Göra egen sushi?

Akela

Trådstartare
Heeej!
Jag är sugen på att göra sushi men har aldrig gjort det förut. Jag har googlat lite men hittar inte om man ska göra något särskilt med laxen/fisken innan den används? Frysa den har jag förstått är bra, men utöver det så är den helt rå? Inget salt eller socker som med gravad lax? ;)

Sedan undrar jag om någon har testat göra med sådana där frysta filéer som man köper i vanliga affärer eller är det fy och skam när man gör sushi? ;) jag tänker mest om man kan testa med det första gången istället för att köpa någon dyr firre hos någon fiskhandlare så kanske det inte ens blir bra ;) då är den ju redan fryst också tänker jag :D
 
Vi brukar ta gravad eller kallrökt lax när vi gör sushi. Det blir gott tycker vi.

Annars tror jag inte att det är så gott med portionsbitar. Det blir nog bättre om man köper laxsida, med skinn. Det kan man köpa ibland i vanliga matbutiker.
 
Jag brukar också göra med gravad lax när jag gör sushi. Min favorit är med lax och gurka (när jag gör själv, på sushirestaurangen har de skills jag bara kan drömma om).
 
Heeej!
Jag är sugen på att göra sushi men har aldrig gjort det förut. Jag har googlat lite men hittar inte om man ska göra något särskilt med laxen/fisken innan den används? Frysa den har jag förstått är bra, men utöver det så är den helt rå? Inget salt eller socker som med gravad lax? ;)

Sedan undrar jag om någon har testat göra med sådana där frysta filéer som man köper i vanliga affärer eller är det fy och skam när man gör sushi? ;) jag tänker mest om man kan testa med det första gången istället för att köpa någon dyr firre hos någon fiskhandlare så kanske det inte ens blir bra ;) då är den ju redan fryst också tänker jag :D

Jag och mina barn brukar göra sushi, enklare än man tror (min 12-åriga dotter kan typ laga köttbullar och makaroner samt sushi...). Vi brukar köra rökt lax. Och crab-sticks, räkor (vanliga), gurka och avokado. Rullar är enklast att få till bra.
 
Det är viktigt att laxen är så färsk som möjligt när du gör din sushi, den ska läggas i frysen direkt du köpt den och sen bara vara där i de två dagarna som behövs för att döda ev farligheter. Om du går till en fiskhandare/fiskbil så kan du köpa bara en liten bit, det blir inte alls dyrt.
 
@Akela: Jag har gjort sushi i många år, det var enda sättet att få äta det eftersom det dröjde länge innan det öppnades någon sushirestaurang här :D

Den råa fisken jag använder är nästan alltid lax eftersom det är svårt och dyrt att få tag på andra lämpliga fisksorter till sashimi. Någon enstaka gång har jag fått tag på tonfisk men det är som sagt DYRT. De frysta portionsbitarna (oftast 4-pack) är omöjliga att få till bra sushi med.

Jag köper färsk lax med skinn och skär sedan upp den i lämpliga bitar till nigiri och maki innan jag fryser fär då kan jag ta fram så mycket jag behöver varje gång.

Nigiri gör jag med rå lax, tamago (japansk omelett) och jätteräka. Maki gör jag ett par varianter av, är det någon som ska äta sushi för första gången blir det alltid en utan rå fisk. Exempel på makirullar:

Rå lax-tamago-gurka-crab sticks-rostade oskalade sesamfrön
Tamago-morot-crab sticks
Crab sticks-vanliga räkor-gurka

Ett tips är att använda tamarisoja att doppa i, den är mycket godare än den vanliga japanska sojan. Säg till om du vill ha recept på tex tamago eller sushirisdressingen.

Kolla gärna på Youtube för tips om hur man gör sushi.
 
Åh, tack hörrni!!
Jag ska verkligen testa detta någon dag!! Det ska bli spännande att se om jag fixar detta
 
Ett tips till är att använda grötris, funkar precis lika bra som det dyra sushi-riset! Koka ca 4 dl ris med 6 dl vatten. Känn efter att riset är kokt. Bred ut på en plåt när det är kokt. Så blandar man risvinäger, salt och socker och droppar över riset när det fortfarande är varmt. Låt kallna med fuktig handduk över och gör sedan bollar eller rullar.

Jag kör ofta lax, rå och färsk, det är inte alltid jag fryser den innan. Om det finns färsk tonfisk så köper jag gärna det. Då brukar jag be dem skära två tunna skivor i affären, så skär man de stora skivorna i mindre bitar sedan hemma. Tonfisken som säljs "färsk" har alltid varit fryst när den säljs i Sverige så den behöver inte frysa igen. Sist vi gjorde skivade jag en pilgrimsmussla tunnt och lade på, det var helt himmelskt gott!
 
Vi köper speciell lax i fiskdisken, de har fina bitar för sashimi/sushi. Bäst grejer tycker jag de har på vissa sushi-ställen, ex kan man köpa ris och wasabipulver på SushiDo i Malmö. Vi gillar inte Blue Dragons grejer så mycket, men det funkar om man inte har annat.

Vår favvo är chilikryddad lax ihop med gurka, färskost och gärna lite sjögrässallad, som makirullar.
 
Sedan några månader har Livsmedelsverket tagit bort rekommendationen att laxen måste ha varit fryst innan. Åtminstone när det gäller odlad lax: http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-slipper-du-frysa-odlad-lax/

Jag brukar köpa sushitillbehören på asiatiska butiker. Sushiriset är billigt (är man storkonsument kan man köpa tiokilossäck :D) och av bra kvalitet. Sjögrässallad finns fryst, bara att tina önskad mängd. Fisken brukar jag köpa i fiskdisken på Hemköp, då kan man få precis en sådan bit man vill ha och kan testa flera olika sorter.

Ett tips att ha i rullarna är någon typ av frukt också! Passar kanonbra tycker jag. Färsk mango eller granny smith-äpple är mina favoriter.
 
Sedan några månader har Livsmedelsverket tagit bort rekommendationen att laxen måste ha varit fryst innan. Åtminstone när det gäller odlad lax: http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-slipper-du-frysa-odlad-lax/

Jag brukar köpa sushitillbehören på asiatiska butiker. Sushiriset är billigt (är man storkonsument kan man köpa tiokilossäck :D) och av bra kvalitet. Sjögrässallad finns fryst, bara att tina önskad mängd. Fisken brukar jag köpa i fiskdisken på Hemköp, då kan man få precis en sådan bit man vill ha och kan testa flera olika sorter.

Ett tips att ha i rullarna är någon typ av frukt också! Passar kanonbra tycker jag. Färsk mango eller granny smith-äpple är mina favoriter.

Jag är väl lite petig när det gäller fisken men jag fryser den ändå, för att vara helt säker. Med mitt kassa immunförsvar tar jag inga chanser.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i...
Svar
16
· Visningar
1 335
Senast: bitta
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag och min partner har varit tillsammans i 4 år. Han är många år äldre än mig och vi blev tillsammans när jag var väldigt ung (jag är...
Svar
19
· Visningar
29 727
Hästmänniskan Knepig rubrik kanske. men jag känner mig så osäker!! Tittar runt efter häst just nu, och jag är rädd för att verka oseriös/okunnig när...
Svar
8
· Visningar
2 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp