Bukefalos 28 år!

Över puckeln

Den långa jobbiga tiden i november och december är över. Jul och nyår har klarats av. Så jäkla skönt!

Vi har redan fått 15 minuter extra dagsljus på eftermiddagen och 3 minuter extra på morgonen. Så jäkla härligt att se att det går åt det hållet nu och att vi är över puckeln.

Och med det så har det börjat suga lite i min odlartarm. Jag har precis suttit och glott på sortimentet hos Impecta. Jag har inte tänkt odla en massa från frö, men kan inte låta bli att vara lite sugen ändå. Kanske lite gyllenbär och melon i alla fall?

Den där drömmen om att odla min egen mat, vaknar till liv så här års. Men sen vet jag ju hur det blir. Jag orkar inte ta vara på skörden och pallar inte att laga mat av det jag odlat. Sorgligt att det ska vara så. För de gånger jag skördat och ätit av det jag odlat har det varit nästan en religiös upplevelse.

Men känner mig ändå sugen på att plantera det jag köpte förra året och som nu sover sin vintersömn i sina krukor, det mesta i jordkällaren men en buske i farstun. Jag känner mig också sugen på att köpa fler vedartade växter som ger mig något att äta.

Egentligen skulle jag vilja ha någon att odla tillsammans med, men vet inte hur det skulle kunna bli en möjlighet. Det skulle ge mig den där sparken i baken jag kan behöva.
 

Ja äntligen blir det ljusare!

Nu ser jag fram emot februari, då sår jag lök i ett söderfönster. Det betyder att jag måste ha fönsterbrädet på plats igen efter renoveringen.

Provat Instagram eller FB-grupper? Inte samma sak som att fika med någon, men ibland hittar man någon som bor nära där det kan bli till t ex växtbyten.
Ja, jag har annonserat på fb förra året, men inte på Instagram. Jag har nog inte rätt följare på Instagram som skulle kunna vara intresserade.

Såg idag att det går bra att sätta spenat ute på friland nu i januari. Så går den att skörda mars april om våren sköter sig.
Gjorde det för ett par år sedan. Gick hur bra som helst, men vill minnas att jag då hade tinad jord. Det var dock ingen bra idé att så i växthuset utan friland hade varit bättre.

Dessvärre har jag inte förberett någon yta för vintersådd och nu går det inte att lösa då det är fruset och allt är överväxt med ogräs. Jag ser inte ens var jag har mina land.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har länge varit intresserad av skogsträdgård och har utforskat detta område, samt köpt en del växter för att utveckla min egen lilla...
Svar
7
· Visningar
1 060
Senast: åke
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är så galet mycket som jag skulle vilja odla. En del av detta passar bäst i växthus. Tyvärr är mitt växthus väldigt litet. Det är 4...
2
Svar
26
· Visningar
2 648
Senast: Scata
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp