Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt när jag leder hästen så här?

G

Gorra

Jag har hästen på min högra sida och dess huvud ungefär vid min axel. Om den nu får för sig att gå längre framför mig eller för fort så sätter jag min högra armbåge mot hästens bog utan att dra i tyglarna. Är det rätt, eller bör jag göra på annat sätt? Oftast tycker jag att hästen blir lugnad av att jag gör så hellre än att dra i tyglarna, aj i munnen :(
 
Om du gör rätt?
Känns det bra för dig och hästen, så gör du rätt.

Regeln brukar vara att hästen inte får gå innanför din "integritetszon" utan ditt medgivande.
Den zonen använder du i allt ditt umgänge med hästen.
 
Om det känns bra för dig och hästen + att det leder till att ni förstår varandra så är det rätt.
Vem kan avgöra vad som är rätt eller fel :confused:
 
Håller med föregående inlägg/svar om att känns det bra så är det rätt, men jag vill ändå säga vad min ridlärare sa igår på ridlektionen om just ledning av häst.

Han sa att hästen skall gå bakom den som leder pga att hästen synfält är sånt att om man går på sidan om hästen så ser den inte ledaren lika bra som om ledaren går framför.
Så om man går vid sidan om så är risken större att man kan bli "påhoppad" av hästen om den skulle bli tex rädd för att den inte ser ledarpersonen lika bra som om den går framför och kan därför "råka" "springa ner" sin människa.

Var det Någon som förstod det där. :smirk: Blir nog en aning svårtolkat...:D
 
Min häst (och en del andra som jag har "koll" på) vill jag ha bakom mig. Hon går där för sig själv och stannar om jag stannar. Har väldigt svårt att tro att hon skulle plöja rakt över mig om hon skulle bli skrämd, som en del säger. Jag vill ha min "bubbla", och nåde henne om hon klampar in där.
Däremot hästar som inte har koll på sina egna fötter, eller som tycker att "du kan väl flytta dig, nu ska jag gå här" vill jag ha jämte mig. Ungefär min axel vid hästens huvud. Men det är oftast såna hästar som man inte har någon speciell kontakt med, kanske bara leder in och ut till hagen nån gång ibland.

Men det viktigaste är ändå att man själv och hästen känner sig trygg men det man gör ;)
 
Tycker att det eg inte spelar någon roll var man placerar hästen. Det finns dock vissa situationer som kräver en specifik placering, tex vid vet.besiktning eller utställning. Om man konsekvent lär hästen att gå bakom kan det vara ganska svårt att få den att gå bredvid. Precis som det är skitsvårt att få den att lugnt gå bakom om den bara är lärd att gå bredvid. Jag skulle aldrig låta en unghingst gå bakom mig, man vet aldrig "när andan faller på".

Tipset är alltså att öva alla sätt!
 
Ok, det var bra svar och jag känner att jag gör rätt för att det funkar och hästen är lugn. Tack så mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 573
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 059
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp