Godkända hovslagare

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och vad tror ni är anledningen till att flera hovslagare inte är godkända trots att de jobbar med det på heltid?
 
Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och vad tror ni är anledningen till att flera hovslagare inte är godkända trots att de jobbar med det på heltid?
En del har helt enkelt inte utbildningen och kompetensen till att bli godkända, andra har utbildningen men registrerar sig inte då det också finns fler krav på godkända hovslagare. T ex ska de föra journal.
 
För mig är det extremt viktigt med en duktig hovslagare och jag håller hårt i min som också tycker att det är extremt viktigt med fortbildning. Utan hov ingen häst. Om den är godkänd av jordbruksverket har jag ju iallafall gjort någon slags bortsållning av oseriösa/ej tillräckligt utbildade eller så. Det känns också tryggt att veta att man har en hovslagare som kan och får göra sjukbeslag vid behov.
 
Hovslagaren var någonting jag aldrig tummade på med mina hästar, trots att jag ibland hade det riktigt tight ekonomiskt som hästägare. Att plocka in en billigare, ej godkänd hovslagare straffade sig alltid de få gånger jag gjorde det misstaget, och i synnerhet min sista häst (som hade problem i rörelseapparaten) kunde bli påverkad i flera månader av att verkas fel en enda gång.

Sista åren hade jag en SJUKT duktig hovis som ”byggde om” hans hovar från grunden vilket förbättrade hans steg markant. Hon kunde även lägga sjukbeslag och behandla sjuka hovar. Ovärderlig! Och supernördig, deltog i hovslagarmästerskap och sånt.
 
Man får ju skilja på godkänd av Jbv eller outbildad tänker jag. Min hovslagare som jag haft i närmare 30 år har gesällbrev men har inte brytt sig om att söka godkännande av Jbv och för min del gör det ingen skillnad, han skor lika bra nu (eller snarare bättre med erfarenheten) som han gjorde innan godkännandena kom.
Nu har jag haft turen att inte i någon närmare utsträckning behövt några sjukbeslag el liknande så för mig är det inte relevant och jag har dessutom klinik med egen smedja på gångavstånd.
 
Jag hade under många år en hovis som var utbildad som lärling för många år sedan. Han hade inte gått ”riktig” utbildning. Han var så fantastiskt duktig att jag valde att ha honom iaf och hade honom till elevers hästar, till rehabhästar etc på veterinärs inrådan. Veterinärer sa alltid att skoning var kanon. Skulle lätt valt att ha kvar honom som hovis om jag inte flyttat för långt bort.
Efter flytt har jag testat mig igenom lite hovisar som alla är utbildade. En skodde hästen så att alla hovar var helt olika och allt var bara kaos i vinklarna. En annan tog extremt mkt i tårna och hästen blev jättetrippig. En annan fick inte till vinklarna och hästen som knappt haft en tappsko på 10 år drog av sig dem konstant. Även efter jag bett om andra vinklar. Någon lämnade skitlåts tår.. Hittade bra sen dock.

Nu efter flytt behövde jag byta igen. Kollade hur hästarna här i stallet såg ut i hovarna och vet att sambo tycker den hovisen är bra. Så testade och är nöjd! Han är utbildad men vet inte om han är JBV-ansluten.

Utan hovar ingen häst! Men utbildningen är ingen garanti tyvärr.
 
Jag kan ibland undra varför en utbildad hovslagare struntar i jbv-godkännande. Om man liksom har kompetensen, utbildning osv så känns det ju rätt slött att inte ansöka (och sköta de krav som finns) för att faktiskt visa upp det även formellt? Om man är seriös i sitt företag, varför skippa?
Sen finns det såklart hovslagare som kanske saknar den formella utbildningen men som ändå är jättebra, men de är kanske mer undantag.

Jag skulle alltså inte se jbv-godkännande som en garanti, men ser det absolut som en indikator på någon slags trolig lägstanivå och att personen är seriös i sitt yrkesutövande.
 
Ja fattar. Är väl ända scenariet där man kan köpa sånt. Annat om det varit någon yngre!
Det tror jag faktiskt inte. Det är väldigt stor brist på hovslagare på flera ställen. Har du rätt utbildning och alla andra kvalifikationer (bra med hästar, kommer i tid, går att nå…) så är SJV-pappret helt egalt för mig och antagligen 95% av alla kunder.

Skulle tro att det finns betydligt fler som önskar en hovslagare som skor svart än en som har SJV-gk 🙄
 
Det tror jag faktiskt inte. Det är väldigt stor brist på hovslagare på flera ställen. Har du rätt utbildning och alla andra kvalifikationer (bra med hästar, kommer i tid, går att nå…) så är SJV-pappret helt egalt för mig och antagligen 95% av alla kunder.

Skulle tro att det finns betydligt fler som önskar en hovslagare som skor svart än en som har SJV-gk 🙄
Ja så är det säkert. Jag har bara lite svårt att förstå det perspektivet fullt ut. Jag fattar att det inte krävs för att få kunder, men som yrkesmänniska vill man väl liksom ha sin kompetens på papper? Någon yrkesstolthet typ.

Men ja, stor suck på det sista.
 
Jag kan ibland undra varför en utbildad hovslagare struntar i jbv-godkännande. Om man liksom har kompetensen, utbildning osv så känns det ju rätt slött att inte ansöka (och sköta de krav som finns) för att faktiskt visa upp det även formellt? Om man är seriös i sitt företag, varför skippa?
Sen finns det såklart hovslagare som kanske saknar den formella utbildningen men som ändå är jättebra, men de är kanske mer undantag.

Jag skulle alltså inte se jbv-godkännande som en garanti, men ser det absolut som en indikator på någon slags trolig lägstanivå och att personen är seriös i sitt yrkesutövande.

Min hovslagare är inte godkänd
Däremot är han utbildad, har jobbat i 30+år både på djursjukhus och som egen.

Han orkar inte lägga tid på att få ännu ett papper på att han kan

Det är sån där slöhet som irriterar mig, hur jobbigt kan det vara liksom🤪
Min hovslagare närmar sig 60, har de kunder han vill ha och är dessutom rätt gammaldags i sitt sätt att driva företag och ids precis som @jemeni s hovslagare inte. Det kostar säkert pengar också. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 589
Senast: Stereo
·
Hästvård Som rubriken lyder - får en hovslagare som inte är godkänd av Jordbruksverket sko en fånghäst? När jag försöker läsa om vad de får göra...
Svar
13
· Visningar
1 659
Senast: Kristall10
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
930
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp