Godast rabarber

360

Trådstartare
Jag har alltid längtat efter mina egna rabarber och tänker i höst ta tag i saken och köpa en. Som med allt annat finns det såklart olika sorter. Personligen så föredrar jag en söt eller inte alltför syrlig sort med mycket smak.

Vad har ni för rabarber i era trädgårdar? Vad rekommenderar ni?
 
En jättegod sort är Glaskin's perpetual. Den har väldigt lite oxalsyra och har så tunt "skal" på stjälken att den knappt behöver skalas. Väldigt mjäll och fin. Jag gav bort några småplantor till ett par medkolonister och båda har uttryckt att det har resulterat i de godaste rabarberpajer som de någonsin har ätit. Jag kan ha fröer kvar om du är intresserad.
 
En jättegod sort är Glaskin's perpetual. Den har väldigt lite oxalsyra och har så tunt "skal" på stjälken att den knappt behöver skalas. Väldigt mjäll och fin. Jag gav bort några småplantor till ett par medkolonister och båda har uttryckt att det har resulterat i de godaste rabarberpajer som de någonsin har ätit. Jag kan ha fröer kvar om du är intresserad.

Hade jättegärna testat! Har svårt att hitta andra plantor än de vanligaste sorterna och det är egentligen inte mer än någon enstaka av dem som jag hade varit intresserad av. Men jag kanske vill ha för mycket av allt, fin färg, inte trådig, inte för sur och hög avkastning :angel:
 
Hade jättegärna testat! Har svårt att hitta andra plantor än de vanligaste sorterna och det är egentligen inte mer än någon enstaka av dem som jag hade varit intresserad av. Men jag kanske vill ha för mycket av allt, fin färg, inte trådig, inte för sur och hög avkastning :angel:

Glaskin’s perpetual låter perfekt. Jag kollar om jag har frön kvar.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Ringde en handelträdgård som inte hade Glasin´s perpetual men väl en som heter Barbro och som ska ha lite oxalsyra. Någon som provat den?
 
Sedan ringde jag en till handelsträdgård och där sade de att alla rabarber som finns nu har låg oxalsyra, de hade tre olika. Hon sa inga namn då.
 
Ringde en handelträdgård som inte hade Glasin´s perpetual men väl en som heter Barbro och som ska ha lite oxalsyra. Någon som provat den?

Barbro ska väl vara den som låter mest lockande av de vanliga sorterna. Vacker färg, lite oxalsyra och inte så trådig. Däremot blir jag osäker på växtzon, olika sidor ger olika information.
 
Åh vad spännande! Har du hunnit skörda något redan?

Planterade inomhus under vintern och satte ut dem i mars-april, hade ett par stjälkar då per planta, satte ut tre plantor lite för nära egentligen.
Har ett perfekt "rabarberhörn" i trädgården där de uppenbarligen trivdes, varmt men inte i direkt solljus mer än någon kort stund på eftermiddagen.
Fick första lilla skörden redan i september samma år, kunde inte hålla mig trots att jag fått lära mig att inte skörda första året :angel:
Detta året har vi fått massor.
 
En jättegod sort är Glaskin's perpetual. Den har väldigt lite oxalsyra och har så tunt "skal" på stjälken att den knappt behöver skalas. Väldigt mjäll och fin. Jag gav bort några småplantor till ett par medkolonister och båda har uttryckt att det har resulterat i de godaste rabarberpajer som de någonsin har ätit. Jag kan ha fröer kvar om du är intresserad.

Den gillar jag med. Har även en sort som heter Victoria som är väldigt fin.
 
Planterade inomhus under vintern och satte ut dem i mars-april, hade ett par stjälkar då per planta, satte ut tre plantor lite för nära egentligen.
Har ett perfekt "rabarberhörn" i trädgården där de uppenbarligen trivdes, varmt men inte i direkt solljus mer än någon kort stund på eftermiddagen.
Fick första lilla skörden redan i september samma år, kunde inte hålla mig trots att jag fått lära mig att inte skörda första året :angel:
Detta året har vi fått massor.

Vad kul! Förstår att det är svårt att hålla sig från att ta lite. Det hade inte jag heller klarat :angel:

Hittat! PM:a adress så skickar jag.

Tack!! Pm’at!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 522
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp