Göra rent glaskeramikhäll-hjälp!

Görel

Trådstartare
Moderator
Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med färdigt medel som jag köpt.

Ska ha lägenhetsvisning i morgon, hade bokat en som skulle städa åt mig då min usla rygg inte riktigt klarar sånt, men det blev inställt på grund av sjukdom så jag måste fixa själv 😟
 
Vad är det för typ av smuts du vill få bort? Ringar typ gammal inbränning går att få bort med en sockerbit, lite vatten och så gnugga sockerbiten.
 
Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med färdigt medel som jag köpt.

Ska ha lägenhetsvisning i morgon, hade bokat en som skulle städa åt mig då min usla rygg inte riktigt klarar sånt, men det blev inställt på grund av sjukdom så jag måste fixa själv 😟
Sån glasskrapa med rakblad och sen valfritt rengöringsmedel för att få helt rent.

1711179350296.png
 
Jag minns ju gronsapan och alla olika rengoringstips for den sa jag googlade for att se om vi hade nagon produkt som den Svenska gronsapan har. Till min forvaning hittade jag bara att i stort sett all sapar i Sverige ar gul sapa, fast en hel del fargas gron😲
Grönsåpa är gul såpa
Det finns en mycket stark vana att köpa gul såpa i norr och grön i söder. Beroende på att man haft olika råvaror som grund på den tiden produktionen var lokal. Uppenbarligen är det viktigt för folk att såpan ska se ut som man minns att den gjorde hos mormor.

Det är bara att ställa dig och koka...
Det finns historisk litteratur som hanterar framställning av linoljesåpa. De är relativt samstämmiga.
Recepten kan se ut som följer;
  • Linolja – 40 viktdelar
  • Kalilut – 32 viktdelar
  • Destillerat kokande vatten – 20 viktdelar (till 100 viktdelar)
  • Koncentrerad sprit – 8 viktdelar
Oljan och luten hettas upp tillsammans under omrörning.
När blandningen svalnat något tillsätt alkoholen.
Omrörningen fortsättes tills man får en massa som är klart löslig i vatten; då tillsätts vatten.
(Källa: Svenska farmakopén 1901)
 
Det mest effektiva har varit en skrapa för att få bort gunk. Sedan blanda bikarbonat, vinäger, citron. Häll på och lägg en fuktad mikrofiberduk ovanpå plattan man vill rengöra med blandningen. Låt stå över natten. Använd sedan en miracle svamp för att gnugga bort. Eventuellt tillsammans med något spisrengöringsmedel. Gnugga, gnugga, gnugga med svampen.
 
Det finns en mycket stark vana att köpa gul såpa i norr och grön i söder. Beroende på att man haft olika råvaror som grund på den tiden produktionen var lokal. Uppenbarligen är det viktigt för folk att såpan ska se ut som man minns att den gjorde hos mormor.

Det är bara att ställa dig och koka...

Fast visst var gron sapa gjord pa nagon restprodukt av hampvaxter upp tills det blev forbjudet att odla?

Det har hittade jag nu nar jag googlade
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 223
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 844
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
9 998
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp