Godis fråga

@EmmaFilippa Jag tänker precis som @Masqueradee ovan, att det finns en plan för dig. Det som jag blir lite fundersam över är att du inte verkar så informerad om planen och varför det är viktigt att du äter även sådant som du tycker är jobbigt att äta. Jag skulle råda dig att be om ett samtal om detta så att det är klart och tydligt för dig hur du tänker.

Det finns flera olika typer av behandlingsprogram vid ätstörningar. Ofta (eller kanske till och med alltid) så ingår det att äta livsmedel som man faktiskt får ångest av att äta (se t.ex. mandometermetoden), och att lära sig äta normalt, dvs. såväl huvudmål, som mellanmål och godis/kakor/läsk utan att få ångest eller tänka på vad som behöver plockas bort. Att plocka bort mellanmål för att man äter godis är med andra ord inte aktuellt för den som genomgår behandling för ätstörning, särskilt inte för den som är underviktig. Det kommer du så klart att kunna göra så småningom, men så länge du känner att ätstörningen triggas av att du inte får skippa mellanmålet om du har ätit godis (oavsett hur mycket) så är det inte aktuellt. Hur skitjobbigt det än är. :heart

Jag tycker att det är viktigt att du är informerad om hur man har tänkt kring din behandling. Mitt råd är därför att fråga om det.
Ja men det är flera saker som gör så detdär inte gäller exakt så förmig.
Så detförsta är att jag är INTE under viktig.
Och detandra är att jag får inte ångest för nåt speciellt livs medel eller nånting sånt.
Och det tredje är att jag är INTE på bup pågrund av ät störningen och det är INTE nån särskild plan förmig om ät störningen. Utan domhär skit noga reglerna på bup är INTE som reglerna som jag har annars i vanliga fall.
 
Ja men det är flera saker som gör så detdär inte gäller exakt så förmig.
Så detförsta är att jag är INTE under viktig.
Och detandra är att jag får inte ångest för nåt speciellt livs medel eller nånting sånt.
Och det tredje är att jag är INTE på bup pågrund av ät störningen och det är INTE nån särskild plan förmig om ät störningen. Utan domhär skit noga reglerna på bup är INTE som reglerna som jag har annars i vanliga fall.

Det var bara exempel. Saker behöver inte vara exakta för att vara applicerbara. :)

Poängen är att det torde finnas någon plan. Om du inte samtidigt behandlas för någon ätstörning så förefaller det ju märkligt att du har ett matschema. Då borde du ju vara fri att hoppa över vilken måltid som helst kan man tycka.

Jag tänker iallafall att huvudbudskapet kvarstår. Be om att få prata om matschemat eftersom du känner att du inte har fått tillräckligt med information om varför saker och ting ska vara på ett visst sätt. Det har du faktiskt rätt till - alltså rätt till som att det är en mänsklig rättighet att få tillgång till den information som berör en själv.
 
Det var bara exempel. Saker behöver inte vara exakta för att vara applicerbara. :)

Poängen är att det torde finnas någon plan. Om du inte samtidigt behandlas för någon ätstörning så förefaller det ju märkligt att du har ett matschema. Då borde du ju vara fri att hoppa över vilken måltid som helst kan man tycka.

Jag tänker iallafall att huvudbudskapet kvarstår. Be om att få prata om matschemat eftersom du känner att du inte har fått tillräckligt med information om varför saker och ting ska vara på ett visst sätt. Det har du faktiskt rätt till - alltså rätt till som att det är en mänsklig rättighet att få tillgång till den information som berör en själv.
Ja men jag är ganska så säker på att det bara SKA vara så om man har nån ät störning o avsett. För somsagt så är det inte dom reglerna som jag har EGENTLIGEN men här gäller ju bup reglerna som är mycket sämre tycker jag.
 
Ja men jag är ganska så säker på att det bara SKA vara så om man har nån ät störning o avsett. För somsagt så är det inte dom reglerna som jag har EGENTLIGEN men här gäller ju bup reglerna som är mycket sämre tycker jag.

Fast ska och ska. Det är tveksamt om generella regler av det slaget faktiskt är tillåtet. Mitt råd är fortfarande att prata med dem.
 
Ja men jag är ganska så säker på att det bara SKA vara så om man har nån ät störning o avsett. För somsagt så är det inte dom reglerna som jag har EGENTLIGEN men här gäller ju bup reglerna som är mycket sämre tycker jag.
Äter alla på Bup enligt strikt matschema?, såsom du gör?
 
Fast ska och ska. Det är tveksamt om generella regler av det slaget faktiskt är tillåtet. Mitt råd är fortfarande att prata med dem.
Ja jag får se ifall jag måste vara kvar längre eller hur det blir men isåfall kanske jag ska försöka det.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 865
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 384
Senast: hastflicka
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 786
Senast: TinyWiny
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp