Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

hopphäst el dressyrhäst är väl ngt vi GÖR dem till!!? En "basic" häst kan med bra ryttare och utbildning klara sig bra både i hopp och dressyr. Det där extra hos hästen som behövs för att gå riktigt höga klasser tror jag att medelsvensson inte får behov av i sin ridning.


Precis det är ryttaren det hänger på , inte många dressyrryttare som ens klarar av att hoppa 110 och många hoppryttare klarar inte av att rida en godkänd LB.

Tacka vet jag ft-folket, än en gång bevisar vi oss till att vara bättre människor :devil: :angel: :D
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

min är fd hopphäst upp till 1.60 internationellt, men numera är han dressyrhäst och tävlar till msv a. det enda problemet är att han blir väldigt tänd när han ser hinder och i princip inte går att stanna om han har bestämt sig för att hoppa..
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Låter som en liten sunshine history! Härligt, och lycka till i fortsättningen.

Ellan; Det låter jättetrevligt, grattis till placeringen så fort också! :bow:

PrinceFair: Ja, du och din snygging är det alltid lika motiverande att höra från, man blir alltid ridsugen och... just motiverad, när man hör från dej av nån anledning :D :bump:.

Apropå fälttävlan så tror jag att jag har ett litet ämne i min häst där... Måste få berätta lite om det :o. Gudrun Orava som vi fälttävlanstränat för tyckte att Felix var en talang. Tilläggas ska att han aldrig sett ett fälttävlanshinder men var världens cooling; gick på allt på terrängbanan med balans och snacka om att han gillade det! Och hoppförmågan är det ju inte precis nåt fel på. Som ni förstår är det dressyrtrimmande som vi gjort i princip sen han kom till mig, och det börjar verkligen hända saker nu . Och ja, om 1 ½ vecka är det dags för debuten där.

(Hjälp vad långt det blev...) Kom igen, inga flera som har gjort en hopphäst - dressyrhästresa (Eller vi kanske snarare ska uttrycka oss hoppryttare - dressyrryttareresa om vi nu utgår ifrån att det är vi ryttare som ju formar hästarna!) Jätteintressant med alla tankar kring det här också...!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

*kl*

Jag var hoppryttare från början. Köpte en ung-ponny med hoppkapacitet som heter duga.:love: Tyvärr var han väldigt jobbig i psyket; gjorde inte matte rätt tänkte minsann inte han heller göra rätt.:devil: Så jag började träna massor med dressyr med honom och vi lyckades så bra att vi startade lag- sm i dressyr.
Hoppning hemma funkade ganska bra, men lade jag vikten en aning fel stannade han, även om det inte fanns ett hinder i närheten. :mad: Hopptävling var bara att glömma. Hade hjälp av en jätteduktig tränare, men det är svårt att ändra på en hästs psyke, tyvärr. Men alla som ser honom hoppa dreglar, för hans teknik är PERFEKT! :d Snygg är han också!

Numera har jag ett sv. halvblod. Vår "huvudinrikting" är dressyr, men vi hoppar varje vecka för tränare. Det är nyttigt både för honom och mig. Och tjohoo vad kul det är! Men pållen är ingen hopptalang. :angel: Min hopptränare säger ofta att det är tur att det är dressyren vi satsar på....:p
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Vad duktiga ni är!! :bow: :bow:

Nirak
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

PrinceFair: Ja, du och din snygging är det alltid lika motiverande att höra från, man blir alltid ridsugen och... just motiverad, när man hör från dej av nån anledning :D :bump:.

:o :) Åh vad glad jag blir! :bump: :bow:

Håller tummarna för er, tror att han kommer att göra sig bra som dressyrhäst åxå :bump:
(såg honom i sollentuna och :love: vad fin han är)
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Jag håller typ på med samma projekt fast tvärtom.

Jag har ridit min häst själv nästan från grunden... köpte henne i november och då var hon riden totalt ca 1månad och hon är 4år.

Har huvudsakligen köpt henne som dressyrhäst hon är PRE till rasen och dessa spanska hästar har en hög ridbarhet och är riktig häfitga även om de inte är så stora (min är ca 156).:)

Men jag vill att min häst ska ha ett kul och varierande hästliv så jag hoppar henne också och hon hoppar riktigt bra hoppar på allt och inga problem med höjden. Ska även sniffa lite på terräng hinder senare.

Jag tror att alla hästar mår bäst av varierad ridning. De brukar då även muskla sig ganska jämnt.

dunariden2.jpg
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Jag roar mig ju med alla grenar med min kamel e. Cortus f.98 :)
Rider för tillfället upp till ** (msv a) fälttävlan samt 135 hopp och Msv B dressyr.
Har (än så länge :D) plac i * (msv b) fälttävlan, 130 hopp samt LA dressyr (+ridit MB på 61%).

Det är faktiskt imponerande med tanke på din ungdom, inte så många juniorer/YR i ft som rider alla momenten så högt. Däremot en hel del av seniorerna men det är ju en annan femma.
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Det är faktiskt imponerande med tanke på din ungdom, inte så många juniorer/YR i ft som rider alla momenten så högt. Däremot en hel del av seniorerna men det är ju en annan femma.

:)

Jo i högre klasser är ju hoppningen och dressyren "ändå" på den nivån eller vad man ska säga, det kommer ju naturligt i utbildningen för ft-hästen.

Har iofs min tränare att tacka för alltihopa, inte bara för all hjälp, uppmutran och inspiration och att det går så bra och att jag har lärt mig otroligt mkt och lyckats utbilda min häst - utan viljan att spöa henne på dressyrtävling hade jag aldrig satt min fot på en dressyrbana igen efter en mindre lyckad tävling i början av karriären :angel:
och nu när jag efter 3 år uppnått mitt mål har jag ju börjat tycka att dressyr är kul :o så nu blir det mer av den varan :D
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Seriöst jag är väldigt imponerad av multitalanger som du. Liksom att tävla på MSVnivå inom EN gren tycker jag är en prestation! Men så är jag ju skogsmulledressyrare :p

Nirak
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Åh, såg du oss där? Läskigt! :angel: Men tusen tack :bow:

Passar på att ge en knuff på tråden också.
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Japp. Hade helt missat er i startlistorna, men kände igen er när ni kom in på banan :idea:
Men sen ville jag åka hem, hade varit där hela morgonen med en kompis som red 90 och 1.00 så jag hann inte leta upp dig och säga hej :D
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Hihi, gulligt att ens tänka tanken att säga hej tycker jag :D
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Fälttävlansmänniskor?

Är det inte de som inte har ett uns vett eller överlevnadsinstinkt i skallen och är varken speciellt duktig i hoppning eller dressyr? ;)

:D







*sa hon som skulle göra mkt för att VÅGA - Fälttävlanswannabie....*
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Fälttävlansmänniskor?

Är det inte de som inte har ett uns vett eller överlevnadsinstinkt i skallen och är varken speciellt duktig i hoppning eller dressyr? ;)

:D







*sa hon som skulle göra mkt för att VÅGA - Fälttävlanswannabie....*

Jodå det finns mängder av sådana men dom är inga riktiga fälttävlansryttare utan antingen dressyrryttare eller hoppryttare som försöker rida fälttävlan. ;)
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Detta blev ju lite roande... ;)

Nå... inga fler?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 804
Senast: Astrid1
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 770
Senast: sorbifolia
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 834
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp