Göra om garage till stall?

chilling

Trådstartare
Någon som gjort det? Tips? Funderar på att bygga provisoriska boxar i ett befintligt garage, takhöjden är 2,4, men ska riva bort gipsskivor i taket så att det blir öppet till knock, det är snedtak.
Ventilation måste fixas, m.m. Tänkte bara om någon annan gjort samma sak och hade lite tips?
 
Sv: Göra om garage till stall?

Halva mitt stall är ett gammalt garage, det enda vi behövde göra var att sätta in mer fönster.
Har du inga kort på ditt blivande stall?
 
Sv: Göra om garage till stall?

Nä, tyvärr inga kort och en trasig kamera. Plattan är ca 8*4,5m vet inte hur jag ska göra boxarna riktigt. Inte så roliga mått. De går på lösdrift men jag vill ha minst en sjukbox och ett ställe att binda upp, sköta och sko på. Därför tänkte jag uttnyttja befintlig byggnad som jag idag inte använder alls. Har två hästar plus en liten shettis.
 
Sv: Göra om garage till stall?

Nu vet jag ju inte var fönster och så är, och jag har aldrig använt ritprogrammet jag hittade men det är bara en grund tanke att jobba från
28493634.jpg


Det gula är boxar, två stora och en liten.
 
Sv: Göra om garage till stall?

Åh, bra! Lite följdfrågor, räcker det att ha en stallgång som är 2m bred? Om man ska ska och så. Hur bred måste en boxdörr vara?
 
Sv: Göra om garage till stall?

Gå in på www.sjv.se så står alla mått betstämmelser där. Tex hur bred en boxdörr ska vara, takhöjd och hur stora boxar man måste ha.
Lycka till :)
 
Sv: Göra om garage till stall?

2,5 bör gången vara, men det finns inga regler för det. om hästarna går på lösdrift året om så tycker jag du ska ringa till Djurskyddsinspektören i din kommun och kolla om det är okej om du minskar boxarna något. I bestämmelserna står nämligen att en box får vara upp till 85 % (:eek: ) mindre vid tillfällig uppstallning. Inspektören i min kommun kom ut till ig innan stallet var byggt och kollade in bygnaden och gav sina åsikter om hur stallet skulle se ut det var mycket värdefullt för mig! :)
 
Sv: Göra om garage till stall?

2 I bestämmelserna står nämligen att en box får vara upp till 85 % (:eek: ) mindre vid tillfällig uppstallning.

Nej nej nej arean får minskas till 85% av arean som krävs för en så att säga vanlig uppställningsbox

Om du har en häst som kräver en box på 9m2 så ska den hästen vid tillfällig uppstallning ha en box på minst 85% av dessa 9m2
 
Sv: Göra om garage till stall?

Plattan är ca 8*4,5m vet inte hur jag ska göra boxarna riktigt. Inte så roliga mått. De går på lösdrift men jag vill ha minst en sjukbox och ett ställe att binda upp, sköta och sko på. Därför tänkte jag uttnyttja befintlig byggnad som jag idag inte använder alls. Har två hästar plus en liten shettis.

Du kan ju alltid ha en gemensam box till de båda stora hästarna. En box på 4,5 x 4 m blir 18 m2, räcker till två. Lägg boxen i ena änden av huset, lägg till en liten box till den lille plutten. 2 x 2 m blir 4 m2. Då kan du få en stallgång på 2,5 m. Då får du också in en foderkammare el dyl på 2 x 2 m = 4 m2.

Ett alternativ är att ha boxdörrarna utåt á lá engelskt stall. Du kan då också ha invändiga boxdörrar för skötsel, dessa kan då vara under 1,2 m breda eftersom bara du, inte hästarna ska gå igenom dem. Eller ha en boxdörr 1,20, den till boxen i mitten. Stall/skötselgång kan då också vara hur smal som helst. 2,6 x 3,5 blir 9,1 m2, 1 m skötselgång, två boxar bredvid varandra tar 5,2 m på längden. Sen har du 2,8 x 4,5 = 12,6 m kvar till lillponnyn och skötsel osv. Förresten kan du ju då göra den innersta boxen 2,6 x 4,5 m = 11,7 m2. Kan vara bra med en extra stor sjukbox!

Hoppas du förstår hur jag menar, har inget ritprogram. OBS att jag inte har tagit hänsyn till att boxväggarna kan ta viss plats.
 
Sv: Göra om garage till stall?

Funkar säkert bra,men man måste nog "riva ut" en del, så hästar inte sniffar gammal bensin eller något :p ;)
 
Sv: Göra om garage till stall?

Tänk på att om du har hästarna på lösdrift så kommer den att räknas in i antalet möjliga hästplatser och om då antalet totalt blir 5 eller mer så ska hela anläggningen förprövas av Länsstyrelsen. Så om du t ex har en lösdrift som är 15 kvadratmeter vilket ger möjlighet att ha 5 stycken hästar som är 1,60 så ska det till en förprövning. Är den du har idag t ex 12 kvadratmeter så kommer två boxar i garaget att ge möjlighet till att hålla 5 hästar och då ska det förprövas. Det är inte antalet boxar eller antalet hästar det finns på ett ställe som räknas utan hur många det är möjligt att ha.
 
Sv: Göra om garage till stall?

Du kan eventuellt behöva bygglov av din kommun för ombyggnation till stall, det är inte alltid tillåtet. Dessutom kan det finnas krav på gödselhanteringen gällande plattor etc.
 
Sv: Göra om garage till stall?

Tack för tips alla!

Masse: Det visste jag faktiskt inte! Jag har en lösdrift på 25kvm, hur många hästar räknar de med att jag kan ha där då?
Tänkte göra två stora o en mindre box, ev bara två boxar, som tillfällig uppstallning vid sjukdom plus att jag vill ha en gång att sköta och sko på.
Hur många hästplatser räknas det som att jag har då? Spelar det ingen roll att jag bara har tre hästar??
 
Sv: Göra om garage till stall?

Såg att jag räknat lite fel på ytan i förra inlägget:o
Men en vuxen häst med 1,60 i mankhöjd ska ju ha en minimi yta på 9 kvadrat. Så i din lösdrift finns plats idag för två stora och en ponny. Så med två eller tre boxar i garaget är du över antalet möjliga platser så det krävas förprövning hos Länsstyrelsen. Vilket idag inte är något större problem snarare ett plus efter som man får ritningen granskad av kunnigt folk och hjälp med lösningar om det behövs. Den är ju numera också gratis.

Det spelar ingen roll om du bara har tre hästar så länge möjligheten finns att ha fler. Så även du aldrig kommer att skaffa fler är tre. Kanske du om några år säljer och den nya ägaren fyller stallet. SÅ även om man inte har någon häst och bygger att stall som ger möjlighet att ha fem eller fler hästar så ska det förprövas.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
625
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 221
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp