Godbit vid hämtning.

Widerberg

Trådstartare
Min häst får alltid en liten godbit när jag tar in henne från hagen,typ en liten morot eller brödbit.
Är det bra eller dåligt att göra det?

Har gjort det sen jag köpte henne så hon kommer nästan alltid, o gör hon inte det så går jag till henne o stannar några steg ifrån så får hon moroten när hon kommer fram till mig.

precis så gör jag åxå!
stannar några steg ifrån och låter hästen komma fram till mig.

jag tycker att det är bra, en liten godis ska dom ha när dom kommer, då blir allt trevligt och mysigt.
men jag har inte moroten för att hon ska komma, hon får den för att hon kommer....

Jag tycker det är ganska onödigt, och stackars dig den dagen du inte har godis och hästen tycker att "Nej du, jag tänker inte komma utan godis". Har aldrig gett nån av de hästar jag haft hand om godis vid inhämtning, och det är väldigt sällan jag behövt jaga häst i hage (om alls - vill dom inte in så slipper dom).

Om jag var du skulle jag bryta vanan fortare än fasen...

det är just det som är grejen. jag har inte moroten för att hon ska komma, det gör hon ändå! hon får den för att hon kommer. alltså ingen muta, utan en belöning.

jag ger det hellre i stallet då.

Och när jag kan, så ger jag en godisbit innan jag släpper i hagen. Delvis så blir det inte lika viktigt för hästen att dra iväg ut i hagen så fort man släpper, och så får de ett trevligt sista intryck av en.

Jag håller inte med dig. Hästen har lärt dig att ha med dig en morot när hon ska in och när du slutar med detta är risken stor att hästen slutar komma.

Men det här handlar om vad man anser vara muta och vad man anser vara belöning. Jag ger inte godis som belöning - de knappt existerande tillfällena då jag tar till godis; då är det för att muta hästen, jag inbillar mig inget annat. En muta är när hästen gör någonting jag vill för att få nånting som inte bara jag kan ge den. JAG räcker inte som skäl för att göra det jag vill att hästen ska göra, därför tar jag till en muta. Belöning, det är klappar, smek, muntligt beröm och allmän kärlek.

På ett ridläger jag var på fick alltid alla hästar en morotsbit när man skulle ta in dom från hagen. Hästarna sprang aldrig iväg och skulle aldirg ha drömt a
om att va naffsiga. De gånger vi glömt ta med något så fick det går utan. Inte betedde sig hästarna annorlunda för det.

Fortsätt du att ge hästen något.

ja, det tänker jag.

jag VET varför jag ger henne en morot och jag VET vad det gör med henne. och jag tänker inte sluta med det bara för att någon tror att hon inte ska komma om jag inte har en godis med mig. SKITFÅNIGT!!!! nu blev jag riktigt irriterad.........

Alla hästar är nog inte lika för jag har alltid en morot när jag hämtar lämnar henne i hagen..
Kommer hon inte så får hon inte moroten och det struntar hon i och nästa dag kommer hon som vanligt.
Jag tror inte att hästen ser det som en muta för jag tror inte att de vet vad muta är :angel:
När jag har ridit färdigt passet får hon alltid ett äpple eller apelsin och skulle jag ha glömt att ta med godiset så bryr hon sig inte utan ser lika glad ut för det.
Det ligger alltid morötter i krubban när de kommer in och skulle det inte göra det så kollar hon bara och går vidare till höhögen..

Det finns säkert hästar som utnyttjar mattes lilla ficka och alltid kräver att det finns något däri men mina hästar har aldrig gjort någon affär av det så det finns nog både och i hästväg.

Att säga till någon att man ska sluta ge tycker jag inte är ett bra tips eftersom man säkert själv märker om det blir fel i hanteringen.

Så ni som ger godis fortsätt med det men sluta i tid om ni märker att hästen blir otrevlig om den inte får godiset = är min åsikt :D

Men du är ju konstig :p

Hon frågade om det var en bra eller dålig ide, och enligt min erfarenhet är det inte så himla bra att ge godis vid inhämtning. Men som du säger; alla är olika.

Min häst får alltid en liten godbit när jag tar in henne från hagen,typ en liten morot eller brödbit.
Är det bra eller dåligt att göra det?
Och jag svarade bara allmänt vad jag tycker och gav sedan tipset att hålla koll så den inte blir otrevlig för då är det ingen bra ide men funkar det så är allt OK.

Ja jag är allt bra konstig :bow:

och det är väldigt sällan jag behövt jaga häst i hage (om alls - vill dom inte in så slipper dom).

Jag är en dålig människa och ger mina hästar godis, ibland, när jag hämtar dem i hagen. Ibland får de en kram eller klapp som hälsning. Ibland går jag in i hagen utan att ha något särskilt ärende, annat än att mysa lite med dem eller ge dem en godisbit... Mina hästar kommer alltid fram till mig i hagen, de går alltid att fånga dem (= de vill in?) och de nafsar aldrig. Däremot tittar de vänligt och intresserat på personen som närmar sig och undrar nog om det blir godis eller kram idag? De verkar lika nöjda vad det än blir, även om det ibland inte ens blir en kram. Så jag tycker inte att det är fel att ge hästar godis för att lära dem att bli infångade i hagen, däremot kanske man inte ska ge godis varje gång.

Ger inte godis när jag hämtar henne från hagen.Hon var rätt svårfångad när jag fick henne men det löste jag genom att gå efter henne tills hon lät sig bli fångad.
Visst kan jag ge godis som morötter,äpplen osv men de får hon i krubban isåfall.

Min häst kommer alltid till mig i hagen(även om han väntar tills man gått halva vägen ibland så att matte får lite motion :smirk:). Han får alltid en bit morot eller liknande. Oftast äter vi tillsammans. Det gör besöken i hagen lite extra positiva, även de dagar man inte är på så bra humör. Det är alltid trevligt att ta en liten godis tillsammans. :)

Många anser väll att hästen blir tiggig av detta, men så är i alla fall inte fallet med min häst. Inte när jag kommer utan godis heller, han blir ju glad för att matte kommer, inte bara för att hon har godis i fickan.
Att hästen tigger beror ju på många saker, men hästen ska helt enkelt inte ha någon anledning att tigga. Men tidigare ovanor kommer ju lätt tillbaka(om hästen har varit tiggig tidigare). Det beror på hur man hanterar det.

Hihihih!
Jag gör samma sak.. :D
Då tycker hon ju att det ä kul när man kommer för att hämta henne..och inte tvärtom! ;)
Jag tycker inte att det skadar om man gör det när man hämtar..men det är ju värre om man ger dem i gången mm.
Då kan dem ju tillslut inte så stilla för att de vill ha något hela tiden..!?

Men som sagt: Lite grann vid hämtning skadar väl inte?

Första gången vi har olika åsikt tror jag. :D Intressant.

Ville dock bara säga att det värmde att läsa de magiska orden "vill dom inte in så slipper dom". :bow: Du är den enda jag känner till som delar den åsikten med mig. Och du är dessutom en sån person som bildar sin egen åsikt och inte "gör som någon annan" bara för att passa in i gänget. Med andra ord, du har kommit underfund om detta själv och det måste betyda att jag inte är helt fel ute i mina teorier. :cool:

Min får också nåt gott när jag tar in henne vilket gör att hon oftast kommer när jag ropar på henne. Dock har hon sina dagar då hon inte kommer utan springer iväg när jag ska ta henne, oftast när hon är brunstig. Då släpper jag in alla andra i stallet (3st), låter henne springa i hagen och vara lite hispig, jagar bort henne från ingången. Sen går jag ut i hagen efter ca tio min, då går hon efter mig som en hund och efter att vi gått en runda i hagen så sätter jag på henne grimman och går in! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 961
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka