hofi

Trådstartare
Gäller det inte längre när man förvärvat något i god tro? Vad ska man göra för att gardera sej när man köper något begagnat.Vad gäller när man köper djur? Är det samma sak?
 
nej det gäller inte. vad som gäller för att gardera sig är väl att kolla upp de kvitton säljaren har sedan h*n i sin tur köpte varan. annars är det svårt.

vad gäller djur så ska man se till att de har sina papper i ordning och kolla med rasföreningar/myndighet/etc där djuret är registrerat om ägarbyten etc.

du har helt enklelt fått en utökad undersökningsplikt...
 
Hej Moiran!

Du verkar ha koll så jag frågar här också: Om man t ex vill köpa en begagnad sadel, och tar sadelnumret och ringer till polisen och kollar så att den inte är anmäld som stulen, har man då uppfyllt sin undersökningsplikt? Om det senare trots allt skulle visa sig att sadeln var stulen, måste man lämna tillbaka den då?
 
tyvärr har man nog aldrig så att säga "uppfyllt sin undersökningsplikt" så att man inte behöver lämna tillbaka den om den visar sig vara stulen. men är den inte anmäld stulen med sadelnumret eller med annan tydlig märkning tror jag det är svårt att bevisa att det är just den sadeln som blivit stulen. alltså kan man nog vara hyfsat säker på att man inte kommer behöva lämna tillbaka sadeln om man kollat med polisen innan. men du kan ju höra med polisen när du ändå ringer för att vara på säkra sidan...
 
hur menar du att den skyddar ohederliga människor? den gör det ju bara krångligare att bli av med stöldgods eftersom köparen inte kan hävda god tro. visst blir det även krångligare att sälja begagnat, men har man bara sina kvitton i ordning så... :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Spyro192
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp