Bukefalos 28 år!

Gödselstack i förhållande till huset.

Narcissa

Trådstartare
Jag funderar lite halvt på ett nybygge av stall och kör hela tiden fast på var gödselstacken bör placeras i förhållande till stallet men i första hand till boningshuset. Hur har ni era gödselstackar placerade?
Det är lite knepigt här då två av boxarna måste ha en egen hage i direkt anslutning.
 
Vi har en container på baksidan av stallet. Lite bökigare för lastbilen att hämta den än om den hade stått på framsidan men vi slipper se den från trädgården.
 
Vi har våran placerad mellan hagarna och stallet, bakom maskinhallens ena kortsida. Jag hade hellre valt 10 andra ställen men den står bra undangömd där och är relativt lätt att tömma.
Med detta så ser man den inte från huset och den står inte på något annat ställe där den syns eller där man är ofta.

I stallet jag stod förut hade de den mellan huset och stallet och det blev ca 10 meter från husgaveln. Det verkade inte bekomma dem och flugor var inte ett problem i deras hem t.ex.
Frun i huset var också pedant så hade det varit ett problem hade hon garanterat sett till att den blev placerad någon annan stans.

Jag hade inte velat ha det så dock.
 
Vår gödselstack är typ det första man ser när man kommer till oss :p
Stallet ligger nämligen först och stacken är på den kortsidan stallet finns. Ut mot vägen.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det förän nu så det är ju inget som stört mig iaf. :D
Boningshuset ligger kanske 80-100 meter bort, så inte i närheten så.

Men den är lätttömd, lätt att komma åt och på stor platta. Dessutom dörr direkt ut på plattan från stallet med en tipphöjd på typ en meter från dörren när plattan är tömd. Galet smidigt!
 
Vår gödselplatta är väl synlig på gården. Ligger i anslutning till stallet och hagarna. Är väl kanske 50m från huset. Har aldrig upplevt nån störande lukt från gödslet, men är iof van. Nu har vi inga hästar längre men istället några får som i mitt tycke luktar mera.
 
Vi har en liten gård och när vi byggde stall var det av stor vikt att gödselstacken vart dold. Hus och stall ligger mittemot varandra och däremellan ligger en liten gårdsplan, gräsmatta och altan. Vi byggde gödselstacken inklämt på baksidan av stallet för att slippa insyn, lukt och spill från skottkärror osv.
 
Iför som vi byggde vårt nya stall där gamla ladugården låg från början innan den revs så blev de naturligt att återanvända gamla plattan. Den ligger på baksidan av stallet, dörr ut för att tippa bara :) den är också lätt åtkomlig för tömning när den dagen kommer!
 
Hos mig ligger den i rakt motsatt ände av tomten jämfört med stallet. Huset ligger emellan. Dock undanskymd så den syns absolut inte vare sig från huset eller gräsmattan. Har aldrig upplevt att det luktar. Lastar inte kärran så full att det riskerar spill, blir nästan mer spill från hästarnas hovar när de går mellan stallet och hagen. Måste gå genom trädgården för att komma till hagen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 055
Senast: Sorgsen
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp