gödselstack=ormarnas paradis?

Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

KL*
Enda dynghögen som jag sett ormar i (snokar) var i en av halm.
Den var däremot proppfull!!! :eek: :eek: :eek:
Aldrig i spånstackar.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Måste bara säga att den där bondegrannen låter precis som min psyk-granne (som nu ska flytta!). Hans livsuppgift är att hata hästar och hävda att de förstör alla vägar. Första gången han mötte mig bad han mig fara åt helvete för att jag red på vägen (ingen privat väg) och kallade mig surkärring.

Måste du vara o gräva i gödselstacken då? När man börjar gräva i dem kanske man kan hitta en orm (jag har inte hittat någon hemma) men när man bara tömmer sin kärra så hör det ju till ovanligheten att ormarna grupperar ut sig och går till anfall ;)

Man ska inte lyssna på gamla gubbar - att traktens alla ormar skulle ge sig ut på pilgrimsvandring med din gödselstack som mål känns lite, eh, överdrivet från hans sida....
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

VARFÖR läste jag i den här tråden :eek:

Vi har en GIGANTISK gödselstack som ska tömmas inom kort och det kommer krävas en hel del handgrävning för att få bort allt :crazy:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

För tre år sen när jag gick ut på dyngstan för att tömma kärran så kom det upp en stor snok ur ett lite hål. Precis vid mina fötter kom den och gled över min ena sko. Det var en mycket hemsk upplevelse, har skräck för dessa djur. i ren panik släppte jag allt, stängde dörren och ringde min sambo. Han fick välja på att hela dyngstacken skulle bort omgående eller att han fick mocka alla boxar och tömma kärran varje dag tills dyngstan kunde köras bort.

Vad tror ni han valde.....
Han körde bort hela högen den kvällen var ca 7 stora traktorkärror.
När han körde i skopan i högen så kryllade det av orm, skojar inte när jag säger att det var en 30 tal där i om inte mer.

Sedan dess har jag inte haft orm där i som jag har sett i allafall, men nån finns det säkert :mad: .
Att det minskade på ormarna tror jag beror på att en hel igelkotts familj flyttade hit, får se hur det blir i år då tyvärr grävlingen har tagit några igelkottar :cry: .

Ska tilläggas att detta var en spån dyngstack.
Hade även snok ägg i en dyngstack av torv för flera år sedan,var en man här och hämtade dynga och han fick fram detta bo med ägg då. Men då hade jag inte sett någon orm, hade inte ens haft en tanke på att det kunde finnas orm, innan denna äldre mannen berättade om hur det var när han var liten och bodde på landet.
Sedan dess tittar jag alltid en extra gång innan jag går ut och tömmer skottkärran.

Oj detta blev långt :angel:
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?

Möss som gnager hål på täcken, som bajsar ner allt, och som hoppr i vattenhinkar men inte kommer ur :eek: :crazy: :eek: ouuäk.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Vi använder endast spån och har också haft ormar som kommit fram när den tömts på våren. Ett par gånger under sommaren har jag sett att de ringlat iväg i närheten av gödselstacken men aldrig att jag sett någon när jag tömt skott kärran.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Vi hade en ORMINVASION i augusti/september förra året :crazy: . Massor med snokungar överallt runt huset, i källaren, i garaget. Överallt låg de, och jag med min ormfobi vågade nästan inte gå någonstans om jag inte hade höga stövlar på mig. Vi har spån till våra hästar, SAMT att vårt hus omges av mossmarker (blött och mysigt för snokar som gillar vatten), så det var kanske inte så konstigt att det kläcktes många snokar hos oss. Men har man ormfobi så är man inte glad ÄVEN om man vet att ormarna är helt ofarliga...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Jag har aldrig sett en orm i en gödselstack. Detta trots alla år på landet ca 50. Tror att han kör med skrämseltaktik.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Själv har jag aldrig sett mer än möss, grävlingar samt dygnbaggar (och dygnlarver!! *twitch*) i stackarna. Men jag har ju haft turen att slippa ta bort alla dessa stackar också- ingår i hyran! :D
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?


Det året hade vi jättemycket med möss så ormarna gjorde ingen nytta till det.
Då var det mer effektivt när jag skaffade två stallkatter då fanns det inte en mus kvar sen
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

????

Har aldrig sett en orm i någon gödselstack, och jag har sett många gödselstackar.

Inte jag heller!Och vi gräver i den på våren och rör om ordentligt!
(Fast med grävare..:angel: )
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Om du har möjlighet att ha myskänder så är det ett tips, de äter/skrämmer iväg orm rätt effektivt, enligt vad jag hört.

Himla trevliga djur faktiskt, man kan ha en liten flock på 4-7 stycken som går omkring och plockar. De äter även sniglar.
Dock vill de ha tillgång till vatten, så en damm måste man ha om de ska trivas.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Orminvasion!:eek: :eek: :eek:
Jag skulle dö..
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Nej, men man ska inte förringa att många människor lider av stark ormfobi.

Möss däremot, tycker jag är väldigt söta :love: .

Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?

Möss som gnager hål på täcken, som bajsar ner allt, och som hoppr i vattenhinkar men inte kommer ur :eek: :crazy: :eek: ouuäk.
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

huuuuu är ju ormrädd ju!!!!

men tror inte det är nån större fara för att jag ska ha orm i min... har en torvhög, och vi har massor med myror runt här o en tam igelkottfamilj som är här varje år... (de är tom så tama att de trakar in om man har dörren öppen... min mamma blev biten i tån en gång när hon satt vid köksbordet...:D ) och så länge min familj/släkt bott här, alltså sen -30talet så har det väl synts till högst 10 ormar, under min livstid har det varit två...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Men ormar gör ju sällan nån skada i stall.. däremot möss och råttor.. ju fler ormar i gödselstacen, desto färre gnagare, inte sant? Borde inte det vara bra?

Möss som gnager hål på täcken, som bajsar ner allt, och som hoppr i vattenhinkar men inte kommer ur :eek: :crazy: :eek: ouuäk.

sen vi byggde nytt stall har jag inte sett en enda råtta, de försvann också väldigt många då jag slutade ge havre åt hästarna, alltså det fanns ingen mat... så jag ser hellre till att de inte kommer åt nåt ätbart än att jag har hela gödselstacken full med ormar...
 
Sv: gödselstack=ormarnas paradis?

Jag har aldrig hittat orm i de gödselstackar jag varit i närheten av. Stora gröna gräshoppor (ca 8-10 cm) fanns på ett ställe. Råttor och möss kan ju finnas i stall överhuvudtaget. Och i en stack hittade jag i ytterkanten något slags "humledagis" (tror jag det var...)- jag hittade någon slags äggliknande små "kokonger" som fanns en bit in i stacken. Fick för mig att det var humlor.. (men kan ha haft fel..)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har kommit på att jag har en finurlig liten jycke... Era har säkert roliga saker de kommit på med, så dela gärna med er! :) En...
Svar
8
· Visningar
1 102
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp