Göra sina behov ute

B

Bullputte

Hej alla.
Har sedan 1 mån tillbaka 2 st kastrerade hankatter (c:a 1 år gamla) som har mest varit innekatter hos föregående ägaren, men är nu mest ute.
Nu till frågan: Dom använder fortfarande lådan inne fast dom är mest ute, hur får jag dom till att göra sina behov ute? Dom sover inne på nätterna och har provat med att placera lådan ute så att dom skall "säga" till vid behov, men det har inte funkat så bra utan dom lägger då sina "visitkort" där lådan stod när den var inne. Någon som har några tips?
 
Sv: Göra sina behov ute

Jahadu Reykur, ditt svar talar egentligen bara om hur du tänker.....
Läs min fråga igen så kanske du förstår frågeställningen.
Men med närmare eftertanke så bry dig inte, för det kommer väl antagligen ett liknande svar. Låt andra som inte tänker så "besserwissrigt" som dig svara på frågan.
 
Sv: Göra sina behov ute

Tack för det uttömmande svaret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra sina behov ute

Hur tänker jag då? Det får du gärna förklara för mig eftersom att du tydligen har stenkoll på det.

Själv tänker jag tänker på katterna jag, men jag antar att det är fel och "besserwissrigt".
 
Sv: Göra sina behov ute

Tja varför måste de gå på toa ute? Min utekisse hade självklart kvar sin låda, hon gick ju in och ut som hon ville.

Vad katterna tycker har de ju yttryckt rätt så klart och tydligt.
 
Sv: Göra sina behov ute

Tja varför måste de gå på toa ute? Min utekisse hade självklart kvar sin låda, hon gick ju in och ut som hon ville.

Vad katterna tycker har de ju yttryckt rätt så klart och tydligt.

Min fråga var HUR jag får katterna att göra sina behov ute?
Det finns naturligtvis orsaker till att jag vill att dom skall göra sina behov
ute i naturen,
 
Sv: Göra sina behov ute

Nu till frågan: Dom använder fortfarande lådan inne fast dom är mest ute, hur får jag dom till att göra sina behov ute?

Jag tror att du får ha lite tålamod.

Min bror fick två innekatter av mig. Han bor på landet så katterna fick gå ut/in som de ville. Den första tiden kom de skyndande för att gå in o gå på lådan men eftersom tiden gick så använde de lådan mindre och mindre.

Jag kommer inte ihåg exakt men efter ett par månader slutade de nästan helt att använda lådan, det är nåt år sen. Lådan finns fortfarande kvar inne om det är så att de vill använda den.
 
Sv: Göra sina behov ute

Jag tror att du får ha lite tålamod.

Min bror fick två innekatter av mig. Han bor på landet så katterna fick gå ut/in som de ville. Den första tiden kom de skyndande för att gå in o gå på lådan men eftersom tiden gick så använde de lådan mindre och mindre.

Jag kommer inte ihåg exakt men efter ett par månader slutade de nästan helt att använda lådan, det är nåt år sen. Lådan finns fortfarande kvar inne om det är så att de vill använda den.

Tack för ett bra svar :)
 
Sv: Göra sina behov ute

alltså har jag rätt... de handlar om slöhet:p Om du nu probt ej vill ha innekatter varför skaffade du katter som är vana att vara inne. Visst vissa lär sig att gå ut och göra sina behov men dina katter vill inte göra sina behov ute så de är nog du som måste ändra dig.
 
Sv: Göra sina behov ute

Av vilken anledning skaffade du katter?

Jag blir så förbannat less på människor som skaffar katter hipp som happ utan att ha någon kunskap om deras behov eller hur de fungerar.

Hur ska du göra om de är inne nattetid och blir kissnödiga? Jag antar att du kommer att gnälla på katterna om de kissar i din soffa.
 
Sv: Göra sina behov ute

Fast drar du inte lite stora växlar nu? Det är väl inte så konstigt att man tycker det vore bra om katterna går på toa ute om de har möjlighet, SÅ kul är det väl inte med kattlådor och kattströ? :confused:

Till TS: Tålamod är metoden, tror jag. Finns det någon trevlig stans ute att gå på toa, t ex ett sandigt torrt jordparti? Det kan ju också underlätta. Våra katter (också uppfödda som innekatter) går oftast ut om de har möjlighet, den ena gillar inte när det är blött och kallt, så hon går bara på toa ute på sommaren. Den andra går alltid ut om hon har möjlighet. Precis som andra berättar så har de gått ute mer och mer, de kommer nog aldrig att vara enbart ute, dock. För att undvika olyckor om de inte alltid kan gå ut så kan man ju ha kvar kattlådan inne, den kommer ju inte användas så mycket, så det blir inte alls lika mycket jobb med den som om katterna är hänvisade enbart till kattlåda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: YlvaG
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 109
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 844
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp