göra manege av gammal lada?

H

Honeypixie

I min by finns en STOR lada, som jag börjat smida hemliga planer för ;) När jag kikade in idag tänkte jag att det nog vore fullt möjligt att göra en manege därinne! Den är inte min, men den används inte förutom som förvaringsutrymme för lite bråte, som lätt skulle kunna rymmas i andra byggnader på samma gård.

Ladan är som sagt stor, men jag har svårt att uppge mått för den. En stor häst skulle inte kunna sträcka ut sig särskilt bra i galopp därinne, men för min D-ponny skulle det funka. Jag skulle absolut kunna ställa upp ett hinder längs en långsida och få ok ansats.

Det finns inget golv, utan bara fyra väggar, tak och en djup grund som väggarna står på. Därinne växer gräs, och där finns stora stenbumlingar som skulle behöva lyftas bort. Det här är ju inget jag kan lägga fram hur som helst för ägaren, men tanken är för tilltalande för att jag ska släppa den. Tänk om jag skulle kunna ha en upplyst ridbana med tak om inte denna så i alla fall nästa vinter!

Hur lägger jag fram det? Ägaren har själv hästar, som går ihop med min. De rids dock sällan, och jag tror inte att det finns ett behov av en manege för dem.
Vad ska jag tänka på ur säkerhetsaspekt om han säger ja?
Vad ska jag ha för belysning?
Det lär bli en hel del jobb med att forsla bort stenbumlingar och jämna till grunden, och sen måste ju underlaget fixas till... Ni som har erfarenhet av sånt här, låter det som att det blir en dyr historia? Visst lär det vara kört för säsongen att fixa detta så fort det blivit tjäle?

Låter det genomförbart?
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Kom igen nu, nån händig person som kan lite om att bygga anläggningar!? Nåt ni tänker på spontant?
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Spontant så låter det som en rätt dyr historia ja. Att få till ett bra underlag är inte billigt och att lägga ned de summorna på en bana som är liten (iaf för stor häst) låter rätt oekonomiskt. Om banan hade kunnat utökas till ett mått som passar stor häst, då låter det som ngt man (ev) kunde få ekonomi i med tanke på bidrag och uthyrningsintäkter.

Ägaren till byggnaden och marken runtom lär väl inte vilja kosta på stora summor utan en chans att få tillbaka dem och även tjäna en slant? Är tanken att du själv skall stå för kostnaderna? Hur skall det organiseras med avtal och dyligt?
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag hade tänkt stå för kostnader och arbete själv, men bara om det inte blir tokdyrt förstås. Det här var alltså något jag började drömma om igår, så tanken är purfärsk.

Hur skulle ett avtal kunna se ut? Det är klart att ägaren till ladan måste känna att han får ut nånting av det hela själv.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

bra underlag kostar många pengar. jag tycker inte det låter som någon vidare ide eftersom ladugården inte ens är din. inte så kul att stappa några hundratusen i andras fickor.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Vad är tokdyrt för dig då?

För mig så låter det som att hoppas på att det skall stanna under 100k-gränsen är lite väl optimistiskt. Bara att röja underlaget för att få en vettig grund för underlaget är dyrt (räkna på 2000kr/h exl. moms för grävmaskinen), är det dessutom mkt stora stenar kanske det måste sprängas. Behöver det dräneras? Grävas fram el? Mkt att ta i beaktning är det.
Sedan skall duk & bärlager på och till slut ytmaterialet. Till en ridbana går det åt många kubik materal.

Har man tillgång till maskiner själv så blir allt givetvis billigare, men skall det hyras in både maskiner & förare så blir det en annan sak.

Avtalet med fastighetsägaren är en annan femma, det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har en aning om hur fastighetsägaren ställer sig till hela denna idé. Enklast är kanske att diskutera din idé med denna, inte ngn mening att lägga ned energi och tid på projektet om sedan fastighetsägaren ställer sig kall till hela idén, eller hur? :)
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Hundratusen spänn är definitivt tokdyrt! Men om man gör det mesta själv, förutom att lyfta en kubikmeter stora stenar då...? Klart jag får lov att fråga ägaren själv, och jag tror inte att han är omöjlig. Men är det ett SÅ stort och dyrt projekt så kanske det inte är värt det...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag förstår att tanken på en ridbana under tak är lockande, mkt lockande. Jag drömmer själv om en ridbana, jag skulle till och med kunna skippa taket bara jag fick underlaget :p

Men det ÄR kostsamt att göra en vettig bana med ett vettigt underlag, och även om det skulle gå att göra en budgetbana av "din" lada så tycker jag ändå att det låter som om det skulle kosta mer än det smakar. Tusenlappar rinner fort iväg, och att dessutom lägga de tusenlapparna på ngn annans fastighet, det låter för mig väldigt bakvänt. Tänk om ditt intresse går åt ett annat håll? Du flyttar? Pengarna i sjön (eller i annans ficka om man hellre vill se det så)..

Mitt råd till dig blir nog tyvärr att avstå. Får du fastighetsägaren att bekosta hela balunsen, DÅ skulle det vara annat. Hellre då betala en avgift för att få nyttja banan när du vill/behöver det.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

100.000kr försvinner snabbt när man pratar om maskiner.
du måste ju ha en grävmaskin eller en traktor för o få bort stenarna.

Sen ska du ha ett underlag, först måste du köpa materialet sen ska det fraktas dit med lastbil och sen ska det läggas ut med traktor.

Sen ska du väl ha nån sorts sarg eller staket för det måste ju finnas några bärande stolpar någonstans. Antingen längs sidorna eller mitt i.

Sen ska du köpa in belysning, anlita en elektriker och sen betala ström när de används.

Jag tror nog att det drar iväg..
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag skulle satsa på det!!!!

Man kan ju alltid be någon med traktor hjälpa dig med stenarna. Mot en billig peng.

Och som underlag kan du ju ha stenmjöl. Är billigt och bra underlag. Så under 30 000 ska du klara dig om inte mindre, beror på stenmjöls priset!!!!! :D
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Vet ej, men känner en som fixade en ridbana och låg på den kostnaden, du får forska i det!
 
Sv: göra manege av gammal lada?

(räkna på 2000kr/h exl. moms för grävmaskinen)

:eek: Jag har hyrt grävmaskin inklusive maskinist och transport av maskinen för under halva det timpriset inklusive moms (och självklart vitt). Och då var det en större maskin än vad som skulle krävas för ett sånt här arbete... Skiljer det så mycket, eller vad räknar du på?

(Har till och med hyrt från två olika firmor på samma prisnivå)
 
Sv: göra manege av gammal lada?

TS:

Däremot får jag säga att chansen att ägaren till ladan ger tummen upp till ett sånt här projekt tyvär är ganska liten. För om man gör ridbaneunderlag i ladan blir det ju samtidigt svårt att använda ladan till annat när behov uppstår - om man då inte gör om underlaget igen. Sen måste man vara realistisk i sina idéer för ladan måttmässigt sett. Hur bred är den egentligen? 15m? 17? 20? Och hur lång är den? 40m? Mät upp måtten och provrid din häst innanför dem och känn om det verkligen skulle fungera innan du fortsätter planerandet.

Men fråga kan man ju alltid göra. Kolla upp priser på det underlag du tänkt dig, kolla upp om du har vänner som kan hjälpa dig med underlaget mot att du hjälper dem med annat, kolla vad vettiga belysningsarmaturer kostar (för att kunna använda dem vid hoppning behöver du ganska rejäla doningar och flera stycken för att det inte ska bli omöjliga skuggor, räkna du med gott och väl 2000kr styck om du inte kan hitta begagnat) och vad de skulle kosta i drift (det är ju inga vanliga 60W glödlampor direkt). Finns tillräckligt grova elkablar framdragna till ladan, eller måste det dras fram? Kolla med en elektriker vad jobbet att montera belysning och eventuellt dra fram kablar skulle kosta (för jag kan aldrig tänka mig att laduägaren låter dig installera elen själv, av försäkringsskäl).

Och hur ser väggarna ut? Är det pelare utmed väggarna som håller upp taket som det nästan alltid är i lador? I så fall bör du även bygga sarg utanför dessa så du inte slår sönder dig eller hästen, och det går ju på en slant det också.

Kort sagt, ett fungerande ridhus är svårt att få billigt när man bara har ett yttre skal att börja med. Men kolla upp priserna på det mest nödvändiga basgrejorna så ser du vartåt det barkar och om det ens är i närheten av vad du skulle kunna tänka dig att betala för att iordningställa ett ridhus som någon annan äger...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Tack, mycket matnyttigt där! Grova elkablar finns, sarg måste tyvärr byggas, vilket ju minskar ridytan ytterligare.... Nog tror jag det finns en rimlig chans att ägaren ger tummen upp, eftersom underlaget är så väldigt ojämnt därinne att det kraftigt begränsar hur ladan kan användas i dagsläget. Det vore värt en slant för mig att kunna rida där under överskådlig tid, men som det verkar nu så drar nog pengarna iväg för mycket.

Det där med att ta måtten och provrida min häst innanför dem var ju ett suveränt förslag, tackar och bockar!
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag skrev "räkna på" :) Kommer man billigare undan så är det toppen, men min erfarenhet är att räkna högt för att slippa otrevliga överasskningar :)
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Aha. Men räknar man rimligt får man ju en rimligare uppfattning om i vilket härad priset hamnar. Lägger man på en faktor 3 på alla priser så gör det ju ganska stor skillnad. 100 000kr kan man kanske hosta upp medan 300 000 är långt över smärtgränsen. Om det är något man inte vet priset på är det ju bättre att ta reda på det faktiska priset framför att dra till med en kostnad långt över den verkliga. Tycker i alla fall jag. :)
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Självfallet lägger man inte på fantasisummor utan håller sig någotsånär på jorden när man räknar. När jag tog upp summan 2k/h så la jag på 700kr för oförutsedda utgifter som t.ex längre tid för grävning och transport samt ev kostnader för att mäta ut el/tele-kablar i omgivningen. Jag utgick då givetvis utifrån priser som jag själv betalat, vad just TS får för pris är ju lite svårt att uttala sig exakt om. Givetvis begär man offerter, priser samt gör upp en ordentlig budget innan man kör igång :)

Nu är jag kanske lite för mkt av en realistisk pessimist för att uttala mig i den här tråden, men jag har en del erfarenhet och vet att det är väldigt lätt att man räknar på tok för snålt när viljan att sätta en teori (dröm) i praktiken är stor.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Min sambo har en Volvo EC140 grävmaskin.
För den får kunden betala 600kr/h när han gör jobb.
Transporten med trailern kostar 4000kr.'

Sen beror det säkert på vart i landet man bor.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

TS:
Kolla med en elektriker vad jobbet att montera belysning och eventuellt dra fram kablar skulle kosta (för jag kan aldrig tänka mig att laduägaren låter dig installera elen själv, av försäkringsskäl).

Om inte annat så är det inte tillåtet att dra el själv utan det MÅSTE göras utav eletriker
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 513
Senast: Pilot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 269
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp