Göra hage av åkermark?

mataii

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp:)

Jag skulle vilja veta hur man på bästa sätt gör en bra hage av nu odlad åkermark med sått vete på. Egentligen skulle jag vilja kunna ställa hästar där redan vintern 2011, någongång oktober/november, men det kanske inte är möjligt?

Jag vet inte om man bara ska så vall på det och hoppas att det inte blir för lerigt? Kan man ha sån tur?
När sår man denna isf? Antar att det redan borde vara gjort för att det ska hinna bli lite stabilt?:confused:

Eller ska jag be bonden att efter skörd osv bara lämna det som det är? Grusa? sanda?

Hagen i fråga är tänkt som enbart vinterhage.

Oerhört tacksam för lite tips och råd!:)
 
Sv: Göra hage av åkermark?

Hur stor är marken?

Enklaste är väl att bara lämna stubben, åtminstone för i år. Om dräneringen inte är jättedålig och marken inte jätteliten så borde det funka.

I Camargue gör de ofta så, att hästarna går på stubben under vintern och så odlas det varje sommar. Där är väl brukning av marken lite annorlunda dock, då man ju brukar plöja upp stubben här i Sverige och kanske ha höstsådd.
 
Sv: Göra hage av åkermark?

Stubbåkrar blir väldigt djupa och blöta, även där det är sandjord och backe så vattnet rinner undan blir det rejält lerigt! Så nej skulle inte rekommendera att ha vinterhage på en stubbåker så sant ni inte har ovanligt hårdpackad och torr jord.
Testa att rida på den så ser du om hästen halkar eller sjunker!

Sår du till våren borde det gå att ha hästar där nästa vinter.
 
Sv: Göra hage av åkermark?

Som föregående oxå skrev, pröva och rid på stubben. Om den verkar vara den minsta tungriden så bör du inte ha dina hästar där... det kommer bli betydligt värre när det börjar regna. Risken för onödigt stort slitage på dina hästben :(

Vi har sått in vall på en liten åker som vi använder som extrahage, den är riktigt bra nu efter 2 års träda med vallsådd. Håller sig förvånansvärt torr och fin i höst/vårrusket.
 
Sv: Göra hage av åkermark?

Hur stor är marken?

Enklaste är väl att bara lämna stubben, åtminstone för i år. Om dräneringen inte är jättedålig och marken inte jätteliten så borde det funka.

I Camargue gör de ofta så, att hästarna går på stubben under vintern och så odlas det varje sommar. Där är väl brukning av marken lite annorlunda dock, då man ju brukar plöja upp stubben här i Sverige och kanske ha höstsådd.

Tack för svaret! Marken är tyvärr inte så stor. Jag tänkte bara stycka av en bit av åkern och göra den del som ligger precis i anslutning till stallet till en vinterhage. Uppskattningsvis kanske 40*40 meter.

Prova kan man ju alltid, men folket ovan verkar lite negativa mot det? Hmm..
 
Sv: Göra hage av åkermark?

Sår du till våren borde det gå att ha hästar där nästa vinter.

Tyvärr är det ju redan sått vete nu i höst, och det kommer ju inte skördas förrän i slutet av sommaren 2011, augusti kanske?
Frågan är då vad jag gör den tiden? Alltså från och med augusti och framåt tills man kan så våren 2012?

Hade kontakt med en grus och sand-leverantör och dom tipsade om stenmjöl som dom sa binder leran och gör det mer "tramptåligt"
Vad tror ni om detta?
Vilket mängd pratar man om då uppskattningsvis?
 
Sv: Göra hage av åkermark?

Vi har sått in vall på en liten åker som vi använder som extrahage, den är riktigt bra nu efter 2 års träda med vallsådd. Håller sig förvånansvärt torr och fin i höst/vårrusket.

Det lät uppmuntrande! Hur fort släppte du på hästar på marken efter det du sått?
 
Sv: Göra hage av åkermark?

En så liten hage skulle jag inte släppe på med bara stubb. En hage i den storleken på åkermark blir nog lerig oavsett om man sår in vall. Jag skulle isåfall hellre satsa på att dränera och grusa upp (men det kostar ju också).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 643
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Den långa jobbiga tiden i november och december är över. Jul och nyår har klarats av. Så jäkla skönt! Vi har redan fått 15 minuter...
2
Svar
20
· Visningar
1 902
Senast: Wille
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 216
Senast: Fiorano
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 372
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp