gödselstack=ormarnas paradis?

Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Kanske är det därför du inte har någon orm. Du tömmer din stack regelbundet min gödselstack hade ett par år på nacken.

Sedan beror det givetvis på vart man bor. Jag har massor med stenrös i närheten av vårat hus och enligt våran granne som bott där i evigheter kryllar det av orm här... (grannen har inte bott i stenröset... utan i grannhuset)
 
Senast ändrad:
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Lånar knapp...
Jag skulle aldrig ha börjat läsa den här tråden...:crazy:
Nu kommer jag ha fobi varje gång jag går ut och tömmer kärran...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

I mitt förra stall så hittade vi massor av ormägg + snokar när vi tömde en flera år gammal stack, blandat torv halm o spån. I nuvarande stallet töms stacken flera ggr per år och där ser vi inte skymten av några ormar.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Själv har jag aldrig sett mer än möss, grävlingar samt dygnbaggar (och dygnlarver!! *twitch*) i stackarna. Men jag har ju haft turen att slippa ta bort alla dessa stackar också- ingår i hyran! :D


Samma här men nu ska vi ju ha egen... :crazy: Huva..

På förra stället så tömdes dyngstacken väldigt ofta (storstall) så det var aldrig några ormar där inte. men nu blir dte ju annorlunda med bara 2 hästar...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

I mitt förra stall så hittade vi massor av ormägg + snokar när vi tömde en flera år gammal stack, blandat torv halm o spån. I nuvarande stallet töms stacken flera ggr per år och där ser vi inte skymten av några ormar.

Nej men nu får ni sluta!! Min dyngstack har legat till sig i minst fem år (den "ingick i köpet" med min gård) Usch, jag kommer vara jättenojig när vi sätter igång :crazy:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

I stallet jag var i för några sommrar sedan kryllade det av orm. Gödselstacken (av halm) hade legat i några år, mycket sten och nära till vatten. Man såg ormar både ute på gödselstacken, i stallet:eek: och på vägen mellan stallet och huset.
Jag tycker verkligen inte om orm men hon som ägde hästarna i stallet var ännu värre och vågade knappt gå till stallet. Man gick med tunga steg och såg sig omkring ordentligt innan man flyttade på saker.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Har aldrig sett en endaste orm i våran gödselstack, råttor och möss däremot... usch.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

KL

Jag har sett orm i våra gödselstackar men det har då varit snokar.
Vi var o grävde ganska tidigt på våren i den ett år, innan det hunnit bli varmt och hittade då ett flertal ormar som gjort sig små bon i värmen:eek:

Nu är jag mer orolig eftersom vi har stenmur runt våra hagar och jag sett orm där varje dag på olika ställen. Trots att vi var o spättade o bankade ner nya stolpar låg det orm i gräset bara några meter från oss. Man har ju hört annars att de blir rädda av stamp i marken. Nu vet jag inte om jag vågar släppa hästarna där.....
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Ormar på gödselstackar är ofarliga, de ligger ju där för det är varmt och för att sola, smälta maten, de är för lata för att attackera en som går ut och tömmer skottkärran.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

KL
Har oxå haft snokbon i torvstacken:eek:

Senast häromdagen låg det en huggorm prcis vid ingången till hagen.
Såg den först när jag hade släppt hästarna o skulle sätta på strömmen.
Trodde att den skull dra då, men inte.

Den reagerade alltså inte ens på hästarnas klamp.

Ser varje vår huggisar där.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

*knapplån*

I mitt nuvarande stall har vi en liten dyngkärra som töms ungefär 1 gång per vecka så där hinner väl knappast några ormar flytta in om de skulle vilja...

Däremot minns jag för ett visst antal somrar sedan när jag hade praktik på ridskolan, då var det ett huggormsbo i deras gödselstack och det kryllade av huggormsbebisar... Nu låg den så bra till så att man tippade ut från stallet till stacken som låg betydligt längre ner på baksidan där det bara var stacken så man behövde inte gå så nära... men ändå...:crazy:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

:eek: :eek: Vilken mardrömstråd, ormar är det värsta som finns. men jag kan säga att jag aldrig sett en orm på min skitstack (som tur är), annars hade jag väl varit död nu. Vi har hönsen gåendes där, kanske dom sprätter för mycket för att fulingarna ska trivas!! Hoppas det i alla fall.:smirk:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?

Möss som gnager hål på täcken, som bajsar ner allt, och som hoppr i vattenhinkar men inte kommer ur :eek: :crazy: :eek: ouuäk.

För möss i hinken så knyter du ett balsnöre (i handtaget längst ner )som hänger ner i vattnet. Du kan knyta en sten ytterst på snöret så hänger det fint och musen kan gå upp.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

För möss i hinken så knyter du ett balsnöre (i handtaget längst ner )som hänger ner i vattnet. Du kan knyta en sten ytterst på snöret så hänger det fint och musen kan gå upp.

Banne mig det smartaste jag läst på länge!
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Det är nog så att ormbon är vanligare i gödselstackar som ej töms så ofta. I ett stall jag stod tömdes stacken var eller varannat år, där fanns det alltid en massa ormar när den tömdes. I mitt nuvarande stall töms stacken minst varje halvår och det rörs om i den väldigt ofta då gödseln öses upp med en skopa varje vecka,och jag har aldrig sett någon orm där.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Ser faktiskt hellre att det finns ormar i stacken än gnagare i stallet!
Råttor och möss sprider sjukdomar, gnager på el-ledningar, äter täcken och svinar ner medan ormar är tysta, förstör inget och syns nästan aldrig (att döma av alla som tömt stackar som varit fulla av orm och man inte haft en aning... ;) )!
Nu är jag inte ormrädd ett dugg men skulle väl inte jubla om det kryllade av ormar i stallet men det tror jag är oerhört sällsynt! :rofl:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

KL. Vi har inga ormar, men sniglar :crazy: Mycket äckligare än ormar tycker åtminstone jag. Ett getingbo också, även det hemskare än ormar.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Visst kan ormar lägga ägg mm i din stack. Men hur vanligt det är beror på vart du bor. Jag har aldrig sett en orm i en stack, men en vän till mig hittade snokägg i en stack som han fick kläcka för kommunen för att sedan släppa ut.

Vi har inte mycket orm i sverige, så jag tycker man ska va rädd om dom vi har! det är inte skadedjur på något sett, dom håller undan råttor och möss och snokar är totalt ofarliga. Huggormar attakerar inte om dom inte måste, Anledningen till att ormarna väljer stacken är för att dom behöver en viss tempratur (med ganska liten marginal) för att äggen ska kläckas
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

För möss i hinken så knyter du ett balsnöre (i handtaget längst ner )som hänger ner i vattnet. Du kan knyta en sten ytterst på snöret så hänger det fint och musen kan gå upp

Ursmart! Jag vet att tråden är gammal, men om det är någon som har några fiffiga tips på hur man undviker att fåglarna lägger sig och dör i vattenkaren ute, så tas de tacksamt emot... Hästarna vill ju inte gärna dricka vattnet när det ligger ett dött djur i, och även om man kollar varje dag, så kan det ju gå upp till ett halvt dygn eller kanske lite till (om man har riktig otur) innan man kollar nästa gång och så länge vill jag ju inte att hästen ska vara utan vatten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har kommit på att jag har en finurlig liten jycke... Era har säkert roliga saker de kommit på med, så dela gärna med er! :) En...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp