Gnäll-ekonomitråd

Jag noterar det och lägger det i rockärmen sålänge
Det är nog strategiskt att göra så.

Räntorna vänder inte ner förrän tidigast 2026 och människor kommer att ha slut på sina buffertar innan dess.
Fastighetsmarknaden stannar nästan helt till sommaren så det blir stopp då.
En joker i leken är elpriserna.
De beror mycket på hur kärnkraftverken står upp.
En dammsugare i reaktorrummet kan tippa allt över styr.
 
Att påstå att något inte är möjligt när det är möjligt är ju att lura sig själv på ett tråkigt vis.
Tycker du att det är dumt att punktera den lögnen?

Fast klagomalet som jag forstar och upplever det ar mer att "levnadsstandarden verkar ha gatt ner jamfort med mina foraldrars generation", inte, "det ar absolut omojligt att under absolut nagra mojligheter kopa gard".
 
Det är nog strategiskt att göra så.

Räntorna vänder inte ner förrän tidigast 2026 och människor kommer att ha slut på sina buffertar innan dess.
Fastighetsmarknaden stannar nästan helt till sommaren så det blir stopp då.
En joker i leken är elpriserna.
De beror mycket på hur kärnkraftverken står upp.
En dammsugare i reaktorrummet kan tippa allt över styr.
Håller med ang elpriserna. Regeringen har gett klartecken för några vindkraftsparker men varken kommunerna, miljörörelserna eller de boende vill ha dom i havet. Så hur ska det här gå?
 
Jag pallar inte hyra i tva ar till. Jag maste istallet hoppas pa att rean inte slar undan hela min kapitalinsats och att jag hamnar i negative equity. ocksa kul.
Det är faktiskt en reell risk.
Kan du hitta en annan lösning så är den att rekommendera.
Marknaden är skakig.
 
Så gjorde jag. Minus barn då jag inte har några. Men just byta stad, län, vänner osv osv. Vännerna de viktigaste finns ju kvar men man ses inte lika ofta.
Svåra i början tycker jag var vart man ska vända sig till. Vilken vårdcentral är bäst, hur hittar jag till väg x och vem ska jag kontakta för jobb y. Ska jag ta eget grovfoder första åren eller köpa? Hur mycket och från vem?
Sådant praktiskt och såklart alla jobb och miljoner beslut på gården.
För det är en omställning att hyra och äga själv. Mycket bekvämare att hyra sen var den gården och stallet betydligt mindre än där jag bor nu så det är lite svårt att jämföra rakt av.
Men är det nånting jag lärt mig genom livet är att allt går men det blir inte alltid som man först tänkte sig.
Jag letade gård i flera år innan flytten hit. Bra gårdar som funkar för ens behov växer inte på träd verkligen.
Idag kan man fråga på facebook exempelvis. Det finns alltid nån som känner nån osv. Jag har bott i fem olika län mer stadigvarande, räknar man även kortare perioder blir det sju. Det löser sig alltid :)
 
Håller med ang elpriserna. Regeringen har gett klartecken för några vindkraftsparker men varken kommunerna, miljörörelserna eller de boende vill ha dom i havet. Så hur ska det här gå?
Det går bra om våra kärnkraftverk fungerar som planerat.
Och jättedåligt om de trasslar.
Så snälla, snälla tekniker glöm inte kvar någon dammsugare eller koka någon reaktor torr.
 
Nej givetvis inte. Men min sambo har sitt drömjobb, så jag har jättesvårt att se att han skulle kunna tänka sig att byta. Även han har studerat i 5 år så han kan inte studera mer. Och nuvarande jobb finns som sagt bara i stockholm, göteborg och malmö.
Men bara genom att flytta sig själv från stockholmsregionen till lämplig plats med vettigt avstånd till Göteborg eller Malmö så har man minskat priserna rejält, vill jag påstå. Nordost om Göteborg, till exempel, en bit upp längs Göta Älv-dalen kan vara ett alternativ. Eller de inte-så-fancy delarna av Skåne, t.ex. Perstorp - Hässleholm. Båda regionerna har bra tågförbindelser till Göteborg respektive Malmö och för det mesta funkar det ju att sitta o jobba på tåget om man vill.

Själv flyttade jag från hyreslägenhet i norra Halland (nära Göteborg och snordyrt) till sydöstra Halland vilket åtminstone halverade gårdspriserna, eller ännu mer. Och jag har, tycker jag, rimligt avstånd till Malmö på ca 1½ timma och till Helsingborg på strax under 1 timma. Ängelholm och Halmstad når jag på strax över 30 min. Jobbar man i Malmö kan man ju, iaf när man jobbar inom IT, kombinera hemarbete med att vara på kontoret (jag tillhör själv mitt företags malmökontor).
 
Det går bra om våra kärnkraftverk fungerar som planerat.
Och jättedåligt om de trasslar.
Så snälla, snälla tekniker glöm inte kvar någon dammsugare eller koka någon reaktor torr.
Nä vi ska försöka men ibland är det den mänskliga faktorn som gör det för vi är bara människor. Men det löser vi snart med AI :up:
 
Idag kan man fråga på facebook exempelvis. Det finns alltid nån som känner nån osv. Jag har bott i fem olika län mer stadigvarande, räknar man även kortare perioder blir det sju. Det löser sig alltid :)
Jo absolut. Jag har haft Facebook längre än gården men har svårt fråga nånting på det stället. Är sällan nöjd med svaren där 😂🙈
Bästa är att fråga de som bott i samma område om hur de gör. Och försöka engagera sig på något sätt i den närliggande omgivningen.
 
Jo absolut. Jag har haft Facebook längre än gården men har svårt fråga nånting på det stället. Är sällan nöjd med svaren där 😂🙈
Bästa är att fråga de som bott i samma område om hur de gör. Och försöka engagera sig på något sätt i den närliggande omgivningen.
Ofta finns det en lokal grupp där man kan få bra svar. Du får prova 😊
 
Fast som jag sa tidigare, sa uppfattade jag TS forsta inlagg som "hjalp mig med att hitta en gard med dessa kriterierna", utan "Pa grund av bostadskriser sa kan inte jag uppna samma livskvalite som mina foraldrar, och det ar otroligt frustrerande"

Alltsa, boomers kunde overlag kopa nya bilar och bostader i/nara stad de ville bo i, men over den senaste generationen har levnadsstandarden pa vissa satt gatt bakat, inte framt, och det ar det som det klagas pa.

Jag vet att jag maste spela pa spelplanen som lagts ut framfor mig, men jag kan fortfarande krisera den och dess regler, typ
EXAKT. Tack!
 
Jag bor inte i stans sunkigaste område med högst kriminalitet...

Har jag sagt det? Jag har sagt att i min stad så är de enda hyresrätterna som går att få tag på utan köpoäng i den sunkigare delar av stan med högre kriminalitet. I övrigt är det köpoäng som gäller.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 276
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 182
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp