göra manege av gammal lada?

Sv: göra manege av gammal lada?

Om inte annat så är det inte tillåtet att dra el själv utan det MÅSTE göras utav eletriker

Jag har för mig att man får det men att hela installationen måste sammankopplas och kontrolleras av behörig elektriker.

Dvs man får dra kablarna men alla sammankopplingar i dosor etc ska elektrikern göra.


/KT
 
Sv: göra manege av gammal lada?

..och nu måste du givetvis tala om på ett ungefär VAR i Umeå detta potentiella ridhus ska stå, så att jag vet om det är i närheten av mig! :D
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag har för mig att man får det men att hela installationen måste sammankopplas och kontrolleras av behörig elektriker.

Dvs man får dra kablarna men alla sammankopplingar i dosor etc ska elektrikern göra.


/KT

Det stämmer, håller själv på att renovera:
sambon har dragit elen och i somras var en elektriker här och kopplade in den.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

..och nu måste du givetvis tala om på ett ungefär VAR i Umeå detta potentiella ridhus ska stå, så att jag vet om det är i närheten av mig! :D

Ok, om jag får tiotusen spänn till bygget! ;) Där kanske vi har en lösning, nåt slags kooperativ som går ihop? Hmmm....

Det potentiella ridhuset kommer om det ser dagens ljus att finnas i närheten av Norrmjöle. Jag vill mer än gärna ha fler att rida ihop med, så om det är åt ditt håll så är du välkommen! Sen behöver de andra hästarna medryttare men det ska jag inte snacka om för detta är ju ingen annons... :angel:
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Det stämmer, håller själv på att renovera:
sambon har dragit elen och i somras var en elektriker här och kopplade in den.

Ska man följa lagen till punkt och pricka får man inte alls dra några kablar själv, inte ens om elektrikern kopplar in dem. Man får inte ens lägga rören själv. Det är ju i generellt inte bara själva inkopplingen som kräver störst yrkeskunskap, hur och var man drar kabel (och av vilken typ) på ett säkert sätt finns det mycket regler om... Om elektrikern godkänner kabeldragningen och sedan kopplar in den är det möjligt att han får ta över ansvaret, men det är inget jag vet utan bara har hört. Kort sagt. Har sambon utan behörighet dragit kablarna och någon kommer på det kan ni förmodligen åka på böter. Och börjar det brinna i huset pga av elfel kan försäkringsbolaget vägra att ersätta er alls eftersom delar av installationen skötts av obehörig. Så var jag du skulle jag varit väldigt tyst om det och kanske inte yttra det på ett publikt forum...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Ahaaa, eftersom vi kommer flytta till andra sidan stan efter nyår så blev det ingen medfinansiering ;)

Kooperativ-tanken har dryftats på sina håll, så mycket vet jag. Många vill ha ridhus, men det kostar. Så du kan ju alltid samla hästägarna i trakterna till ett möte, om "lad-ägaren" säger okej och när du har tagit fram priser och uppgifter på allt. Kolla runt innan hur många som ens kan tänka sig det, så att du vet om det finns en marknad. Precis som vid alla andra affärsidéer. För de vill nog ha en prislapp, innan de ger sig in i något. :laugh:

Det som jag hört bromsar många i kooperativ-tänkandet är t.ex. om någon flyttar - vad händer då? De kanske har gått in med 50´, och det är inte säkert att någon ny vill köpa ut dem.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Det som står är väl att om man arbetar under överinseende av behörig (det finns väldigt gott om elinstallatörer som inte är behöriga) elektriker så kan man göra en del arbete... så det blir ju en tolkningsfråga om man då har en behörig elektriker som säger åt en hur och var kabeln ska dras.

Generellt har du dock väldigt rätt, det man kan få göra själv är att byta ut defekt elutrustning själv om man har nödig kunskap, alla jobb där man utökar det befintliga elsystemet ska göras av elektriker.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Att köra traktor kostar ca 300 per timme, så kör man svart vill man ju ha i vart fall 500 per timme... annars hamnar man lätt på mellan 600-1500 i timmen om man inte nöjer sig med en gammal jordbrukstraktor med frontlastare utan vill ha hjullastare eller något annat med lite mera "klös" i.

Man får nog räkna med någon tiotusenlapp i maskinkostander bara för att lägga in ett ridunderlag på ett redan slätt "golv"...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Det finns redan el dragen till ladan; stora byggarbetslampor sitter vid ingången och lyser upp gårdsplan. Sen finns tillgång till traktor (men det kostar förstås).

Är det någon som kan tipsa om en vettig kooperativ lösning vad gäller ridbanor? Nån som kommit på ett sätt att lösa de problem som uppstår om någon flyttar tex? Hur gör man för att alla inblandade ska bli nöjda och inte förlora på det hela...?
 
Sv: göra manege av gammal lada?

jag tycker att det är en toppen ide som du har fått och jag önskar att jag hade en lada på gården att bygga om. Tänkte ge dig lite att jobba med för att nå fram till en kostnad. Vissa saker har redan sagts.

1. Mät ladan ( Bra om du rider på samma mått på ett fält eller dyligt för att se hur du kommer till att rida, longera, tömköra osv.) Glöm inte att kolla om det verkligen kommer in en traktor/grävmaskin genom öppningen. man vet alldrig.

2. Kolla upp vad som behövs göras i ladan. ( hur stora stenar, är det hårt eller mjukt i marken där? Är det sten i jorden?) Det blir ett dyrare jobb med sten i marken då det tar längre tid att gräva och jämna till.

3. Ring till olika åkeri i närheten och berätta vad du hade tänkt göra, storleken på ladan och hur pass seriöst du ska ha det och be dom ge olika prisförslag. ( de sammarbetar oftast med ett företag som har grävmaskiner eller så äger dem de själva.)

Har någon i din familj, släkt eller vänner eget företag innom åkeri/lantbruk eller dyligt så kan du ju lyfta momsen på hela arbetet och det blir då billigare. Samma gäller vid köp av brädorna/reglarna till sargen.
Kanske de som bor på gården har lantbruk och kan lyfta momsen åt dig.

Det är ungefär vad som behövs göras. tyvärr så är där inte mycket som du kan göra själv för att det ska bli billigare. I så fall får det bli sargen som du ska ha. I det ridhuset som jag rider i nu så har vi bara 4 reglar spikade runt om och det räcker bra. de är ungefär 15 cm breda och 5 cm tjocka. Den understa ligger ca 10 cm från marken sen är de gämt fördelade upp till ca 120cm om du förstår ( typ som ett staket med 4 brädor).

Du kan ju skriva ett kontrakt med de som äger gården att du ska ha tillbaka dina pengar när gården säljs eller några prosent av vad du lagt. men det är bättre att prata med en redovisningstjänst, advokat eller dyligt för att få det korekt.

Jag skulle tippa på att om du gör som jag säger så kan du få detta gjort för billigast 30.000 kr.

Bara att sätta dig vid telefonen och börja ringa runt. va inte rädd för att ringa och fråga en massa för att få det så billigt och bra som möjligt. Så har du ett prisförslag att lägga fram när du frågar de som äger gården.

Lycka till :rofl:
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Tusen tack! :bow:

Nu fick jag peppen tillbaka, det kändes lite för tungrott (och dyrt) ett tag. Det är ju fortfarande dyrt, men 30 papp känns inte såååå långt borta. Hur är det med EU-bidrag nu för tiden? Kan man få en manage i en gammal lada att klämmas in i några sådana kriterier? ;) Säger en gammal föreningseldsjäl som är van att alltid tänka i bidragstermer...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Kan man få en manage i en gammal lada att klämmas in i några sådana kriterier? ;)

Jag menar manege, inte manage. Men jag är managern! ;) Vad tror ni då, går det skriva ihop en bidragsansökan på nåt vis? Hmmm, jag kanske ska göra ett projekt med studiecirklar i handikappridning därinne, och behöver därför få loss bidrag för att kunna göra en ridbana... :idea: :confused:;)

Jag är nog lite yrkesskadad efter alla år i kultur- och folkbildningssvängen...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag hade tänkt stå för kostnader och arbete själv, men bara om det inte blir tokdyrt förstås. Det här var alltså något jag började drömma om igår, så tanken är purfärsk.

Hur skulle ett avtal kunna se ut? Det är klart att ägaren till ladan måste känna att han får ut nånting av det hela själv.

I mitt stall har vi gjort om en mindre lada (15x30meter) till ett ridhus, det har varit det innan så grunden fanns redan, bara nytt underlag behövdes och att montera ner alal boxar som fanns där, men det arbetet har vi själva stått för och allt annat övrigt också.

Taket kommer lagas och som sagt nytt underlag, men stallägaren har sagt att det kostar totalt ca. 25000kr att fixa till det, och då finns som sagt redan en ordntlig grund lagd, så att betala själv är nog svårt om du inte äger det o därför är värt att satsa på så att säga.

Fast jag förstår dig, jag själv brukade älska att ha planer för liknande saker, men när jag väl förstod kostnaderna så var det ju bara att glömma.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Min erfarenhet är att man kan hitta pengar på en mängd olika håll, bara man vet på ett ungefär var man ska leta. Men det vill sig nog även där att du har en verksamhetsplan och en kostnadskalkyl ;) Finns det många hästar runtikring så kanske ni kan bilda förening och söka LOKstöd?

Snart är det dax för lite bilder, så att vi andra får se vad utgångsläget är!
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Ja det är nog bidrag som gäller för att det ska bli värt det. Just den grejen är jag haj på, har jobbat en massa med sånt och vet hur en ansökan ska skrivas bara jag hittar ett bidrag som matchar.

Ska försöka se till att ta bilder!
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Man kan ju försöka att få pengar från landsbygdsutvecklingsprogrammet (EU-pengar) från länstyrelsen. Dessa kan ofta bidra med i storleksordningen 50% av investeringen.

Ska man få dra av momsen så krävs det ett företag som har i sin affärsverksamhet att hyra ut ridhus, annars är det skattefusk.
För företaget så krävs då att det ska vara vinstgivande - åtminstone efter några år.

Du behöver också bygglov om du ska hyra ut ridhuset, en maskinhall eller lada för eget bruk kräver ofta inget bygglov men så fort som det kommer dit folk utifrån så är det i ett annat läge.

Man kan bygga det som maskinhall åt ett jordbruksföretag som då kan dra av momsen och även slippa ifrån bygglovet initialt, men om jordbruksföretaget sedan upplåter maskinhallen som ridhus krävs det ändå bygglov då man väsentligt har ändrat användningsområdet för "maskinhallen".

Börjar du att sälja andelar i eller att hyra ut ett svartbygge så kan ju detta ge konsekvenser, så du bör ha "torrt på fötterna".

Ska du bara ha ridhuset för ditt eget höga nöje utan att släppa dit folk utifrån så är det inte lika kinkigt, men då åker du ju på att bekosta allting själv inklusive underhåll.
 
Sv: göra manege av gammal lada?

Tack igen, känns bra att få tips från någon kunnig inom området, även om det är MYCKET att tänka på. Det är nog dags att ta mod till mig och fråga ägaren till ladan vad han tycker, så jag vet om jag alls ska lägga energi på detta...
 
Sv: göra manege av gammal lada?

det är en bra ide, jag har länge funderat på att slänga ut allt skrot från vår lada, och skritta i den så att man har tak över huvudet när det regnar(men får ej för pappa:().
men om ägaren godkänner att du röjer och rider i ladan så kanske det räcker att harva/plöja jord golvet så att det blir mjukare? och då rida i ladan när det är dåligt väder och vinter, och bara skritta/trava där inne. det blir ju ingen kostnad alls om ni har plog eller harv själva, tror inte att det är lönt att lägga ett ordentligt underlag i en lada som inte är ens egen. belysning borde räcka med en strål kastare i ena hörnet, det är i alla fall billigast. sen så är det ju snällast att låta grannarna rida där om de vill gratis.

min granne byggde ridhus nu i sommar och de fick gräva bort all matjord och därefter fylla på med ny matjord och ett x antal olika sand sorter och flis. enligt mig så är det inte värt mödan. men sen så bor jag i skåne så det är hyfsat ljust ute även på vintern.
(grannen sa att jag kunde rida där gratis men ändrade sig snabbt och gjorde så att man får köpa ridhus kort för 3500kr om året, (sa till och med till vägföreningen att det endast var till privat bruk)tråkigt för mig)
 
Senast ändrad:
Sv: göra manege av gammal lada?

Jag har också tänkt lite i de banorna! Varför inte? Fick höra av en granne att ägaren till ladan pratat om att plana ut underlaget i ladan och lägga betonggolv därinne. Nu vet jag att han har måååånga projekt och att det kanske tar tid innan det skulle förverkligas, så ett första steg vore kanske att bara ta ut allt bråte, jämna till marken och just skritta och trava där.

Det skadar ju inte att fråga, men jag har än så länge varit för feg för att göra det :crazy:Det känns som att jag har hamnat i en hönan- eller ägget-spiral: Ska jag fråga först för att veta om det ens är värt att fundera på, eller tänka ut en plan som han inte kan motstå...? ;)
 
Sv: göra manege av gammal lada?

det kostar inte att fråga. (ps ägget kom först^^ hönor härstamar från fisk som allt annat i vår värld och fiskar lägger ägg. därav kom ägget först, sen utvecklades hönan från de vatten levande varelser som var först med att lägga ägg.)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 513
Senast: Pilot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 269
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp