Asa_S
Trådstartare
Jag vet, jag vet, detta är stött och blött i all oändlighet. Har bara en funderation. Får med jämna mellanrum höra att det sägs om oss att det är så dålig hästhållning på "min" ridklubb och när jag deltog i en kurs för tillresande instruktör kom detta upp (igen). Klubbhästarna går ut 8-9 på morgonen och tas in igen 14-15. De flesta står i spiltor och jag tycker nog att de skulle kunna vara ute längre, lektionerna börjar inte förrän vid 18-tiden. Nu fick jag emellertid intrycket att det inte var att utevistelsen var kort som var upphovet, utan att (de stackars) klubbhästarna är ute dessa tider oavsett väder (de har täcken vid dålig väderlek), samt att de släpps ut igen när de gått på dagen ex vis lördagar. Tydligen ska man, om hästen blivit svettig, låta hästen stå inne tills den torkat innan den släpps ut, vilket får till följd att om man är med på träning mellan 9 och 10, så får den hästen stå inne till nästa morgon på vintern, eftersom vinterpälsen gör att det tar väldigt lång tid för den att torka.
Naturligtvis menar jag inte att man ska släppa ut en varm och svettig häst i snöglopp eller regn, men för egen del tycker jag att det är såpass viktigt att hästen rör på sig efter träningen att jag lägger på svettäcke och övertäcke så att hästen kan torka under medan den är ute, och så släpper jag ut den igen om jag bedömer att väderleken tillåter det.
Är det detta som är trenden bland det utbildade hästfolket i Sverige idag, att det inte gör något om hästen inte kommer ut under en dag eller två? Trodde i min enfald att det bara var undantag, men nu börjar jag undra. Om vi ska förbättra vårt rykte på bekostnad av hästarnas välbefinnande, då får det vara.
Det märkligaste av allt var att jag fått intrycket av att klubbhästarna på instruktörens egen klubb också är ute oavsett väder, men kanske bara 4 timmar eftersom det är brist på hagar. De får ingen mat i hagen, vilket våra får. Jag har verkligen svårt att förstå vari vår dåliga hästhållning ligger.
/ Å
Naturligtvis menar jag inte att man ska släppa ut en varm och svettig häst i snöglopp eller regn, men för egen del tycker jag att det är såpass viktigt att hästen rör på sig efter träningen att jag lägger på svettäcke och övertäcke så att hästen kan torka under medan den är ute, och så släpper jag ut den igen om jag bedömer att väderleken tillåter det.
Är det detta som är trenden bland det utbildade hästfolket i Sverige idag, att det inte gör något om hästen inte kommer ut under en dag eller två? Trodde i min enfald att det bara var undantag, men nu börjar jag undra. Om vi ska förbättra vårt rykte på bekostnad av hästarnas välbefinnande, då får det vara.
Det märkligaste av allt var att jag fått intrycket av att klubbhästarna på instruktörens egen klubb också är ute oavsett väder, men kanske bara 4 timmar eftersom det är brist på hagar. De får ingen mat i hagen, vilket våra får. Jag har verkligen svårt att förstå vari vår dåliga hästhållning ligger.