Göra ridbana

MVA

Trådstartare
Håller på och ska göra en ridbana på 20*40 nu i sommar.
Vi måste dränera och gräva ur ordentligt. Men sen kommer frågan, vad ska det vara för underlag.Har kollat runt på flera, men vet snart varken ut eller in.Och alla man pratar med säger helt olika och tycker en massa hur man ska göra.
Vad har ni för underlag? Stenmjäl har en kompis till mig på sin bana och det gillar jag inte. Den är jättestum att rida på, min häst funkar inte alls på det. Men vill ju inte heller att den ska bli för mjuk....:confused:
Hur har ni gjort? Vad har det kostat?
Har kollat runt i andra trådar ,men inte hittat riktigt det jag vill ha reda på...
 
Sv: Göra ridbana

Vi väljer att arbeta med markduk i botten för att få en barigär mot leran och det underliggande jorden samt att få en bra hållfastighet i ridbanan. sen lägger vi 15 cm med grov sand 8-16 och över det 10-15 cm med finare sand 0-8. Vi arbetar helst bara med naturgrus för att få en mjukare bana. Vi vill också göra bana djup för att kunna möjliggöra en ordentlig harvning av banan efter 10- 15 år om det behövs.
 
Sv: Göra ridbana

Vi har just anlagt en ridbana. Vi har använt rubber-ground under (flis av däck), makadam och sen stenmjöl som ytlager. Rubber-ground köpte vi av ett företag som säljer underlag till ridbana och ridhus. Jag vill inte skriva namnet på företaget här, då vi är mycket missnöjda med säljaren/ägaren och leveransen. Underlaget däremot är kanon. Har en hård yta, men banan är sviktande så den är perfekt att rida på. Den blir aldrig tungriden.

Vår bana har kostat 60.000 men då hade vi hjälp med grävning som var ganska omfattande. Kan tipsa om att gummit går att köpa direkt av tillverkaren för ett betydligt lägre pris än vad vi gav. PM'a om du vill veta mer.
 
Sv: Göra ridbana

I ons kom äntligen "gubben" ut som ev ska gräva , för att mäta och räkna lite. Nu väntar vi på en offert från han,så får vi se.
 
Sv: Göra ridbana

Vi har Paddex i banan och tycker att det är ett perfekt material. Dränerar väldigt bra, så det är ytterst sällan man råkar ut för att det står vatten i ytskiktet.

Vi har Paddex underst, sedan markduk och sedan en ridbana Paddex till...... (den första misslyckades eftersom man INTE ville använda markduk). Så har ni leriga jordar rekommenderar jag definitivt att använda markduk.

Beroende på var du bor kan Paddex dock bli grymt dyrt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: Amk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 539
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp