Gnäll-ekonomitråd

Problemet med det är att man då måste ha råd med både lägenheten och lånet på gården. Jag har för lite kötid så vi får bara lägenheter som är rätt dyra, alltså 12-15 tkr/månad. Ett lån för mark uppepå det blir nog knepigt.

Har annars inga problem att köpa ett hus med mark till, där liksom själva stallet och den biten behöver byggas. Men tyvärr så säljs det ju inte jättemycket sånt. Jag vill liksom inte ha ett ställe med 1 hektar mark. Jag vill ha både hästar och några fjällkor, så jag tänker att minst 10 är att föredra.

Jo men det tänker jag är ett mindre problem, man söker bygglov för attefallshuset och bostadshuset i ett bara, att det är just ett attefallshus blir mindre viktigt just då. Men ett attefallshus är ju rätt dyrt med så det föll på det.
Ja 10 ha inom pendlingsavstånd till storstad är nog att sikta högt som första ställe. Tror man får jobba sig uppåt där faktiskt..

Jag tolkade det som att det måste finnas bostadshus för att man ska få bygga atterfall, men kanske läser fel.
 
Ja med min ämnesomsättning så kan jag väl sluta äta antar jag. Men i övrigt så är det inte mycket vi kan göra. Vi köper liksom aldrig nya prylar, förutom kurslitteratur när det inte finns begagnat.
Jodå, det finns massor att göra.
Fantasin är den största tillgången som man har.
 
Kommentar; är det inte så att man bara får bygga attefallshus på en tomt där det redan finns ett bostadshus?
"Du som har ett en- eller tvåbostadshus får, förutom friggebod på högst 15 m2, även uppföra attefallshus utan bygglov. Innan du börjar bygga måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked."
Från https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
Ja, att det redan finns ett bostadshus är en förutsättning.
 
@SiZo jag är 52, och bor sedan 2 år tillbaka på min gård. Men jag hade en ganska krokig väg dit, har inte alls gjort någon "bostadskarriär", istället slutade mitt första bostadsköp (bostadsrätt när jag var 20) med brakförlust och sedan dess har jag bott i bostadsrätt, villa på landet med dåvarande maken, bostadsrätt igen, hyresrätt när vi separerade och så nu gården då. Jag har en bra lön, räknas som höginkomsttagare, men behövde ändå arvet från föräldrarna för att kunna betala kontantinsatsen (som var 25%). Och jag är singel, så betalar allt själv. Min gård kostade mellan 2,5 och 3 miljoner, jag har lån på knappt två miljoner. Södra Sverige, drygt 1 ½ timme till Malmö, knappt 1 till Helsingborg.
 
Jag är 30 år och har de senaste 6 åren bott i en "fuskversion" av en gård - hus på landet med stall etc, och ca 1 hektar mark arrenderat för hagar (extremt stabil arrendator, som dock inte är intresserad av att sälja ifall jag skulle vilja köpa ut). Jag är från en medelklassfamilj och hade råd med kontantinsatsen helt enkelt genom att vi syskon alla fick pengar från farfar - samtidigt som huset (som är relativt litet) också är i en liten och billig kommun och inte hade mått dåligt av att renoveras. Det är inom 40-50 min pendeltid med bil till större stad, och inom cykelavstånd från pendeltåg, men när jag kollade kostade en liten etta i den större staden dubbelt så mycket som det jag köpte mitt ställe för.
 
Ja 10 ha inom pendlingsavstånd till storstad är nog att sikta högt som första ställe. Tror man får jobba sig uppåt där faktiskt..

Jag tolkade det som att det måste finnas bostadshus för att man ska få bygga atterfall, men kanske läser fel.
Så kan det absolut vara. Men då ser jag inte riktigt poängen med att bo på gård alls. Antingen så ska jag ha en gård som något sånär kan tillfredsställa det jag behöver, annars kan jag lika gärna bo i hus eller lägenhet. Att jobba sig uppåt har jag svårt att se poängen i där faktiskt. Då kommer själva "gårdsdelen" stå oanvänd. Och hus ökar lika mycket i pris så det spelar liksom inte så stor roll där tänker jag.

Nej det behövs bostadshus för att man ska få bygga attefallshus utan bygglov som jag förstod det. Men det är skitsamma. Det fungerar ju oavsett inte ändå.
 
Problemet med det är att man då måste ha råd med både lägenheten och lånet på gården. Jag har för lite kötid så vi får bara lägenheter som är rätt dyra, alltså 12-15 tkr/månad. Ett lån för mark uppepå det blir nog knepigt.

Har annars inga problem att köpa ett hus med mark till, där liksom själva stallet och den biten behöver byggas. Men tyvärr så säljs det ju inte jättemycket sånt. Jag vill liksom inte ha ett ställe med 1 hektar mark. Jag vill ha både hästar och några fjällkor, så jag tänker att minst 10 är att föredra.

Jo men det tänker jag är ett mindre problem, man söker bygglov för attefallshuset och bostadshuset i ett bara, att det är just ett attefallshus blir mindre viktigt just då. Men ett attefallshus är ju rätt dyrt med så det föll på det.

Jag pratar om ett lån på 100-200k. Dvs begagnad bil. Den lånekostnaden har de flesta med ett jobb råd att bära även ovanpå hyra/annan amortering.

Och man kan dessutom få låna den summan helt utan säkerhet.

Man måste börja där man har råd. De tio hektaren kanske inte är görbart just nu. Men att investera tid i en liten plätt, är värt det, dels för att du får njuta och träna (odling och djurhållning kräver träning, det är mycket man aldrig kan lära sig teoretiskt utan måste öva i flera säsonger), och dels för du kan sälja den efter 10-15 år för att få en grundplåt till ett större lån.
 
Så kan det absolut vara. Men då ser jag inte riktigt poängen med att bo på gård alls. Antingen så ska jag ha en gård som något sånär kan tillfredsställa det jag behöver, annars kan jag lika gärna bo i hus eller lägenhet. Att jobba sig uppåt har jag svårt att se poängen i där faktiskt. Då kommer själva "gårdsdelen" stå oanvänd. Och hus ökar lika mycket i pris så det spelar liksom inte så stor roll där tänker jag.

Nej det behövs bostadshus för att man ska få bygga attefallshus utan bygglov som jag förstod det. Men det är skitsamma. Det fungerar ju oavsett inte ändå.

Poängen med att "jobba sig uppåt" är i mitt tycke att lära sig ta hand om hus och gård. Framförallt mentalt.

Det är otroligt mycket som ska göras, det finns en årsrytm, det finns en oändlig lista. Det är inte bara amorteringarna som kostar, utan en stor del av lönen och den fria tiden går till att hålla stället i bra skick - och gör man inte det blir det i dåligt skick.

Ska man odla och ha djur ovanpå det så är det bäst att börja med träningsläger i form av kolonilott, stuga, eller billig smågård (eller villa, om man har råd). Från lägenhet direkt till stor gård kan resultera i många dyra läxor och utbränning på köpet.

I en villa är det bara en liten plätt som ska odlas/gräsklippas och 1 byggnad som ska pysslas om. På en stor gård har du oändligt mycket mer att sköta om, plus då djur och odling att ta hand om.

Det är helt enkelt bra på många olika sätt, att börja smått. En odlingsplätt, sommarhöns.
 
De
Poängen med att "jobba sig uppåt" är i mitt tycke att lära sig ta hand om hus och gård. Framförallt mentalt.

Det är otroligt mycket som ska göras, det finns en årsrytm, det finns en oändlig lista. Det är inte bara amorteringarna som kostar, utan en stor del av lönen och den fria tiden går till att hålla stället i bra skick - och gör man inte det blir det i dåligt skick.

Ska man odla och ha djur ovanpå det så är det bäst att börja med träningsläger i form av kolonilott, stuga, eller billig smågård (eller villa, om man har råd). Från lägenhet direkt till stor gård kan resultera i många dyra läxor och utbränning på köpet.

I en villa är det bara en liten plätt som ska odlas/gräsklippas och 1 byggnad som ska pysslas om. På en stor gård har du oändligt mycket mer att sköta om, plus då djur och odling att ta hand om.

Det är helt enkelt bra på många olika sätt, att börja smått. En odlingsplätt, sommarhöns.

Det var klokt sagt! Många som flyttat ut på landet för att ha djur och sen kommit på att dom bara har tid o ork med några höns och en katt. Om några i samma by skulle gå samman om att ha djur så skulle det gå lättare och inte bli så dyrt. Gemensam traktor och alla redskap som behövs för vallodling, hjälpas åt med stängsel, flyttning av djuren mellan gårdarna osv.
 
De

Det var klokt sagt! Många som flyttat ut på landet för att ha djur och sen kommit på att dom bara har tid o ork med några höns och en katt. Om några i samma by skulle gå samman om att ha djur så skulle det gå lättare och inte bli så dyrt. Gemensam traktor och alla redskap som behövs för vallodling, hjälpas åt med stängsel, flyttning av djuren mellan gårdarna osv.

Ja precis! Även om jag också fantiserar om fjällkor finns det inte på kartan att jag är redo för det närmaste fem åren...

Vi har 3 katter, 2 hästar, lite grönsaksodling, lånad betesmark, köper hö. Det vi ska lägga till nu är kaniner och höns (vilket jag ägt förut, men inte alla samtidigt).

Ärligt talat kanske jag aldrig blir redo för mjölkkossor, oavsett vilken mark vi har 😅. Det kräver en hel del dedikation till tidiga morgnar och en otrolig massa hö...
 
Ja precis! Även om jag också fantiserar om fjällkor finns det inte på kartan att jag är redo för det närmaste fem åren...

Vi har 3 katter, 2 hästar, lite grönsaksodling, lånad betesmark, köper hö. Det vi ska lägga till nu är kaniner och höns (vilket jag ägt förut, men inte alla samtidigt).

Ärligt talat kanske jag aldrig blir redo för mjölkkossor, oavsett vilken mark vi har 😅. Det kräver en hel del dedikation till tidiga morgnar och en otrolig massa hö...

Uppväxt på mjölkgård så jag vet vad det innebär. Tips: Fjällnära kor -alltså den ursprungliga lantrasen, mjölkar inte mer än vad kalven kan dricka. Om man skiljer dom åt på natten och sen binder den hungrigs kalvstackarn vid mammas huvud på morgonen så släpper hon till mjölken. Då kan du mjölka till husbehov. Men du måste ha minst två kor enligt reglerna. Semin är dyrt och jag vet inte ens om det finns till de fjällnära, men de tjurarna brukar inte vara farliga.
 
Marknaden har havererat de senaste 30 åren och har obalanser som suger.

Jag kan nog ändå tycka att storstadsnära gård på 10 hektar är en ganska hög ambition, och har man vare sig kapital eller höga inkomster får man nog finna sig i att andra har bättre möjligheter?

Kompromiss kanske växer fram?
 
Jag förstår ts frustration, men vill ändå ge lite hopp till den som tror att det inte går att spara ihop till en mindre gård eller bostadsrätt. Eller åtminstone kontantinsatsen;)

Jag sparade på 5 år under studier och första årets jobb efter studierna ihop sammanlagt 300 000kr, som alltså motsvarar kontantinsats för ett lägenhetsköp på 2 miljoner. Sparandet skedde alltså merparten när jag var student med CSN och extrajobb, och sedan ett jobb med en lön på ca 27 000kr före skatt. Ett snittsparande på 5000kr i månaden, på en inkomst som faktiskt är under genomsnittet. Så jag vill nog hävda att de flesta kan spara ihop en kontantinsats, speciellt om man börjar i tid. Är man sedan två bör det vara lättare.
Men det krävs ju såklart en del uppoffringar och ansträngningar. Ett eller flera extrajobb under studierna, ta alla pass som erbjuds, minimera onödig shopping och lär dig uppskatta billig mat, som helst ska köpas på extrapris. Se till att bo billigt, standard och område får bli det som är mest gynnsamt för plånboken.

Det låter kanske tråkigt, men kan vara det som krävs för att nå sitt mål. Prioriteringar behövs för att nå målet, men det går om man är beredd på att kämpa lite. Jag la ändå pengar under tiden på dyrt intresse(ridning), bil och en del resor, i kombination med väldigt få lediga dagar och linsgrytor.
 
Jag håller med @skiesabove en gård med hästar, kor, kanske smådjur (höns, kaniner), odlingar.. som första ställe kommer bli enormt att drifta och stor risk att man bränner ut sig. Man behöver också räkna in maskiner mm i detta.

Vi (jag) funderar på sommarkor; att ha kalvar på bete och sen slakta. Det är också en variant om man vill ha eget kött.
 
Poängen med att "jobba sig uppåt" är i mitt tycke att lära sig ta hand om hus och gård. Framförallt mentalt.

Det är otroligt mycket som ska göras, det finns en årsrytm, det finns en oändlig lista. Det är inte bara amorteringarna som kostar, utan en stor del av lönen och den fria tiden går till att hålla stället i bra skick - och gör man inte det blir det i dåligt skick.

Ska man odla och ha djur ovanpå det så är det bäst att börja med träningsläger i form av kolonilott, stuga, eller billig smågård (eller villa, om man har råd). Från lägenhet direkt till stor gård kan resultera i många dyra läxor och utbränning på köpet.

I en villa är det bara en liten plätt som ska odlas/gräsklippas och 1 byggnad som ska pysslas om. På en stor gård har du oändligt mycket mer att sköta om, plus då djur och odling att ta hand om.

Det är helt enkelt bra på många olika sätt, att börja smått. En odlingsplätt, sommarhöns.
Jag har haft egen gård innan, som då ägdes av mina föräldrar. Men det var jag som skötte allt. Med dessutom snart en master i animal science så inbillar jag mig att jag har rätt bra koll på den biten med.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 327
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 466
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp