Godis fråga

Ja men är det bra om vissa blir sämre i sin ät störning pågrund av dom reglerna då? För det blir ju inte som en säkerhets åtgärd för MIG då även ifall det kanske är bäst för många men inte ALLA.
Och jag VILL INTE få mera ät störnings tankar OCKSÅ utan jag VILL vara såfrisk sommöjligt och JAG blir inte det av ett skit petigt mat schema som inte är alls från hur man känner.
Och nej tyvär så känns det inte som en så bra grej nu för att det blev så jävla jobbigt pågrund av det även fast det kändes bra DÅ.
Och nej dumle är väl inte mitt favorit godis men den som hälsade på hade sett jul smak på dumle och jul must och den vet att jag tycker om iprincip allt med jul så den tänkte att vi kunde smaka dom till sammans ❤️
Fattar! :heart

Vilken bra idé med julfika/julgodis tillsammans om du gillar jul.
 
Jag skriver inte det här för att vara jobbig eller elak, men jag tycker fortfarande samma sak.

Ditt kvällsfika på BUP (som då är de kalorierna du tycker blir ”extra”) kan liksom inte vara en så extrem mängd kalorier att det är rimligt att ha panik över, om man inte har en ohälsosam inställning till mat
Nej det var somsagt godiset och jul musten som var extra.
Och det blev jobbigt för att som jag ÄR VAN nu så hade det inte varit nåt konstigt att jag åt lite mindre kvälls fika ifall jag hade ätit godis innan. Så det blev o för berett FÖRMIG och jag tycker att sånt är skit jobbigt.
 
Hur har du tränat det? Jag tycker det är SKIT jobbigt att äta när jag mår illa så kan inte precis tänka att det går att bara äta somvanligt då.
I stort sett så äter man fastän man mår illa och får ångest/panik. Man rider bara ut paniken/ångesten med det görs med hjälp av en terapeut som all annan terapi.
 
Nej det var somsagt godiset och jul musten som var extra.
Och det blev jobbigt för att som jag ÄR VAN nu så hade det inte varit nåt konstigt att jag åt lite mindre kvälls fika ifall jag hade ätit godis innan. Så det blev o för berett FÖRMIG och jag tycker att sånt är skit jobbigt.
Det beror ju på hur man vill se det - du ville ju inte äta kvällsfikan för du tyckte att DEN var för mycket efter att ha ätit godis och julmust.

Jag är ledsen att du tycker det är jobbigt just nu. Och jag är ledsen, men jag förstår varför de tycker att du behöver hjälp för jag tycker inte det låter som du har en hälsosam inställning till mat just nu. Men försök inte övertyga mig om att du inte har problem med maten utan försök övertyga dem på BUP. Och bästa sättet att övertyga dem är att acceptera deras hjälp och verkligen jobba på det. Det är så det kommer bli bättre ❤️
 
Det beror ju på hur man vill se det - du ville ju inte äta kvällsfikan för du tyckte att DEN var för mycket efter att ha ätit godis och julmust.

Jag är ledsen att du tycker det är jobbigt just nu. Och jag är ledsen, men jag förstår varför de tycker att du behöver hjälp för jag tycker inte det låter som du har en hälsosam inställning till mat just nu. Men försök inte övertyga mig om att du inte har problem med maten utan försök övertyga dem på BUP. Och bästa sättet att övertyga dem är att acceptera deras hjälp och verkligen jobba på det. Det är så det kommer bli bättre ❤️
Jag försöker inte över tyga till nån att jag inte har problem ALLS med mat för jag VET att jag har det! Men jag tycker inte att som dom gör här hjälper FÖRMIG utan att FÖRMIG så blir det att är störnings monstret får MERA makt bara och det är ju inte såbra.
För alltså som jag hade viljat är ju inte att jag skulle äta kanske två godisar istället för ALLA mellan mål ALLTID. Utan att bara just den gången så kanske det kunde ha räckt med tillexempel varm choklad som kvälls fika efter som att jag hade ätit godis också. Och sen skulle det inte vara nåt meddet utan nästa dag så skulle jag bara äta somvanligt.
Motför nu så blev det en stor grej och massa jobbiga tankar och att jag inte kan göra minstalilla som INTE är i mat schemat så om jag tillexempel skulle bli sugen på godis eller en frukt eller juice eller vadsomhelst så känns det mera fel och dåligt nu så nu skulle jag säga nej om nån frågade om jag ville smaka tillexempel dumle och jul must ÄVEN ifall jag ville det egentligen. Och det tycker iallafall jag är MERA ät stört motför att kvälls fikat EN ENDA DAG skulle bli lite mindre för att man hade ätit mera innan.
 
Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker.
Men om ni skulle äta godis och dricka läsk som inte var light utan vanlig. Och det skulle inte vara som ett mellan mål eller nånting utan ni skulle vara göra det ändå som extra bara för att ni ville om ni fattar hur jag menar.
Ungefär hur mycket godis skulle ni tycka att var normalt då?

Jag äter det jag vill, när jag vill, och vägrar ha dåligt samvete eller räkna kalorier. Vi är två vuxna utan barn, vi kan ta konsekvenserna av att ha godisfrossa istället för middag ibland.

Det jag kan göra är att fundera över om jag är godissugen för att jag borde äta mat, då testar jag med frukt, knäckemacka eller liknande först. Kvarstår suget så äter jag godis eller bakar nått sött. Fick en tvåkiloslåda med Djungelvrål i Juli, den tog slut i September:D
 
Jag skulle nog säga att en övervägande majoritet av personer i min närhet har matscheman som de följer varje dag. Med det sagt tror jag inte att många ser det som ett tvång eller schema, utan snarare ett verktyg eller rutin för att orka med dagen. Ofta frukost, lunch och middag samt mellanmål efter behov. Jag äter gärna mellanmål på förmiddagen (6h mellan frukost och lunch är alldeles för långt) för annars presterar jag inte bra på jobbet.
När det gäller godis och mättnadskänsla så har det hänt mig flera gånger att jag råkat överäta och blivit "mätt" eller snarare illamående. Då har jag varit noggrann med att äta ändå och allt som oftast har jag börjat må bättre för magen har fått något annat att jobba med :)
Min kropps behov varierar dessutom otroligt över en månad. Veckan innan mens har jag nästan inget stopp, äter och en halvtimme senare kurrar magen typ. Så då är jag ännu mer noggrann med mina mellanmål för att underhålla kroppen. I år har kroppen även bestämt sig för ett otroligt sötsug veckan efter mens, så då stillar jag det med att ha en påse med sura nappar hemma som jag betar mig igenom under den veckan vid behov.

Det jag vill säga med inlägget är att du aldrig kommer få ett enhetligt svar med vad som är "normalt", om man ska ha scheman eller ej, om mat äta efter godis eller så för bara för mig varierar allt över bara en månad :) summa summarum är dock: många har matrutiner som ser lika dana ut varje dag för att orka med och må bra, de flesta äter godis mellan dessa måltider men grunden är ändå mat som inte ersätts av godis. Och här har du en som mår bättre av att äta något med mer substans efter att ha ätit godis även om jag mår illa/är mätt.
 
Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker.
Men om ni skulle äta godis och dricka läsk som inte var light utan vanlig. Och det skulle inte vara som ett mellan mål eller nånting utan ni skulle vara göra det ändå som extra bara för att ni ville om ni fattar hur jag menar.
Ungefär hur mycket godis skulle ni tycka att var normalt då? Och jag VET att normalt är o lika för alla så det be höver ni inte skriva! Utan jag bara undrar hur NI tycker!
Och även om ni skulle tillexempel räkna att ni be hövde äta lite mindre lunch eller middag tillexempel om ni åt mer än x godisar?
Somsagt jag bara vill veta hur andra tänker om det! ❤️
Och som exempel så kanske det var dumle tillexempel bara för och jäm föra med nåt.

För mig är det alltid något extra. Jag mår lätt illa och det blir bättre av att jag försöker äta "riktig" mat i tillräcklig mängd och regelbundet. Jag blir inte heller mätt av godis utan mår bara dåligt. Så om jag ska äta godis försöker jag att se till att det är lite närmre efter en måltid och helst inte istället för/innan en måltid. Helt enkelt för att jag vet att jag inte mår så bra då. Det är också vad som påverkar mängden som jag försöker hålla mig till att äta. Typ en skål ostbågar efter middagen funkar okej, två skålar på mer tom mage och jag mår inte alls bra efter det och början av dagen efter. Sedan gör jag så ofta ibland ändå helt enkelt pga annat, oftast stress/bristande ork som gör att jag inte pallar fixa den där middagen. Jag försöker göra många enkla lösningar till mig själv där det är lättare att först äta middag för sedan är jag oftast bara sugen på en mindre mängd godis/snacks som jag inte mår dåligt av så blir det win win. Alltså ALDRIG dra ner på maten för min del för jag mår inte bra av det, och jag mår inte bra av att utesluta godis/snacks heller utan vill vara fri att äta det jag är sugen på så försöker hitta en balans där jag mår så bra som möjligt i kropp och knopp typ :)
 
Jag äter det jag vill, när jag vill, och vägrar ha dåligt samvete eller räkna kalorier. Vi är två vuxna utan barn, vi kan ta konsekvenserna av att ha godisfrossa istället för middag ibland.

Det jag kan göra är att fundera över om jag är godissugen för att jag borde äta mat, då testar jag med frukt, knäckemacka eller liknande först. Kvarstår suget så äter jag godis eller bakar nått sött. Fick en tvåkiloslåda med Djungelvrål i Juli, den tog slut i September:D
Okej tack för svaret!
 
Jag skulle nog säga att en övervägande majoritet av personer i min närhet har matscheman som de följer varje dag. Med det sagt tror jag inte att många ser det som ett tvång eller schema, utan snarare ett verktyg eller rutin för att orka med dagen. Ofta frukost, lunch och middag samt mellanmål efter behov. Jag äter gärna mellanmål på förmiddagen (6h mellan frukost och lunch är alldeles för långt) för annars presterar jag inte bra på jobbet.
När det gäller godis och mättnadskänsla så har det hänt mig flera gånger att jag råkat överäta och blivit "mätt" eller snarare illamående. Då har jag varit noggrann med att äta ändå och allt som oftast har jag börjat må bättre för magen har fått något annat att jobba med :)
Min kropps behov varierar dessutom otroligt över en månad. Veckan innan mens har jag nästan inget stopp, äter och en halvtimme senare kurrar magen typ. Så då är jag ännu mer noggrann med mina mellanmål för att underhålla kroppen. I år har kroppen även bestämt sig för ett otroligt sötsug veckan efter mens, så då stillar jag det med att ha en påse med sura nappar hemma som jag betar mig igenom under den veckan vid behov.

Det jag vill säga med inlägget är att du aldrig kommer få ett enhetligt svar med vad som är "normalt", om man ska ha scheman eller ej, om mat äta efter godis eller så för bara för mig varierar allt över bara en månad :) summa summarum är dock: många har matrutiner som ser lika dana ut varje dag för att orka med och må bra, de flesta äter godis mellan dessa måltider men grunden är ändå mat som inte ersätts av godis. Och här har du en som mår bättre av att äta något med mer substans efter att ha ätit godis även om jag mår illa/är mätt.
Tack för ditt svar också! Och ja många har nog lite som ett mat schema iallafall men jag tror iallafall att domflesta inte är SÅ petiga som mitt schema är. Utan att det är kanske okej och normalt att man äter lite o lika mycket från hur hungrig man är den dagen och så?
 
För mig är det alltid något extra. Jag mår lätt illa och det blir bättre av att jag försöker äta "riktig" mat i tillräcklig mängd och regelbundet. Jag blir inte heller mätt av godis utan mår bara dåligt. Så om jag ska äta godis försöker jag att se till att det är lite närmre efter en måltid och helst inte istället för/innan en måltid. Helt enkelt för att jag vet att jag inte mår så bra då. Det är också vad som påverkar mängden som jag försöker hålla mig till att äta. Typ en skål ostbågar efter middagen funkar okej, två skålar på mer tom mage och jag mår inte alls bra efter det och början av dagen efter. Sedan gör jag så ofta ibland ändå helt enkelt pga annat, oftast stress/bristande ork som gör att jag inte pallar fixa den där middagen. Jag försöker göra många enkla lösningar till mig själv där det är lättare att först äta middag för sedan är jag oftast bara sugen på en mindre mängd godis/snacks som jag inte mår dåligt av så blir det win win. Alltså ALDRIG dra ner på maten för min del för jag mår inte bra av det, och jag mår inte bra av att utesluta godis/snacks heller utan vill vara fri att äta det jag är sugen på så försöker hitta en balans där jag mår så bra som möjligt i kropp och knopp typ :)
Okej tack för ditt svar också!
Men så som i mitt exempel ifall du hade ätit godis och jul must så du inte var hungrig så hade du ändå ätit vanligt kvälls fika då?
 
Men åt du verkligen mer innan , några godisbitar och lite must?
Ja alltså mera motför att jag inte hade ätit nånting mellan middag och kvälls fika. För som jag skrev att jag ville äta lite mindre kvälls fika då eller tillexempel bara dricka varm choklad för att hop räknat så skulle det säkert ändå bli mera motför inget godis och bara kvälls fika.
 
Okej tack för ditt svar också!
Men så som i mitt exempel ifall du hade ätit godis och jul must så du inte var hungrig så hade du ändå ätit vanligt kvälls fika då?

Det hade jag försökt göra för då mår jag bättre när jag ska sova/dagen efter. Men om jag normalt sett ätit te med macka + ägg + knäckebröd så brukar jag bara äta te + macka om jag inte är väldigt hungrig. Inte för att kompensera för jag ätit godis utan för att försöka må så bra som möjligt liksom :)
 
Tack för ditt svar också! Och ja många har nog lite som ett mat schema iallafall men jag tror iallafall att domflesta inte är SÅ petiga som mitt schema är. Utan att det är kanske okej och normalt att man äter lite o lika mycket från hur hungrig man är den dagen och så?
De som har haft en ätstörning eller är i behandling för ätstörning har antagligen större behov av att följa ett så strikt schema. Det vill jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte befinner mig i en sån situation, utan jag skulle uppmana dig att följa det dina läkare eller annan personal i din omgivning säger. Det finns antagligen en anledning till att du behöver vara så strikt i ditt matschema just nu, och det handlar inte om vad som är "normalt" eller ej utan din situation är unik utifrån dina behov. Kommer du alltid behöva följa det strikta schemat? Jag vet inte. Men jag kan med ganska stor säkerhet att det finns en plan med att din behandling ser ut så just nu.
 
De som har haft en ätstörning eller är i behandling för ätstörning har antagligen större behov av att följa ett så strikt schema. Det vill jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte befinner mig i en sån situation, utan jag skulle uppmana dig att följa det dina läkare eller annan personal i din omgivning säger. Det finns antagligen en anledning till att du behöver vara så strikt i ditt matschema just nu, och det handlar inte om vad som är "normalt" eller ej utan din situation är unik utifrån dina behov. Kommer du alltid behöva följa det strikta schemat? Jag vet inte. Men jag kan med ganska stor säkerhet att det finns en plan med att din behandling ser ut så just nu.

@EmmaFilippa Jag tänker precis som @Masqueradee ovan, att det finns en plan för dig. Det som jag blir lite fundersam över är att du inte verkar så informerad om planen och varför det är viktigt att du äter även sådant som du tycker är jobbigt att äta. Jag skulle råda dig att be om ett samtal om detta så att det är klart och tydligt för dig hur du tänker.

Det finns flera olika typer av behandlingsprogram vid ätstörningar. Ofta (eller kanske till och med alltid) så ingår det att äta livsmedel som man faktiskt får ångest av att äta (se t.ex. mandometermetoden), och att lära sig äta normalt, dvs. såväl huvudmål, som mellanmål och godis/kakor/läsk utan att få ångest eller tänka på vad som behöver plockas bort. Att plocka bort mellanmål för att man äter godis är med andra ord inte aktuellt för den som genomgår behandling för ätstörning, särskilt inte för den som är underviktig. Det kommer du så klart att kunna göra så småningom, men så länge du känner att ätstörningen triggas av att du inte får skippa mellanmålet om du har ätit godis (oavsett hur mycket) så är det inte aktuellt. Hur skitjobbigt det än är. :heart

Jag tycker att det är viktigt att du är informerad om hur man har tänkt kring din behandling. Mitt råd är därför att fråga om det.
 
@EmmaFilippa Jag tänker precis som @Masqueradee ovan, att det finns en plan för dig. Det som jag blir lite fundersam över är att du inte verkar så informerad om planen och varför det är viktigt att du äter även sådant som du tycker är jobbigt att äta. Jag skulle råda dig att be om ett samtal om detta så att det är klart och tydligt för dig hur de tänker.

Hur de tänker, ska det så klart stå.
 
Det hade jag försökt göra för då mår jag bättre när jag ska sova/dagen efter. Men om jag normalt sett ätit te med macka + ägg + knäckebröd så brukar jag bara äta te + macka om jag inte är väldigt hungrig. Inte för att kompensera för jag ätit godis utan för att försöka må så bra som möjligt liksom :)
Okej så du iallafall går lite på hur hungrig du är då.
 
De som har haft en ätstörning eller är i behandling för ätstörning har antagligen större behov av att följa ett så strikt schema. Det vill jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte befinner mig i en sån situation, utan jag skulle uppmana dig att följa det dina läkare eller annan personal i din omgivning säger. Det finns antagligen en anledning till att du behöver vara så strikt i ditt matschema just nu, och det handlar inte om vad som är "normalt" eller ej utan din situation är unik utifrån dina behov. Kommer du alltid behöva följa det strikta schemat? Jag vet inte. Men jag kan med ganska stor säkerhet att det finns en plan med att din behandling ser ut så just nu.
Jag fattar hur du menar men det är ju det som är problemet att det INTE är från mina be hov utan att det bara är som reglerna som gäller ändå.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 870
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 385
Senast: hastflicka
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 786
Senast: TinyWiny
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 234
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp