Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Nu vill du nog inte höra detta:o

Back to basics. Lydnad lydnad lydnad. Innan någon hoppning alls. Sen över bommar och mkt låga hinder med nogrannhet och kontroll, rid an i trav, på lågt t o m i skritt, tillåt INTE att öka och ta över själv.

Det är mycket bättre att lägga en bra grund även om det tar tid än att försöka komma tillbaka till kontrollerad ridning om man redan ok:at 180.....:cool:

Du rider inte bara med handen. Vad gör du med resten av din kropp i anridningen:confused: Går det inte så ta tio steg tillbaka och jobba med hästens förtroende för handen och bettet INNAN du hoppar och särskilt innan du hoppar banor.


Vi tränar nu bla tre fullblod ihop, varav alla är åt det där hållet, men tränaren tillåter inte hoppning på det sättet:bow: utan kör envist med lugn, kontroll, vägar, osv och visst går det även på hett entusiastistk fullblod som är känsligt. Du får anpassa både tempo och gångart. Rid an i trav och gå ner i skritt om den inte lyssnar på dej. Låt den inte hoppa alls om det inte sker under lydnad, tycker jag. Den är då inte klar att hoppa mer än lydnadsövningar på låga hinder.


Det är svårt, med en känslig häst när man hoppar - också:o. Men det ger inget att härja på över hinder på ett sätt som inte är kontrollerat och hästen lyssnar.
Ang att han inte hoppar om du tar honom i munnen så är det jättestressande, jag vet, så därför tycekr jag nog du måste lösa detta innan du hoppar så att du inte själv blir ett nervvrak av att vara rädd att störa.....Och träna upp din egen sits att kunna ha handen oberoende, kunna följa med smidigt utan att hindra, det är nog det han är rädd för. Det är skitsvårt när dom är så känsliga.


Har du provat med rösten? Jag sitter också på ett mycket känsligt entusiastiskt fullblod som insett att hon KAN hoppa:bump: Det blir lite väl ivrigt ibland, men hon lyssnar enormt mycket på att jag säger något som hon vet betyder att hon ska lugna ner lite, låg röst.

Det blir en kombination av hand, säte och röst som hjälper i anridningen, handen gör inte mycket, faktiskt. Sätet och rösten gör mest.


Sen är det här entusiastiska ett stadium som går över, de blir mer mogna i hoppningen, för vår del märktes en ändring ganska snabbt, hästen började själv tänka och taxera och visade sig vara mycekt hinderklok.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Precis som wildrose säger så kan du använda många bommar.
Jag har vid ett par tillfällen haft bommar mellan hinder oxå 4-5 st,
bommarna har dubbel effekt hästen koncentrerar sig på varje bom= alla språng blir lika stora.
Ryttaren kan sitta still och fukosera på rytmen.

Sist hoppade vi räcke 5 galoppsprång oxer med bommar imellan hinderna.

Lite otur hade vi sen på tävlingen efter, bommarna vi använt på träningen var helvita.
När vi sen tävlade var tävlings platsen på en idrotts plats= där var vita linjer i gräsmattan, gissa vad min häst taksera efter:grin:
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Nu vill du nog inte höra detta:o

Back to basics. Lydnad lydnad lydnad. Innan någon hoppning alls. Sen över bommar och mkt låga hinder med nogrannhet och kontroll, rid an i trav, på lågt t o m i skritt, tillåt INTE att öka och ta över själv.

Ingen fara, jag tål att höra det. Lydnaden i övrigt fungerar, över bommar också. Och som sagt, lydnaden fungerar fint i hoppningen med. Problemet är inte att få en trevlig, kontrollerad anridning, som jag sa så jag kan utmärkt väl bestämma tempot, jag kan skritta mot ett hinder utan problem (det jag använde sist ju). Jag kan från galopp göra halt två språng innan hindret med om jag önskar det.

Haken är just det som jag sagt flera gånger, om han inte är helt säker på att inte bli ryckt i munnen, dvs är helt fri från handen redan i anridningen, så kommer stoppen.

Så att han ökar har ingenting med olydnad så att göra. SOm jag skrev i något inlägg, ta en hoppglad, energisk häst, en i högen bara, och så ger du den lösa tyglar mot hindret. Då kommer den mest troligt att sätta upp en högre fart än man själv skulle valt. Jag klandrar honom inte för det, den indikation han får är 'du är helt fri och jag kommer låta dig vara ifred', och då får han ju också välja tempot i anridningen själv (eller mellan hinder om de står tätt).



Det är mycket bättre att lägga en bra grund även om det tar tid än att försöka komma tillbaka till kontrollerad ridning om man redan ok:at 180.....:cool:

Exakt det är ju anledningen till varför jag skrev tråden. Än är det okej, men han börjar ju sammaknippa hinder = tjoho, fart (nu är det ju lååångt från full fart, men det är ett för högt tempo). Och frågan är hur vettigt det är i längden, därav frågan låga hinder - mer fart, eller höja upp och på det viset få ner farten, och kringgå problemet.

Du rider inte bara med handen. Vad gör du med resten av din kropp i anridningen:confused: Går det inte så ta tio steg tillbaka och jobba med hästens förtroende för handen och bettet INNAN du hoppar och särskilt innan du hoppar banor.

Banor hoppar han sällan, brukar bli en minivariant av bana det sista vi gör på hoppträningarna, men i övrigt är det hoppa ett och ett hinder (eller två då när det var kombination, eller flera i serie, men du fattar). Sen sätts det ihop till en liten enkel bana utan svårigheter det sista vi gör när han hoppat alla ingående hinder.

Förtroendet för handen finns i övrigt, som du kan läsa i tråden. Men just i hoppning så finns den inte fullt ut över hinder. Vilket inte är så förvånande. För han ska inse att den finns där OCKSÅ, måste han ju lära sig. På samma sätt som han sen han kom lärt sig det i markarbetet, att mattes hand är snäll, bettet är snällt och ingeting bits. Han glömmer det ibland i väldigt specifika situationer (galopp, ute, om han blir taggad), men det jobbar vi ju på också. I övrigt är det inga problem med förtroendet för handen längre.



Det är svårt, med en känslig häst när man hoppar - också:o. Men det ger inget att härja på över hinder på ett sätt som inte är kontrollerat och hästen lyssnar.

Nu år du nog läsa om? Det är inte okontrollerat härjande och han inte lyssnar. Han lyssnar om jag ber, men om jag ber får vi stoppen, för då är han inte säker på att vara fri i munnen.

Han var ju på FT-kurs, och det finns inte en FT-tränare värd namnet som släppet ett 'okontrollerat ekipage' på fasta hinder. Även banhoppningstränaren är noga med att det inte får bli 'fläng' och fult.


Ang att han inte hoppar om du tar honom i munnen så är det jättestressande, jag vet, så därför tycekr jag nog du måste lösa detta innan du hoppar så att du inte själv blir ett nervvrak av att vara rädd att störa.....Och träna upp din egen sits att kunna ha handen oberoende, kunna följa med smidigt utan att hindra, det är nog det han är rädd för. Det är skitsvårt när dom är så känsliga.

TYVÄRR var det inte så lätt. Det var med blandade känslor jag såg när FT-tränaren satt upp och han hade exakt samma problem som mig fast snäppet värre (inte så konstigt iom att det var första gången han satt på hästen). Han är eoner bättre ryttare än mig (och de flesta typ..), och med en sits jag skulle döda för. Spelade ingen roll, även han fick stoppen sålänge hästen inte var HELT fri i munnen, dvs lös tygel (och mantag faktiskt ;)) över hinder. Det var han som insåg var stoppen kom från. Han satt ju upp eftersom han tyckte att det måste vara ryttarfel, och som han sa 'jag SER vad som händer (stoppen), men jag FÖRSTÅR det inte. Han kommer in fint, han bjuder på hindret och det finns inte en enda anledning till varför han inte skulle hoppa. Men det bara stoppar'. Så han bad att få sitta upp och jag tyckte ju självklart ja. Han fick samma problem som mig, men lyckades räkna ut varför.

(Sen kan givetvis jag få bättre sits, definitivt, och det är ju något man aldrig ska sluta jobba med, och den är långt från fulländad. Men tyvärr är lösningen på problemet ovan inte så enkel, annars kunde man hårdträna matte på någon annan häst sålänge och sen voila)


Har du provat med rösten? Jag sitter också på ett mycket känsligt entusiastiskt fullblod som insett att hon KAN hoppa:bump: Det blir lite väl ivrigt ibland, men hon lyssnar enormt mycket på att jag säger något som hon vet betyder att hon ska lugna ner lite, låg röst.

Han lyssnar tyvärr inte speciellt mycket på rösten överlag, men jo jag använder den med. Och sätet. Men där räcker jag inte till. Kombination av att vara flugviktare och viss ohörsamhet skulle jag tro :angel:


Sen är det här entusiastiska ett stadium som går över, de blir mer mogna i hoppningen, för vår del märktes en ändring ganska snabbt, hästen började själv tänka och taxera och visade sig vara mycekt hinderklok.

Mm, jag hoppas och tror ju på det här med, jag är inte orolig för den delen på sikt. Han hoppar väl, gärna och som sagt river sällan/aldrig annat än plutthinder och då av rent slarv. Och har fin teknik även om han fortfarande överhoppar och har lite fullblodsframben. Men det att han överhoppar t ex är ju just en orutingrej, och han är grön i hoppningen. Men jag vill som sagt inte lära honom att hoppning = gasa på. Nu kanske jag inte gör det ens om jag håller mig på de låga enligt tränare ett, men det är det jag började fundera över.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Som wildrose skrev så funkar det med flera bommar.
På tokdåren jag hade förut så hade jag 3 bommar före varje hinder en hel bana. Funkade bättre än utan bommar.
Man får liksom in känslan mer med hjälp av bommarna, och även hästen får ju in rätta känslan eller hur man säger.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Förstår precis, och ska prova nästa gång jag hoppar, men blir nog bara ett hinder då med, lite bökigt släpa fram fler hinder, måste ju släpa bort dem lite raskt och käckt om någon annan kommer och inte tycker det ska vara hinder i ridhuset. Ett hinder kan jag ju bara sitta av och ta bort. Flera då får jag avbryta passet.

(Hoppning är tillåten all tid om samtliga ryttare i ridhuset anser det är okej. 9 gånger av 10 är jag helt solo där så inga problem, men kommer någon och tycker 'inga hinder, min häst störs av dem/störs av att ni hoppar' är det bara att vackert plocka undan. Ska boka det någon gång när jag har hjälpreda med mig, men nu så skulle jag få boka 1 h extra bara för att hinna bygga upp och plocka undan)
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Ok, jag kanske missförstod frågan, men det lät som om tempot var ett problem?

Egentligen är det alltså att han stannar, som jag förstår det nu?

Ja jag har ju haft en som stannade vid minsta störning, och där jag fick lära om mej själv rätt rejält, men det var oerhört nyttigt.

Det var samma där, "obegripliga" stopp. Det var en mycket känslig häst, inte särskilt extra rädd om munnen mer än vad de felsta fullblod är (dvs känsliga i munnen!) Jag gjorde en massa fel, delvis pga att jag blivit mer och mer nervös för de här stoppen som är förödande för självkänslan och hoppglädjen. :crazy:

I vårt fall var det ryttarbrister men inte heller en duktigare hoppryttare lyckades. Däremot min dåvarande tränare som tillhörde den högsta eliten i Sverige var det inga problem för. Men det var också en person van vid den typen av knepiga hästar.
Därifrån fick jag analysera:angel: Det var lärorikt och lärde mej mer om hoppning än jag visste innan.

Jag har inga bra råd för jag tror du kommer svara att det inte gäller i ert fall och du har redan provat. Så jag berättar det mer som en erfarenhet, och att jag vet att det blir skitjobbigt och stressande, det sätter sej i huvudet, så jag hoppas du hittar en bra lösning.:idea:
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Om problemet är stoppen eller tempot beror ju lite på om man låter honom vara helt fri i munnen eller ej. Så problemet är ju eg hjärnspökena ang munnen. Men det känns ur min synvikel som vi håller på och bygger ett problem med tempot med.

Men lydnad/olydnad är inte problemet.

Eftersom han hoppar om han är fri från handen, och som sagt var likadan med erfaren ryttare som ju nte kan varit obekant med problemet då han löste det, så känns det som att nuvarande lösning är rätt väg, intrumma i honom att han inte blir ryckt. Så just den detaljen har jag inte tänkt ändra.

Utan det är det om han ska få gå på låga och då blir det högre tempo och slarvpet, eller om man ska höja och då naturligt få ner farten, och inget slarv.

Men tipset med galoppbommar var ju guld.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Travhoppa, strunta i galoppen tills förtroendet är byggt och han samtidigt övar upp säkerheten och att kunna vänta med förtroende?

som man gör på unghästar.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Han bjuder galopp själv mot hinder, och där är en annan sak tränarna är överens om, låt honom göra det (med motiveringen att det är lättare hoppa ur galopp och väljer de själv det så låt dem). Jag brukar dock nästan alltid rida an i trav, han brukar fatta själv några språng innan hindret dock.

Dock så om jag kör som jag gjorde sist, skritt, och sen be om trav ganska nära hindret, så får jag trav över med, och då lär han sig ju också att vänta.

Satt och funderade på om man kan bygga två hinder 'i bredd', och variera vilket man hoppar, om han väntar mer 'automatiskt' då på signal vilket av de vi ska hoppa den här gången? (Eller bjuder hej vilt mot vilket som av de..)
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Du skrev så här bla.

Tränare 1 tycker att tills vi helt kommit ur att han är överkänslig om sin mun vid hoppning, så ligg på LÅGA hinder (typ 30 - 40) och hoppa mycket, rutin rutin rutin. Jag har inget alls att invända i sak, förutom då att det lätt blir snarare av slaget steelpechase än banhoppning av det hela, det går fortare och fortare och han blir slarvig, mer bara galopperar över dem snabbt och flackt, än hoppar. Första sprången är oftast okej, sen blir han varm i kroppen och så kommer speeden (han kan vara lite tittig, stoppa första gången om matte inte rider aktivt, sen när han kikat klart, ett - två stopp, så blir det bokstavligt talat 'går som tåget', expressvarianten).

Jag håller helt med denne tränare 1. Oavsett orsak så handlar det om få hästen lydig över låga höjder först. På låga höjder kan han inte bli så fasansfullt störd i munnen heller.

Jag menar lydig mellan och över hinder, hoppning är inte bara att ta sig över hinder det är ridningen mellan hindren också. Det du beskriver här kräver grundarbete och grundarbete och tålamod.
Allt det där låter som att det bara "blir" men det är ju just så det inte ska vara, det ska vara du som anger hur det "blir".

Det går inte av sej själv, även om hästen hoppar kanon just över hindret så måste du ändå ha tålamodet och hålla i dej själv och inte frestas att rusa iväg och vänta dej snabblösningar utan göra ett bra grundjobb, det är det enda vettiga rådet. För mej låter det som om det är du som har för bråttom utifrån den häst du har valt, dvs en outbildad häst, vad gäller hoppning och även dressyr så som du beskrivit den tidigare. Om han tex är så grön att du inte ens ska påverka om den vill gå i trav eller galopp (mot hindret) utan låta hästen välja att tex gå i galopp sista metrarna trots att du rider an i trav, så är den GRÖN och då måste du ha tålamod att utbilda den klokt från grunden. Annars riskerar du att få en flängig hopphäst som stannar och är opålitlig i tid och otid. Jag säger inte att du får det, men du RISKERAR att få det.

Så lyssna på tränare 1.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Hur funkar tempo/fri från handen i de fall där han från trav går över till galopp strax före hindret? För mig känns det som en bättre lösning i detta läge än galoppbommar om det sitter i bristande förtroende hos hästen. Ex vis kan man ju bygga ett litet hinder utanför en någorlunda stor volt, som man travar på i ett jämt tempo. När takt etc är jämn och lugn, ökar man storleken på volten och går över hindret, galopperar lugnt vidare, saktar av till trav och travar på volten tills takt etc är jämn och lugn igen, varpå man ökar volten och rider an på hindret, etc, etc. På så sätt kan du hålla dig på låga höjder utan att hästen ränner iväg och slarvar pga högre tempo. Jag brukar använda mig av detta när jag hoppar hästarna i töm och tycker det fungerar väldigt bra. Kan du dessutom ställa hindret så att du har en vägg utanför behöver du inte alls använda tyglarna speciellt mycket men kan fortfarande mha volten kontrollera tempot i anridningen.

Tycker att galoppbommar är lite av ett vågspel, har inte hästen rutinen att veta att den går över en bom i taget ser de liksom bara mängden bommar och blir stressade.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Om man gör anridningen kort, så fattar han galopp inför hindret. Efter hindret är det, oavsett tempo i ansats, inga problem att bryta av till trav eller rulla vidare i lugn galopp. Jag har inte provat hoppa på volt så faktiskt då det hitills varit inriktat på att det ska vara enkelt och fairt. Dvs inga språng ur sväng etc.

Men nu sist när jag hade ett nstaka hinder, ställde det en meter in från spåret, vid B, dvs mitt på kortsidan. Och när jag då hade min långsamma anridning så kom jag ju i skritt nerifrån M, och bad om trav mitt emellan M och B (ridhuset är 20 *60 btw) och han fattade galopp av sig själv. Är ju rätt accelerationssnabb den rara röda, men ändå normalt tempo över.

Sen efter hindret så genom kortsidan (nån meter innanför spåret, ligger en port i metall däruppe och han ogillar ljudet när grus/sand smattrar mot det om man rider för nära i galopp), vissa gånger bröt jag av till trav eller skritt innan 'bortre' hörnet, andra galopp långsidan ner och avbrott på långsidan, ytterligare andra ligga på stor volt däruppe, så han inte skulle 'veta' vad som skulle hända. Inga problem.

Sen skritt nerifrån igen, med betoning på lugn fin skritt (kom jag i trav, om än lugn fin, så bjuder han galopp så snart man vänder upp mot hindret, och då blev det för lång 'accelerationssträcka').

Så volt skulle nog kunna fungera utmärkt om man gör den stor och snäll, och lägger ett snällt litet krysshinder och ser till att man får lika lång anridning som där jag fattade trav innan, dvs han får det på rakt spår ändå (jag tror iofs han lika glatt skulle hoppa ur sväng, men ingen anledning krångla till det för honom än)
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Tycker att galoppbommar är lite av ett vågspel, har inte hästen rutinen att veta att den går över en bom i taget ser de liksom bara mängden bommar och blir stressade.

Det glömde jag skriva, men det tycker jag också. Det är inte en bra idé med de problem som ts beskriver, tycker jag, men man kan tycka olika, självklart, men även med galoppbommar måste grunden sitta annars kan det bli väldigt fel.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Du skrev så här bla.



Jag håller helt med denne tränare 1. Oavsett orsak så handlar det om få hästen lydig över låga höjder först. På låga höjder kan han inte bli så fasansfullt störd i munnen heller.

Jag menar lydig mellan och över hinder, hoppning är inte bara att ta sig över hinder det är ridningen mellan hindren också. Det du beskriver här kräver grundarbete och grundarbete och tålamod.
Allt det där låter som att det bara "blir" men det är ju just så det inte ska vara, det ska vara du som anger hur det "blir".

Det går inte av sej själv, även om hästen hoppar kanon just över hindret så måste du ändå ha tålamodet och hålla i dej själv och inte frestas att rusa iväg och vänta dej snabblösningar utan göra ett bra grundjobb, det är det enda vettiga rådet. För mej låter det som om det är du som har för bråttom utifrån den häst du har valt, dvs en outbildad häst, vad gäller hoppning och även dressyr så som du beskrivit den tidigare. Om han tex är så grön att du inte ens ska påverka om den vill gå i trav eller galopp (mot hindret) utan låta hästen välja att tex gå i galopp sista metrarna trots att du rider an i trav, så är den GRÖN och då måste du ha tålamod att utbilda den klokt från grunden. Annars riskerar du att få en flängig hopphäst som stannar och är opålitlig i tid och otid. Jag säger inte att du får det, men du RISKERAR att få det.

Så lyssna på tränare 1.

Jag tror inte vi kommer längre såvida vi inte börjar tala om samma sak. Han är grön och orutinerad, ja. Men jag har inga problem att välja trav, galopp eller för den delen skritt eller halt. Så lydnadsmässigt inga problem. Hjärnspökena ang bettet handlar ju inte om 'vara grön' utan om tidigare dåliga erf och just hjärnspöken.

Och för att han nu ska lita på att inte bli dragen i munnen så måste man lämna munnen fri. Handlar inte om lydnad, det handlar om rädsla/hjärnspöken. Alltså hoppas han fri från handen. På låga hinder har det att han blivit varm i kläderna och kommit på att hoppning är lattjo lajbans, lett till att det går undan. Det i sig är INTE olydnad. Som jag sa - släpp tyglarna på nästan vilken hoppglad, energisk häst som helst, och du kommer få ett högre tempo än när ryttaren styr.

Dock så genom att tills han kommit dithän att han törs hoppa även med kontakt och inverkan i anridningen rida honom fri från handen och ligga kvar på låga hinder, det är DET som gör att jag är 'rädd' att han ska sammankoppla hinder = fart. Det löser sig det med, men det känns onödigt att inpränta om man kan komma 'runt' det.

Än kör jag som sagt enligt båda systemen och det är inga problem, men någonstans kommer brytpunkten att komma när de är för långt ifrån varandra för att det ska gå att så enkelt kombinera.

Men återigen, jag KAN utan problem lydnads/utbildningsmässigt välja gångart, tempo osv i anridningen, och han svarar snällt. Men då kommer stoppen pga hjärnspökena. Om man idag skulle kunna vifta med ett trollspö och ta bort hjärnspökena låtsas vi, skulle det inte finnas några problem alls anridningsmässigt. Det är alltså INTE olydnad som är problemet, det är hjärnspöken/bristande förtroende för handen i just hoppning som är det.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Nej vi pratar inte om samma sak efersom du ser det enbart ur ett snävt perspektiv vilket jag inte gör.

Det ska inte vara någon skillnad på förtroendet för handen när han hoppar jämfört med på marken. Så har du fått förtroendet på marken så bör det finnas vid hoppning såvida du inte ryckt honom i munnen över hinder förstås (och det är lätt gjort på en grön häst tyvärr, om den stannar upp, hoppar helikopter osv.)

Jag anser fortfarande att du behöver vidga ditt seende och vara öppen för att det inte enbart handlar om munnen, utan mycket mer som du måste lösa innan du hoppar så mycket och framförallt högre, men det brukar inte vara så lätt att komma överens när du bestämt dej, det vet jag sen förrrut.:cool: Jag såg bilder där du hoppar två små stockar och han ser jättefin ut men jag undrar om du för tidigt/för mycket kommer fram med överlivet tex, DET är också något som orsakar stopp på en känslig häst. Säger nu inte att det är så, men det KAN vara en orsak, det är allt jag säger, samt i kombination med att ryttaren är lite spänd och vem är inte det när man börjar hoppa efter längre uppehåll? Det är helt naturligt.

Det blir så svårt när du beskriver något så utförligt och sen ändå anser att de som svarat något du inte vill se, inte har förstått.:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Jag går ju inte bara på min åsikt, utan även vad tränarna är överens om. Jag har inte ryckt honom i munnen vid hoppning mer än två enstaka gånger (just vid helikoptersprång), men han är hoppad innan han kom till mig, dock är det höljt i mörker och ludd hur mycket osv. Så jag betraktade honom som ohoppad när han kom hit. Han har varit likadan från början dock, med de 'konstiga stoppen'.

Ang överlivet, så skrattade jag faktiskt åt den kommentaren. Inte elakt skratt. Men på kursen, så fick jag flera ggr påpekandet att jag 'inte skulle vara rädd att gå fram med överlivet' och att jag var lite för upprätt. Jag kände då att 'va? Vad dillar människan om, nu måtte han ju blivit snurrig va?'. Och sen när jag såg bilderna kände jag samma sak. Däremot inte sagt jag nödvändigtvis har rätt.

Men det du ser på bilderna är alltså det som jag fick påpekande om är väl upprätt (om än inte störande upprätt) och att jag inte skulle vara rädd att gå fram mer med överlivet. (Skickade bilderna till en kompis, som dock höll med tränaren, så personliga åsikter spelar ju in även där, men som sagt, jag skrattade lite åt just den kommentaren, och trevligt att inte bara jag tycker att jag inte behöver fram mer. Dock så jag är en snäll elev och kommer försöka följa med mer fram med överlivet nu nästa kurs. Trots allt finns det ju en anledning varför jag inte tävlat i toppen och är aukt tränare och han är det.. ;))

Spänd är jag, syns om inte annat på grimaserna på bilderna :devil: Dels är det APSVÅRT att sitta helt still och inte göra annat än att hålla om, speciellt när hästen ökar. SVÅRT att inte vilja gå in och korrigera då. Jag blir bättre på det, men det kommer fortfarande inte 'naturligt'.

Dock så red ju även M, och han är ju 'allt jag inte är' men fick med kontakt samma problem, därför jag är så envis med att huvudproblemet sitter i munnen, elller ja huvudet då - hjärnspöken. Men förutom det så visst finns det mycket att jobba på, men det ger i nuläget inte resultat om han inte är fri i munnen. Tyvärr =/

Och ja jag är envis, och jag skriver som bekant oftast trådar när jag har kommit en bit på väg men har slut på ideer. I det här fallet är frågan ställd inte 'varför har min häst hjärnspöken/är rädd om munnen över hinder/stannar om han inte är helt fri från handen' då det är utrett. Och där, så om så självaste RGB skulle svara i tråden, så där går jag på/litar jag fulltständigt på att 'mina' båda tränare är mest kompetenta att avgöra, spec som de är ense, och den ena lyckades knäcka nöten varför. Dock så själva frågan 'låg höjd eller hög höjd' är ju just frågan. jag FÖRSTÅR att det kliiiiar i fingrarna att tycka 'backa tillbaka' och att leta svaret innan. Men där håller jag fortfarande de som sett (och i ena fallet själv ridit) hästen främst.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Prova galoppbommar, funkar det inte så får du hitta på nåt annat. Och visst måste lydnaden sitta men samtidigt, med en häst som är rädd om munnen är det mkt lätt att den börjar tänka bakåt om man tragglar för mycket. Om du nu inte har några problem med stoppknappen när/om DU skulle vilja stanna/sakta av i anridningen så tycker jag inte att du behöver haka upp dig på det JUST NU. Jag skulle vara mera rädd att få en "bakåttänkare" med en sån häst.

Givetvis måste tempot vara acceptabelt men det låter ju som att det än så länge inte rör sig om nåt tokrusande. Däremot skulle jag kanske inte hoppa så mycket själv utan tränarhjälp, det är så lätt att det blir fel när man inte har nån input. Ska du hoppa själv så skulle jag hålla mig till t ex studs, litet hinder på volt och liknande övningar, sträva efter rytm och balans. Att rida an på studs och små hinder i trav och låta hästen ta galopp sista språnget innan är väl inte fel.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Fast om man inte löst ett problem trots toppkraft i sadeln så kanske backa är det man måste göra:confused: Men där tänker vi nog olika. Vissa lösningar är bra på en sorts hästar, men inte andra, tränare är inte heller alltid bra på alla sorter det har i alla fall jag lärt mej.

Jag har ju inte sett mer än de två bilderna, ang framåtlutad, du kanske ändrar läge så att tränaren såg något annat, vad vet jag. Dessutom var det bara ett förslag från min sida på tänkbar förklaring eftersom vissa är extremt känsliga för såna balansändringar, men jag kan ju ha helt fel, det var en tanke helt enkelt. Ta det inte som kritik.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Mm, jag har ju fullt medvetet avstått från att hoppa utan övervakare, nu sist var första gången. Och det lilla jag hoppar själv kommer vara på samma sätt som då, skrittanridning, trav ganska kort innan, så han bara hinner ftta galopp och få några språng galopp innan hinder, dvs inte få ut farten. Även höjdmässigt gör jag nog som sist, dvs börjar lågt, och höjer upp ett par ggr när/om det börjar bli högre fart än önskvärt.

Som sist då, började ju på ett kryss på 40, sen höjde till ett räcke på 50, och sen ett par språng på räcket på 70, sen avsluta. Då får vi 'perfekta' avslut med, iom att han sansar sig lite första sprången på den 'högre' höjden, och genom att avsluta innan han börjar känna 'easy peasy' om det med, så får man bra, positiva avslut med.

Men ska prova galoppbommar som sagt, märks ju ganska snart om det blir bättre eller sämre av det.

Och ang bakåttänkandet, så innan vi kom på vad stoppen berodde på, så kunde han ju stoppa flera ggr i rad, och ju fler stopp, dessto tidigare började han stå emot och stoppa, och han har LÄTT att tänka bakåt när han t ex surar ihop. Numera ser jag det i princip aldrig *ta i trä* men han kom med en högst etablerad ful ovana att om något inte passade så backade han. Han kan galoppera baklänges till och med.

Så ända från början har jag premierat (i vanlig ridning med) framåttänk, och minsta lilla bakåttänkande har jag gett lös tygel och verkligen sett till att få FRAMÅT (med spödutt om så krävts) och berömt allt framåt, oavsett om det blev tänkt gångart eller ej. I hoppningen, förutom i 'knasstoppen' innan vi förstod varför (och då blev det logiskt, efter ett stopp så var ju jag än mer 'kontrollerande' i att han verkligen var rakt mot hindret och ramade in mellan hand och skänkel. Inte konstigt man fick fler stopp med tanke på anledningen) har vi aldrig haft minsta bakåttänk, men i stoppen kunde han framstå som rent istadig. Dock så om han vill ur en situation, så det som ligger närmast till hands för honom det är att tänka bakåt och inte gå fram. Och även om det inte märks av nu, så är det ju inte så länge sen det i hans värld var en högst fungerande lösning (fd ryttare blev rädd när han backade) att tänka bakåt, och jag vill inte väcka den björnen igen.

Det märktes av lite när han var krasslig, det var ju ett av de tecken jag märkte först, att han gick med bromsen i, inte gick fram för hjälperna utan gick och 'tryckte emot'. I det fallet var det ju pga ont i tassarna, men en annan häst kunde blivit springig istället, men han körde att försöka bromsa sig ifrån det.
 
Sv: Gör kaffeved av låga hinder, höja eller ej? (Olika bud från olika håll)

Fast om man inte löst ett problem trots toppkraft i sadeln så kanske backa är det man måste göra:confused: Men där tänker vi nog olika. Vissa lösningar är bra på en sorts hästar, men inte andra, tränare är inte heller alltid bra på alla sorter det har i alla fall jag lärt mej.

Jag har ju inte sett mer än de två bilderna, ang framåtlutad, du kanske ändrar läge så att tränaren såg något annat, vad vet jag. Dessutom var det bara ett förslag från min sida på tänkbar förklaring eftersom vissa är extremt känsliga för såna balansändringar, men jag kan ju ha helt fel, det var en tanke helt enkelt. Ta det inte som kritik.

Nu får du utveckla? För problemet (konstiga stoppen) löstes ju iom att tränaren satt upp, insåg problemet och också lösningen. Och jag kunde ta med mig lösningen upp med. Jag ska inte säga att han aldrig stoppar för det vore lögn, han är lite tittig än och kan ibland vilja titta på ett nytt hinder, oftast första hindret på passet och därför stanna en gång, men de oförklarliga stoppen är borta och 'antalsmässigt' så 99% av stoppen är borta iom att de där 'konstiga' är borta.

Så problemet med stoppen ÄR ju löst. Problemet med förtroendet för handen i hoppningen är ju på väg att lösas, det har blivit bättre. Det är dock inte bra än, men sen vi kom på det med munnen, så har han hoppat TRE gånger totalt. Sista dagen på kursen, en hoppträning en vecka efter kursen, och sen stod han ju pga hälta, och så nu det lilla jag hoppade i ridhuset. Thats it, men på de tre gångerna har det alltså blivit markant bättre. (träningen efter kursen, banhoppning, så den tränaren visste inte vi varit på kurs, men såg STOR skillnad och undrade vad jag gjort). Så, ge grabben lite tid att få poletten att trilla ner =)

Ang framåtlutad så tog det absolut inte som kritik.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 348
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp