gödselstack=ormarnas paradis?

Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

När jag var liten gick ekorrarna jämt och drack i kornas badkar, de kom tyvärr aldrig ur badkaret levande. När vi senare hade hästar som drack ur samma badkar lade vi bara en lång planka ner i karet som eventuella törstiga smådjur kunde kravla sig upp på, och jag vet aldrig att vi råkade ut för några drunkningsolyckor igen!
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Hahaha. Påminner om den sommaren på ridlägret vi skulle flytta deras gödselstack. Vi hittade ett jätteormbo! Vi var nära på att lägga äggen någon annanstans, men eftersom en del av folket som stod i stallet och tittade på gallskrek så var det likabra att mosa dem för att undvika att få hur mycket ormar som helst i stallet.

Ser att svaret är gammalt men ändå...

Varför mosa ormägg överhuvudtaget? Kan garantera att det var snokägg som förstördes eftersom huggormar föder levande ungar. Så med andra ord gjorde ni er av med blivande musjägare, mycket dumt eftersom möss och råttor är större ohyra än vad ormar är.

Förstår inte varför alla får panik inför ormar, i alla fall inte här i Sverige :confused: Okej, att jag inte plockar upp dem och gullar med dem men jag inser att de snarare är ett nyttodjur än ohyra. Och mig veterligen får man inte ha ihjäl ormar hur som helst, de flesta är fridlysta.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Varför började jag läsa den här tråden? Kommer vara livrädd för att tömma kärran när jag mockat i all framtid. Och häromkring finns det massa orm också :cry:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Ditt svar kunde kommit från mig.

Jag hatar ormar och var nära på att kräkas. Viste inte att det var så, med det fick mig att börja fundera på en sommar för tre år sedan.
Då hade vi stora hål i dyngstan, vi trodde att det var något djur som rotade efter äckliga maskar och sånt. Men det kanske var ormhål då!!???:confused:
I alla fall kommer jag ha en :devil:sk respekt för dyngstadar framöver.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men fy! :eek: Hatar ormar.. huvva, ryser vid själva tanken! :devil:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Fast ormar gräver inte stora hål så det rör sig nog snarare om en räv eller grävling.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Förr hade vi snokar i gödselstacken, men tyvärr inte längre av nån okänd anledning.
Dom var mycket bättre på att jaga möss än stallkatterna.
Sen gillade frugan att klappa på dom så jag fick inte tömma gödselstacken helt.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Vi hade det på diskution också omd et var räv eller grävling. Fast jag personmligen tyckte att hålen var för små.

Oavsett vad det var för hål så är det hemskt med ormar och jag ryser när jag tänker p¨å det.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

*kl*

Jobbade för en del år sedan i ett stall med torvgödselhög. Den tömdes två gånger om året, på hösten och på våren. På våren var det rätt mycket snok runt den, något år hade vi även en ruskigt stor huggorm som brukade ligga o sola ovanpå. Den våren gick jag upp till ridhusstallet och tömde skottkärran (den gödselhögen hade inte samma problem). Vet att gubben (som brukade köra ut stacken på åkrarna) berättade att det var rätt mycket snok i den.

Bodde för inte alls lika länge sedan i ett stall (eller jag bodde i ett hus nära stallet, men hade min verksamhet o mina hästar i det stallet). Den gödselstacken var gammal, men tömdes längst ut flera gånger, men aldrig helt, förens en sommardag. O jävlar vad det kryllade av orm där ett par dagar. Jag hade nästan alla hästar på bete då tack o lov, så jag plockade upp sadlar o diverse till min vedbod och gjorde iordning hästarna där. De hästar jag hade uppstallade gick jag runt hela gården med, så jag kunde gå in från andra änden (var dock lite trångt att krångla in en 185 cm häst genom ponnydörren, men det gick.

Jag hatar orm. Den dag jag kommer ha ett helt eget ställe har jag gödselcontariner, hur oekonomiskt det än är. O jag struntar helt ärligt i om dom är frislyst eller inte, jag skulle aldrig kunna bo med orm inpå knuten. När jag var liten hade vi en huggorm i rabatten utanför tvättstugan. Farsan fick slå ihjäl den till slut efter att jag varken hade klivit utanför dörren eller sovit på tre dagar.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

ursäkta mej nu men GUD vad larviga folk är! Det är bara en orm. Vad ska den göra? Äta upp dej ?! Låt dom bara vara, dom är nog mer rädda för dej än vad du är för dom! Om den ligger på marken, gå bara förbi...

Blir så trött på folk som dödar djur bara för att dom e rädda för dom. Rädd för ett ofarligt djur. Hästar e mkt farligare än ormar ju.. Och nej, ormar e inte äckliga. Dom är skitsöta jue^^

Ursäkta för de sura svaret:o Men blir så trött...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

*kl*

snokar brukar vi ha, men under dom senaste åren har vi haft vildkaniner som gräver bo i stacken längst med stenväggen. Dom är sötare och ha där än ormar :D
 
Senast ändrad:
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

ursäkta mej nu men GUD vad larviga folk är! Det är bara en orm. Vad ska den göra? Äta upp dej ?! Låt dom bara vara, dom är nog mer rädda för dej än vad du är för dom! Om den ligger på marken, gå bara förbi...

Blir så trött på folk som dödar djur bara för att dom e rädda för dom. Rädd för ett ofarligt djur. Hästar e mkt farligare än ormar ju.. Och nej, ormar e inte äckliga. Dom är skitsöta jue^^

Ursäkta för de sura svaret:o Men blir så trött...

Jag blir också trött på mig själv för att jag är så rädd för dem...:grin:

Förnuftsmässigt så vet jag ju att de är ofarliga, men ändå slår hjärtat i 190, paniken bryter ut och jag börjar gråta/skrika/springa/slå utan att jag egentligen kan styra det.

Så det är inte alltid så enkelt, förstår du.

(Däremot skulle jag nog aldrig ha ihjäl en orm, eller ens be någon annan göra det. Ormen kan ju inte hjälpa att jag är rädd.)
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

kl

Mesen jag har efter att läst denna tråd slutat tömma skottkärran. Det får min man göra. Blir kärran full innan jag är klar använder jag kärra nr 2. Dags att ringa bonden och få stacken tömd.
Vilken tönt jag är. :o
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Fobier är knappast något man själv styr över eller bara kan glömma bort för att någon tycker man är larvig. Min pappa har i hela sitt liv haft en sjuk fobi för ormar och jag verkar ha "ärvt" den. Jag VET att snokar är helt ofarliga, jag vet också att ormar ringlar iväg om de märker att någon närmar sig. Men jag har alltid orm i tankarna när jag är ute i skog och på betena på sommaren. Jag får världens puls och blit fruktansvärt rädd om jag ser en snok ringla över min väg. Det handlar inte om att jag hoppar och skriker "guud vad äckligt" och grinar, men jag blir så jäkla illa till mods när jag ser djuren.

Jag blir trött på folk som inte har förståelse för oss ormrädda.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Finns det gift mot ormar? Har ju tex anticmex mot andra läskiga arter......

Jag är ganska säker på att alla svenska ormar är skyddade enligt lag. Men jag tror du kan ringa och be att få dom flyttade.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Det är bara en orm. Vad ska den göra? Äta upp dej ?! Låt dom bara vara, dom är nog mer rädda för dej än vad du är för dom! Om den ligger på marken, gå bara förbi...

Blir så trött på folk som dödar djur bara för att dom e rädda för dom.

:bow:
Amen to that
 
Senast ändrad:
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Jag har förståelse för att man är rädd, men jag har ingen förståelse för att man ska ha ihjäl dem!

Jag tror människan har gamla instinkter kvar som säger att man ska vara rädd för ormar men nu har vi ju också fått ett förnuft så vi kan komma över det. Rädd för saker kan man vara men när rädslan blir så stor så man inte kan fungera normalt i vardagen kan jag tycka att man måste försöka ta tag i problemet.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Då är det säkert sork- eller råtthål. Kanske vessla som jagar möss? Hur eller hur så gräver inte ormar egna hål, de utnyttjar hål som andra gjort.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

kl

Huaaaa jag som är totalt livrädd för ormar skulle aldrig läst den här tråden!! Nu kommer jag vara rädd varje gång jag ska till gödselstacken...

Fast jag har sett en del möss i våran, borde inte ormarna äta upp dom då? då kanske vi inte har några ormar?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har kommit på att jag har en finurlig liten jycke... Era har säkert roliga saker de kommit på med, så dela gärna med er! :) En...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp