Göra slut med släkting?

R

Raderad medlem 68338

Hur gör man när en släkting beter sig som skit men det är svårt att undvika personen pga att den har nära relationer med närstående?
Känner att jag har fått mer än nog och skulle vilja breaka helt men det skulle inte funka pga att jag då måste breaka med hela släkten typ.
Personen beter sig som SKIT och har alltid gjort. Hon spelar martyr, tycker synd om sig själv, tänker endast på sig själv samt utnyttjar andra människor snällhet/flathet. Av ngn anledning finns det också personer i släkten som verkar tycka synd om människan.
Denna person är väldigt impulsiv. Träffade nån snubbe på nätet, sa upp sig och flyttade till honom hux flux. Lämnade då över sin tonårsson på en släkting eftersom hon "skulle börja sitt nya liv". När ngn ifrågasatte detta beteende tyckte personen att släkten aldrig unnade henne något, att vi borde vara glada över att hon nu äntligen hittat ngn osv. Allt handlar alltså om henne...
I samband med flytten till denne snubbe lånade hon pengar av släkt/vänner, ngt som hon aldrig verkar tänka på att återlämna. Min mamma har lagt 10 000 kr på sonens körkort men några körlektioner verkar det inte bli... Min bror la ut pengar för en resa och dessa har han inte sett röken av trots påminnelser. Till en annan släkting sa hon att hon hade dessa pengar på återbetalning men det var inget som hon ens frågat min bror om.... avtalet var att det skulle betalas direkt, men att han för enkelhetens skull betalade hela bokningen. Alla andra swishade sin del omgående.

När vi åkte på resan (som personen alltså inte ens betalat) så var hon den som tjatade mest om att hon skulle shoppa och om allt hon hade köpt.
Hon satt också varje middag och babblade om att hon nu skulle sluta jobba och bli "lyxfru" pga att hennes nye snubbe tjänade så bra. Detta tjatade hon alltså om inför alla som hon på olika sätt var skyldig pengar och som försörjde hennes tonårsson. Och middagen avslutades med att hon bara "ojdå jag hade visst vara 50 kr men vi får väl lägga ihop..." (vaddå VI??) :banghead:

Helst skulle jag vilja slå henne på käften, men vad gör man? Problemet är naturligtvis att personen är helt sjuk i huvudet (i kombination med att folk är alldeles för snälla/mesiga)...
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag hade faktiskt inte kunnat hålla tyst. Jag hade sett till att få en ostörd träff och lättat mitt hjärta på ett sakligt sätt. Det hade gjort för ont i mig att se andra bli utnyttjade, och det verkar ju inte vara något guldläge för sonen heller :(

Inte för att jag tror att det hjälper i det stora hela, men min sinnesfrid hade aldrig klarat att gång efter annan lyssna på det. Alternativet hade varit att säga ifrån med publik, eller svälja det (omöjligt i längden för mig).

Tar du upp det och vederbörande vet din inställning finns ju i alla fall en liten chans att HON brejkar med situationer där du är (du slipper bryta med alla) alt. håller truten om ämnena i din närhet.
 
Jag har löst en sådan situation med att inte kontakta personen, svara sporadiskt vid kontaktförsök och allmänt visa mig ointresserad. Min närmsta familj vet precis vad jag tycker och diskuterar inte personen med mig.
Jag orkar inte med dramatiska uppgörelser, jag låter det hellre självdö.
Ang deras bekymmer med denne hade jag sagt att man måste säga nej och inte ta på sig andras problem.
 
Jag hade faktiskt inte kunnat hålla tyst. Jag hade sett till att få en ostörd träff och lättat mitt hjärta på ett sakligt sätt. Det hade gjort för ont i mig att se andra bli utnyttjade, och det verkar ju inte vara något guldläge för sonen heller :(

Inte för att jag tror att det hjälper i det stora hela, men min sinnesfrid hade aldrig klarat att gång efter annan lyssna på det. Alternativet hade varit att säga ifrån med publik, eller svälja det (omöjligt i längden för mig).

Tar du upp det och vederbörande vet din inställning finns ju i alla fall en liten chans att HON brejkar med situationer där du är (du slipper bryta med alla) alt. håller truten om ämnena i din närhet.

Hon har inte speciellt stor självinsikt (öhm underdrift) men jag tror att hon har fattat att jag inte direkt är så förtjust i hennes sällskap. Tyvärr löser det ju inget mer än viss sinnesfrid för min egen del om hon undviker mig. Enligt henne är jag en dryg bitch som inte "unnar henne" ett bra liv... :banghead:
Jag har avföljt henne på facebook pga att hon driver mig till vansinne vilket troligen räddat mig från en stroke och en för tidig död...

Min förhoppning är att alla snälla och hjälpsamma (flata) släktingar tillslut också får nog...
 
@tornblomma: Jag hade sett till att ha så lite kontakt med människan som möjligt men inte låtit dumheter passera när jag måste umgås med henne.

Och aldrig lånat/gett henne pengar givetvis ;) dvs kreditinstitutet "Jag" är stängt :D
 
Jag har bara 3 morbröder numera.... började med 5 st ( ena morbroder dog 4 veckor före mormor) och 1 moster men efter att mormor gick bort så började dessa två som jag har blodsband samt deras barn att tjasa om arvet och försnillade saker mm så jag valde bort dom. Jag tänker inte ha tjuvar, idioter och psykopater som släktingar. Det är inga personer jag hade velat ha som vänner ändå.

Så släkten halverades men jag lider inte av det, dom kan ha släktträffar utan oss andra.
 
Det bästa för dig är om du slipper veta vad alla andra gör för att hjälpa snyltaren
Det du inte vet har du inte ont av.
Dina släktingar måste själva få bestämma vem dom vill hjälpa, tids nig kommer dom på hur hon är

Sant! Du har naturligtvis rätt. Jag har bara så svårt för människor som utnyttjar andras godhet liksom.
Min mamma har haft det lite svårt på sista tiden sen pappa gick bort och hon blev ensam. Att ngn utnyttjar det gör mig fly förbannad, jag önskar att det kunde gå mig obemärkt förbi men det är svårt...

Att hon har mage att bete sig som hon gör utlöser också en vilja att slå henne hårt på käften. För mig är det helt otroligt att en vuxen person (hon är 50+) ens kan komma på tanken att bete sig som hon gör...

Hoppas att folk kommer till sans bara...
 
Jag hade nog sagt precis vad jag tycker och tänkte om henne, raka besked, inget bomullslindande, sen hade jag behandlat henne som luft, även på gemensamma tillställningar. Jag hade inte pratat med henne, jag hade inte tillmötesgått eventuella kontaktförsök, hade nog fan inte ens hälsat utan hon hade inte ens funnits. Sen får hon bli hur ledsen och sårad hon vill, sånt är livet när man beter sig som en ***** mot ens närstående.

Min andra hälft har en storsyster som är lite åt det hållet. Hon är lite av en shopaholic, spenderar hellre månadslönen på botox, kläder och inredning än på hyra och mat. Hon är ensamstående till en dotter på 7 år och när övriga familjen lånar henne pengar till hyra och mat för att dottern inte ska fara illa så använder hon istället pengarna till att shoppa till sig själv. Att återbetala pengarna verkar inte finnas med i beräkningen. Jag har så lite kontakt som möjligt med henne. Eftersom hon inte är min syster och jag inte är en "riktig" del av deras familj så håller jag mina åsikter för mig själv. Om hon däremot varit min egen syster då hade hon fått höra ett och annat.
 
Sant! Du har naturligtvis rätt. Jag har bara så svårt för människor som utnyttjar andras godhet liksom.
Min mamma har haft det lite svårt på sista tiden sen pappa gick bort och hon blev ensam. Att ngn utnyttjar det gör mig fly förbannad, jag önskar att det kunde gå mig obemärkt förbi men det är svårt...

Hoppas att folk kommer till sans bara...
Du kanske kan prata med din mamma utan att anklaga snyltaren
Är det din syster?
 
Du kanske kan prata med din mamma utan att anklaga snyltaren
Är det din syster?

Jag har försökt prata med mamma lite försiktigt men hon är så snäll/mesig att hon verkar tycker synd om människan.
Det är min moster, alltså mammas syster....
 
@tornblomma: Vad gäller resan och din bror kan han kräva att få betalt och betalar hon inte kan han gå till Kronofogden.

Ja han har allt skriftligt i en konversation med henne, dock så är han alldeles för snäll för att gå så pass långt.
Dock är hans fru mindre glad på situationen (de har ju gemensam ekonomi) så det kanske kan driva på honom lite, förhoppningsvis!

Brorsans fru blev under resan så upprörd på kärringen när hon drog igång med sitt snack om shopping och "lyxfru-liv" att hon var tvungen att lämna rummet. Jag förstår henne! Hur kan människan sitta och skräna om sånt i ansiktet på henne när hon är skyldiga dem pengar som hon mer eller mindre stulit (ja, det är väl det man gör när man tar utan att lämna tillbaka och utan ngt lånelöfte?)
 
Ja han har allt skriftligt i en konversation med henne, dock så är han alldeles för snäll för att gå så pass långt.
Dock är hans fru mindre glad på situationen (de har ju gemensam ekonomi) så det kanske kan driva på honom lite, förhoppningsvis!

Brorsans fru blev under resan så upprörd på kärringen när hon drog igång med sitt snack om shopping och "lyxfru-liv" att hon var tvungen att lämna rummet. Jag förstår henne! Hur kan människan sitta och skräna om sånt i ansiktet på henne när hon är skyldiga dem pengar som hon mer eller mindre stulit (ja, det är väl det man gör när man tar utan att lämna tillbaka och utan ngt lånelöfte?)

Hoppas din svägerska får fart på honom! :devil: Jag gillar verkligen inte freeloaders :mad:
 
Sant! Du har naturligtvis rätt. Jag har bara så svårt för människor som utnyttjar andras godhet liksom.
Min mamma har haft det lite svårt på sista tiden sen pappa gick bort och hon blev ensam. Att ngn utnyttjar det gör mig fly förbannad, jag önskar att det kunde gå mig obemärkt förbi men det är svårt...

Att hon har mage att bete sig som hon gör utlöser också en vilja att slå henne hårt på käften. För mig är det helt otroligt att en vuxen person (hon är 50+) ens kan komma på tanken att bete sig som hon gör...

Hoppas att folk kommer till sans bara...
Min mamma hade en väninna 65+ som var likadan. Men jag har svårt att tro att min mamma lånade ut nåt för hon visste att en del gick till sprit. Jag tror att hennes barn var ganska trötta på mammans beteende
 
Ja han har allt skriftligt i en konversation med henne, dock så är han alldeles för snäll för att gå så pass långt.
Dock är hans fru mindre glad på situationen (de har ju gemensam ekonomi) så det kanske kan driva på honom lite, förhoppningsvis!

Brorsans fru blev under resan så upprörd på kärringen när hon drog igång med sitt snack om shopping och "lyxfru-liv" att hon var tvungen att lämna rummet. Jag förstår henne! Hur kan människan sitta och skräna om sånt i ansiktet på henne när hon är skyldiga dem pengar som hon mer eller mindre stulit (ja, det är väl det man gör när man tar utan att lämna tillbaka och utan ngt lånelöfte?)

Men varför lämna rummet istället för att ryta ifrån? (svårt att svara på när det inte är du gissar jag men men).

Jag hade rutit ifrån till släktingen, tagit ett snack med mamma/de som står mig närmast om att inte låna ut till henne och ignorerat människan om vi var tvungna att ses.
 
Men varför lämna rummet istället för att ryta ifrån? (svårt att svara på när det inte är du gissar jag men men).

Jag hade rutit ifrån till släktingen, tagit ett snack med mamma/de som står mig närmast om att inte låna ut till henne och ignorerat människan om vi var tvungna att ses.

Vi firade mamma som fyllde 60 år så jag antar att hon inte ville förstöra stämningen helt..
 
Ja han har allt skriftligt i en konversation med henne, dock så är han alldeles för snäll för att gå så pass långt.
Dock är hans fru mindre glad på situationen (de har ju gemensam ekonomi) så det kanske kan driva på honom lite, förhoppningsvis!

Brorsans fru blev under resan så upprörd på kärringen när hon drog igång med sitt snack om shopping och "lyxfru-liv" att hon var tvungen att lämna rummet. Jag förstår henne! Hur kan människan sitta och skräna om sånt i ansiktet på henne när hon är skyldiga dem pengar som hon mer eller mindre stulit (ja, det är väl det man gör när man tar utan att lämna tillbaka och utan ngt lånelöfte?)
Du kan stötta din svägerska så att den familjen får tillbaka dom utlånade pengarna
Det måste vara en svår sits för din brors fru också
 
i min familj har vi nog lite policyn att familj ändå alltid är familj. har både släktingar och vänner som är rätt vimsiga med pengar, tar gärna för sig men bjuder aldrig igen, dricker för mycket, stannar för länge, blir medbjudna, kringkörda osv.

min erfarenhet är att det inte går att få såna att ändra sig. så man får bjuda dem när man har energi och ork över, men ligga lågt resten av tiden.

dock tycker jag alltid att man får retas!!! en gång när en vän till familjen (som inte bjudit tillbaka på 30 år, och ibland bor hos mina föräldrar veckovis) tagit sin fjärde portion och var inne på sin tredje flaska vin hämtade min pappa vågen :D samma sak när jag var yngre och hade ont om pengar t ex, fick alltid låna om jag behövde men blev så retad att jag alltid undvek att fråga om jag inte verkligen var tvungen. jobbigt just då men en rätt bra överenskommelse såhär i efterhand, haha.
 
Det hjälper ju inte dig i din situation, men barn ska bo med en eller två av sina vårdnadshavare. Ska ett barn bo med någon annan krävs det tillstånd från socialtjänsten. Det är absolut inte fel att anmäla henne till soc om sonen är omyndig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 549
Senast: gul_zebra
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 665
Senast: a1agnlju
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 209
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp