Bukefalos 28 år!

Goda råd ang trägolv!

W

wolfspirit

Hej..

Jag är i behov av goda råd, då jag måste bygga en tillfällig box i kallstall, där pållen ska stå i endast 3-4 månader dvs fram till sommaren, medans vi gjuter betong golv i nya stallet.
Saken är det att jag måste lägga in ett trägolv i den tillfälliga boxen, då det inte finns möjlighet att lägga in något annat där.
Så min fråga är hur gör jag med bädden, så att den blir så bra och säker som möjligt? Kan inte använda halm då pållen är galen i att äta den :eek:
Så jag funderar på om man ska grunda rejält med kalk för urinens skull och sedan ett tjock bädd med kutterspån?!!!
Vad tror ni?... vore mycket tacksam för alla goda råd/tips.

Tack på förhand :laugh:
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Det funkar säkert alldeles utmärkt att göra så :)
Jag har haft häst i stall med trägolv och det var inget som helst problem alls...
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Måste du ha golv då ? Jordstampat golv brukar fungera alldeles utmärkt.
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Tänkte på jordstampat golv också, men tyvär så är det stora stenar i grunden som gör att det måste vara ett hårt golv över. Men tack så mycket för tipset ändå :)
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Tack låter jättebra, hur ska man göra med kalket? ska det vara ett tjockt lager eller ska det bara täcka golvet?& vilken sort är att rekomendera? och hur ofta behöver jag kalka om? har inte gjort detta innan så alla tips för hjälp är bra :)
jag köper det mesta på granngården.
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Kan tillägga att det är en ungponny C. på 2år.. så det är ingen fullvuxen jättehäst :)
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Vi har stått i stall med trägolv. Ägaren var rädd att det skulle bli blött under och att golvet skulle ruttna så hon var väldigt noga med att vi inte fick ha för tjock bädd. Nu var det ett gammalt stall med mycket fuktig luft och golvet var väl inte det enda som var i farozonen om man säger så. De använde inte kalk eller något annat heller och stallet var som sagt måånga år gammalt, så jag tror inte att du behöver vara orolig, oavsett tjocklek på bädden.

Kul med nytt stall! :)

tillägg: vi använder stallosan som finns på gr******n och vi tycker att det håller bottenkakan torr om du vill använda något. Köp den lilla förpackningen först så står det på den hur den ska användas (står kanske på säcken också, men den har jag inte tittat på)
 
Senast ändrad:
Sv: Goda råd ang trägolv!

ja nytt stall é kul, hoppas pållarna ska trivas bara :)

Tusen tack för tipsen :bow: ska kolla efter medlet på granngården.
Är det något annat som jag behöver tänka på eller som kan vara bra att veta när jag lägger golvet?
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Stalosan funkar fint men är ganska dyrt. Jag använder en produkt som heter Stallrent, funkar precis lika bra som Stalosan ,men är bra mkt billigare. En säck på 25kg kostar ca 300kr :)
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Men vad betalar du för stallosanet då? Hade precis för mig att den säcken också låg runt 300 kr... :confused:

Köper man den lilla förpackningen på 8 kg däremot så blir det svindyrt - tror den kostar runt 150 kr! Men kanske man kan göra det första gången, för jag tror inte det står hur man använder det på säcken.

Tänkte på stallosan eftersom TS redan handlar på g*********n men Stallrent eller varför inte Boxnytta funkar säkert lika bra!
 
Sv: Goda råd ang trägolv!

Jag har faktiskt inte en aning om vad den större förpackningen av Stalosan kostar för jag visste inte ens om att det fanns en större förpackning :). Så jag utgick från priset på den hink jag köpte en gång, och den var precis som du säger svindyr...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 046
Senast: mackan
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 677
Senast: Fideli
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 358
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp