Lösdrift i befintlig lada

Ikairutan

Trådstartare
Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården.

Vi har en väldigt stor gammal ladugård. Själva inredningen är utriven till förmån för sambons verkstad och nya carporten. I den delen är det gjutet betongolv. Sedan har vi den andra delen som enbart används som uppställning för arbetsredskap.
Totalt 7,5*30 m, grusat underlag, stora portar, plåttak. Kan det fungera som ligghall? Givetvis ska liggytan halmas upp ordentligt. Vi har betong över sedan vi gjorde golv i verkstaden som borde räcka till 40 m2 om det absolut måste gjutas golv. I direkt anslutning till portarna är det stor grusad gårdsplan så jag räknar med att det håller hyfsat rent från lervälling.
Gjuten gödselplatta finns, dock ganska långt bort från den delen jag hade tänkt som ligghall. Men det som mockas dagligen tänkte jag tömma i skopan så får Brayson köra iväg till plattan.
Vi har även ett garage på 30 m2 med takhöjd på 2,70. Gjutet betonggolv och även väggar. Borde funka att ha till sjukbox? El indraget så där finns möjlighet till god belysning samt element. Tänkte slå upp en vägg och dela av garaget för två boxar samt förvaring av foder och strö. Portarna är där delbara så att man kan ha nedre delen stängd och den övre öppen. Bra utrymme när hovslagare och veterinär mf kommer ut också.

Kan detta fungera?
Någon som har liknande lösning och kan visa bilder?

Tanken är att jag ska ha två hästar. Behövs tillstånd eller är det något annat särskilt att tänka på?
 
Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården.

Vi har en väldigt stor gammal ladugård. Själva inredningen är utriven till förmån för sambons verkstad och nya carporten. I den delen är det gjutet betongolv. Sedan har vi den andra delen som enbart används som uppställning för arbetsredskap.
Totalt 7,5*30 m, grusat underlag, stora portar, plåttak. Kan det fungera som ligghall? Givetvis ska liggytan halmas upp ordentligt. Vi har betong över sedan vi gjorde golv i verkstaden som borde räcka till 40 m2 om det absolut måste gjutas golv. I direkt anslutning till portarna är det stor grusad gårdsplan så jag räknar med att det håller hyfsat rent från lervälling.
Gjuten gödselplatta finns, dock ganska långt bort från den delen jag hade tänkt som ligghall. Men det som mockas dagligen tänkte jag tömma i skopan så får Brayson köra iväg till plattan.
Vi har även ett garage på 30 m2 med takhöjd på 2,70. Gjutet betonggolv och även väggar. Borde funka att ha till sjukbox? El indraget så där finns möjlighet till god belysning samt element. Tänkte slå upp en vägg och dela av garaget för två boxar samt förvaring av foder och strö. Portarna är där delbara så att man kan ha nedre delen stängd och den övre öppen. Bra utrymme när hovslagare och veterinär mf kommer ut också.

Kan detta fungera?
Någon som har liknande lösning och kan visa bilder?

Tanken är att jag ska ha två hästar. Behövs tillstånd eller är det något annat särskilt att tänka på?

Jag tycker att det låter som om ni har uthus för hästhållning. Jag tror att det vore en fördel att gjuta golv i det som är tänkt som ligghall, och kanske avgränsa ett utrymme om de ca 40 kvadrat du tror betongen räcker till.

Ja, tillstånd behövs om det är "nyproduktion" av djurplatser, tror jag.
Förprövning är nog korrekta termen.
Kan vara att det inte behövs om du ska göra plats till färre än fem djur.
 
Jag har precis byggt om en del av våran lada till lösdrift. Vid öppningen byggde vi en extra vägg så att det inte kan blåsa rakt in, hästarna får alltså runda en vägg när dom går in. Vi har inte gjutit något golv utan jag har halmat(rejält) uppe på gruset/sanden som redan var där och det är inga problem. Nästa projekt är att grusa ordentligt utanför öppningen för där blir det kladdigt.
Men vi bygger även stall vid sidan av.
Så det låter absolut som att eran gård kan fungera!
 
Är det väl dränerat så tycker jag att det är bättre att inte gjuta, men jag tror dock att man måste gjuta om det är "nybygge" (byggnaden är ju inte ny, men att använda den till ligghall är ju nytt, så jag vet inte riktigt hur det räknas i detta fallet). Det beror ju också på hur marken är i övrigt runt omkring, hur långt det är till brunn, vattentäkter osv, är det inte gjutet så rinner ju urinen ut i marken.
I övrigt tycker jag att det låter alldeles utmärkt att ha som hästgård! Stor ligghall, bra stall/skötselplats, väldränerat runt ligghall och på gårdsplan.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 532
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 181
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: cello
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 064
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp