Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt?

Sv: Gör jag rätt?

Att hon ser lycklig ut, att jag ska prova lite till.. Personerna som ifrågasatt vill inte på något sätt vara elaka, men de vill att jag ska testa lite mer saker, ge det lite mer tid..

Det där fick jag höra från folk (och en veterinär!!!) om min hund. Grejen var ju bara den att dessa personer fick ju bara se henne på de bra dagarna. De var inte de som var där när hon låg och skrek av smärta.

Har man testat så mycket som du har så har man gjort sitt bästa, då gör man rätt om man gör slut på lidandet. Sedan är det ett förjävligt beslut att ta, men det ingår (tyvärr) i att vara djurägare.
 
Sv: Gör jag rätt?

Ta bort henne innan hon blir sämre, att se en häst bli dåligare och dåligare, gå ont och knappt kunna resa sig upp, är hemskt. Ännu värre är det dock när hästen ena dagen har ont och bara hänger, och dagen efter kommer travandes mot en och gnäggar glatt.

Min ponny väntade vi för länge med, jag sörjde inte honom trots att han var min bästa vänn och haft honom i 12 år. Han var död långt innan han togs bort.
Vår shettis tog vi bort för ngn vecka sedan, fång och kunde knappt gå på grus då hon var så hov öm. Sista fånganfallet vår för mycket och hon stod länge på boxvila utan bättring. Hemskt att se henne sista dagen i sin hage, glatt mumsande på äpplen och vägrade komma till mig då hon visste att hon antagligen skulle få komma in i boxen igen. Men hon skulle aldrig bli tillräckligt bra för att ens kunna gå i sin lilla nerbetade hage igen.
Henne sörjer jag, funderar på om det vår rätt beslut. Hon var ju pigg och glad. Men hon skulle aldrig bli bättre, hon hade extremt ont. det vet jag.
 
Sv: Gör jag rätt?

Det många glömmer bort är ju att hästen ändå kommer att behöva tas bort, eller dör, senare någon gång, även om man inte själv tar beslutet NU. Man väljer ju inte att beröva hästen ett evigt liv på jorden, man påskyndar ju bara naturens eget förlopp litegrann. Och även DET är en sanning med modifikation, eftersom en häst i vilt tillstånd ganska snabbt skulle gå döden till mötes om den blev det minsta dålig. Vi dömer ju inte hästen till döden istället för ett evigt liv på jorden, det vi bestämmer är ju bara att hästen ska dö något tidigare än den kanske skulle gjort annars.

Om hästen tas bort NU eller nästa år är nog egalt för hästen.

Vad som däremot spelar roll är att ett djur kan inte förstå sitt lidande. VI kan förstå vår smärta, och vi kan även förstå den psykiska smärta vi känner efter djuret tagits bort. Och vi kan förstå att DEN smärtan bär vi för att vi älskar våra djur!

De djur jag tagit bort har jag varit förkrossad av sorg över under tiden före och strax efter. Men senare har jag aldrig, med NÅGOT djur, känt att det varit för tidigt eller fel.

Du kommer att välja rätt beslut för din häst, styrkekramar till ditt beslut!
 
Sv: Gör jag rätt?

Tycker det låter som det är dags nu och att du hade kunnat ge upp redan förra vintern med gott samvete.
 
Sv: Gör jag rätt?

Låt henne somna in. Du har gjort vad du har kunnat på alla möjliga sätt. Hon lär inte bli frisk hur högt du än önskar det tyvärr. Tänk istället så härligt att du kunde ge henne en sista fin tid då hon mådde så bra hon kunde. Det är verkligen inte alltid man har en sådan tur. Jag har en vän som också tog bort sin gamla häst nu innan det var dags att stalla in igen. Hennes häst var ganska dålig förra vintern men hur dålig hästen var insåg hon först efteråt och hon ville verkligen inte att hästen skulle behöva bli riktigt dålig och lida av det. Hennes häst somnade in lugnt och stilla efter att ha njutit av en fin sista sommar.

Det är dags för dig att göra din häst den sista tjänsten och låta henne somna in lugnt och stilla. Vänta inte utan gör det nu innan hon blir ännu sämre. Du vet ju att det bara går åt ett håll.
Det är fruktansvärt att ta det beslutet och det är så fult av dem runt omkring dig som ifrågasätter ditt beslut för det är svårt nog ändå. Du gör det rätta. Du ger henne den sista kärleksgåvan du kan ge henne.

Tröstkramar
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 135
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 642
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 109
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 003
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp