Bukefalos 28 år!

Möjligtvis om man alltid åker kollektivt 😅 Jag som alltid kör bil tycker att det skulle vara lite meckigt att ta sig igenom stan varje dag, särskilt nu när Tingstadstunneln är avstängd i ett år och folk kör alternativa vägar. Å andra sidan är jag väldigt bekväm av mig. Vårt kontor ska flytta till Marieholm så småningom och jag har redan ångest för att behöva ta mig dit från Guldheden 😅

Haha ja jag tänkte kollektivt, med bil är det ju ett helvete just nu. Herregud. Går ju typ inte komma härifrån.
Okej, något överdrivet. Men känns typ så.

15 min med bil just nu, vet inte hur lång tid det brukar ta 😁
 
Jag flyttade från Göteborg för fem månader sedan, har innan dess bott hela mitt liv där. Är just nu väldigt glad över att inte bo i GBG längre :D

Om din arbetsgivare håller till vid Liseberg hade jag kollat områden i närheten till pendeln. Det går pendel mellan gbg och Kungsbacka samt Gbg - Borås vid lisebergsstationen. Du kan ju givetvis också ta dig till Korsvägen och ta en liten promenad.

Stall finns, men för att få större hagar och bättre ridvägar behöver du komma ut ur stan. Jag har haft häst i Askim samt Billdal/Lindome. Ärligt talat tycker jag att det är rätt trist hästhållning på många ställen där - finns guldkorn, men ofta mycket hästar på liten yta. Kommer du längre ut (Lindome, Hisingen, Härryda) så kan det vara bättre.

Planera för att kunna åka kollektivt. Det är väldigt mycket mindre huvudvärk tycker jag.
 
Var man ska bo ... well, jag är uppväxt i västra Göteborg och bodde även senaste 8 åren där. Det kan vara fint, men det är ett klumpigt ställe sett till hästar så jag hade nog hellre satsat på typ Landvetter eller Hisingen.

(Nu flyttade jag ut på landet 6 mil från Göteborg istället. :idea: )
 
Haha ja jag tänkte kollektivt, med bil är det ju ett helvete just nu. Herregud. Går ju typ inte komma härifrån.
Okej, något överdrivet. Men känns typ så.

15 min med bil just nu, vet inte hur lång tid det brukar ta 😁
Nej det är ett jäkla virrvarr och jag som jobbar i byggbranschen och får ta del av kommande projekt flera år innan de ens börjar byggas kan konstatera att byggboomen inte verkar stanna av än på bra länge 😅
Nä, cykla skulle jag aldrig göra i den här stan. Jag är så urless på alla cyklister att jag inte skulle vilja räkna in mig själv i den skaran 😅
 
Nej det är ett jäkla virrvarr och jag som jobbar i byggbranschen och får ta del av kommande projekt flera år innan de ens börjar byggas kan konstatera att byggboomen inte verkar stanna av än på bra länge 😅

Nä, cykla skulle jag aldrig göra i den här stan. Jag är så urless på alla cyklister att jag inte skulle vilja räkna in mig själv i den skaran 😅
Haha, cykel och elscooter är mina favoritsätt i Gbg... ;)
 
Nej det är ett jäkla virrvarr och jag som jobbar i byggbranschen och får ta del av kommande projekt flera år innan de ens börjar byggas kan konstatera att byggboomen inte verkar stanna av än på bra länge 😅

Nä, cykla skulle jag aldrig göra i den här stan. Jag är så urless på alla cyklister att jag inte skulle vilja räkna in mig själv i den skaran 😅
Kanske om du började cykla, så skulle du tröttna på alla bilister :angel:
 
Jag flyttade från Göteborg för fem månader sedan, har innan dess bott hela mitt liv där. Är just nu väldigt glad över att inte bo i GBG längre :D

Om din arbetsgivare håller till vid Liseberg hade jag kollat områden i närheten till pendeln. Det går pendel mellan gbg och Kungsbacka samt Gbg - Borås vid lisebergsstationen. Du kan ju givetvis också ta dig till Korsvägen och ta en liten promenad.

Stall finns, men för att få större hagar och bättre ridvägar behöver du komma ut ur stan. Jag har haft häst i Askim samt Billdal/Lindome. Ärligt talat tycker jag att det är rätt trist hästhållning på många ställen där - finns guldkorn, men ofta mycket hästar på liten yta. Kommer du längre ut (Lindome, Hisingen, Härryda) så kan det vara bättre.

Planera för att kunna åka kollektivt. Det är väldigt mycket mindre huvudvärk tycker jag.
Ska jag bo i Kungsbacka eller Borås kan jag lika järn bo kvar där jag bor :p
 
Jag älskar Göteborg. Enda staden som kommit i närheten för mig är Norrköping (jag vet att inte alla håller med mig på den).

Mina generella tips är att du inte vill bosätta dig för centralt och se för allt i världen till att inte ha älven mellan dig och jobbet och/eller hästen. Been there. Sen finns lite kombinationer som funkar ok ändå, bo nära Angeredsbron på ena sidan och ha hästen på andra går säkert bra. Om man vill det.

I och med att ditt jobb ligger nära Liseberg börjar jag med att fråga om det är nära huvudentrén eller på andra sidan? Nära huvudentrén så håller jag med om att titta längs med pendeln men är det på andra sidan kan det vara lite sämre. Du vill oavsett inte åka bil till jobbet om du kan undvika det så titta på områden som har vettig kollektivtrafik till och från jobbet.
Hästmässigt har jag mest koll på Hisingen och upp mot Kungälv till och det finns en hel del stall där, av varierande kvalitet. På

Hisingen finns det en del anlagda ridvägar som är trevliga att ha tillgång till från stallet. Däremot upplever jag att det är svårare att hitta medryttare på Hisingen än i en del andra områden. Tycker att alla annonser för hästar som letar medryttare finns på Hisingen och majoriteten av ryttare som söker medryttarhäst är i Partille/Lerum-trakten 😅

Om jag helt orelaterat till arbete och boende skulle titta på ny stallplats i stor-Göteborg så skulle jag börja med Norra
Hisingen och lite norröver samt Lindome och söderöver. Skulle jag leta lägenhet helt orelaterat till häst och arbete så har jag alltid gillat Olskroken/Lunden/Bagaregården/Härlanda/Munkebäck/Kålltorp samt runt Kville (men Kville var innan de rev de gamla rucklen och byggde skrytbyggen).

Kålltorp kanske kan vara något? Längs med femmans linje men en bit bort och rätt placerat så är det relativt lätt att ta sig ut på E20 och åka till stall åt det hållet.
 
Ska jag bo i Kungsbacka eller Borås kan jag lika järn bo kvar där jag bor :p

Men kollektivtrafikvägarna till dessa orter är rätt vältrafikerade så ändå värt att kolla upp linjerna.

(Börjar kännas som en tråd på Hund. Kolla upp linjerna!!)

Hur vill du ha din närmiljö där du bor? Stadspuls? Lugn och ro? Naturnära? Barnvänligt? Anonymt eller personligt?
 
Ska jag bo i Kungsbacka eller Borås kan jag lika järn bo kvar där jag bor :p
Kungsbacka station till Liseberg station är faktiskt bara typ 19 minuter med pendeln. Från Lindome station 11 minuter. Min bror cyklar mellan hemmet i Lindome och jobbet nära centralstationen.
Borås är en helt annan grej, litet som Södertälje förhåller sig till Stockholm.

Men det går tyvärr inte att trolla. Verkligheten är sådan att det är opraktiskt att bo centralt i Göteborg och ha häst, så opraktiskt att jag själv nog inte skulle välja det.
 
Ska jag flytta till Göteborg är stadslivet jag vill åt. Men fattar helt klar att det inte riktigt är kompatibelt med att ha häst.. samtidigt som en inte vill ha för långt att åka till hästen...

Ska jag bo i ytterkanten av Göteborg kan jag lika gärna bo kvar där jag bor och åka till Göteborg som turist
 
Usch då 😬 Jag har ingenting emot elscootrarna (förutom när de ligger slängda hur som helst) men cyklister ser jag som ett ständigt huvudvärksmoment i trafiken.


Skulle nog krävas mer än så för att stilla mitt glödande hat mot cyklister 😆
Nejdå, som cyklist upplever man hur idiotiska alla gående och bilister är, samt hur uselt alla cykelvägar är byggda. Finns inte rum för att hata cyklister då
 
Jag bor i Örgryte (well, i sex veckor till, sen flyttar jag ut på landet) men har också bott i Kungshöjd, Linné, Johanneberg, Gamlestan och Kortedala. Örgryte vinner alla dagar i veckan och jag tycker det är det absolut enda stället som går att bo på om man ska bo i stan. Det är otroligt vackert (väldigt grönt, lummigt, mycket fina hus, historia osv), välordnat, tryggt, och går alldeles utmärkt att promenera in till stan eller ta vagnen på några minuter. Det finns massor av grönområden och bokskog (!) mellan husen och är dessutom nära Delsjön/skatås. Närliggande områden, såsom Kärralund/Torp/Kålltorp/viss del av Lunden/Olskroken kan inkluderas i de beskrivningarna även om de är lite mer liv och rörelse, mer flerbostadsbebyggelse, och mindre grönska mot Olskroken till.
Nu ska jag som sagt flytta ut från stan, men skulle jag vilja återvända till Göteborg är nog Örgryte/kärralund den absolut enda delen jag kan tänka mig.
Just det, man tar sig lätt ut på e20 norrut och även e45 norrut härifrån, och undviker trängselskatter.
 
Ska jag flytta till Göteborg är stadslivet jag vill åt. Men fattar helt klar att det inte riktigt är kompatibelt med att ha häst.. samtidigt som en inte vill ha för långt att åka till hästen...
Fast du har ju stall i Delsjön. Det är väl inte helt lätt att få stallplats där dock, men ställer man sig i kö så är man ju i alla fall med på det tåget. Och bor man då i Örgryte, Olskroken, Lunden, Munkebäck, så är det ju mer eller mindre gångväg till stallet. Och nära till Korsvägen.

Jag bodde 10 år uppe på Kungshöjd. Hade häst ute på Hisingen. Det funkade bra, men jag var ofta ledig dagtid och kunde åka till stallet när det inte var rusningstrafik. Man sätter sig ju inte på någon typ av kollektivtrafik den vägen.
Men från Kungshöjd har man ju gångavstånd mer eller mindre till hela centrala stan, inkl Järntorget och Linné.

Ska jag bo i Göteborg så ska jag bo centralt med närhet till precis allting utom möjligtvis stallet. Jag låter kanske snobbig, men jag hade aldrig i livet bott i någon förort eller socioekonomiskt utsatt område. Inte heller lantligt, då bor jag hellre på landet på riktigt och åker in till Göteborg vid behov istället.

Jag trivdes jättebra på Kungshöjd, men var sak har sin tid och jag trivs superbra på landet där jag bor numer också.
 
Efter att ha bott på Hisingen i 20 år så har vi flyttat in till stan, älskar att kunna gå ner till Avenyn på 10 minuter, allt är nära och enkelt att ta sig till. Om du väljer att bo centralt så kan du t.ex. ha häst utåt Delsjön eller Mölndal beroende på var du bor. Men jag tänker att vissa delar av Johanneberg kan fungera jättebra om du har jobbet vid Korsvägen, t.ex. runt Chalmers Johanneberg, Kapellplatsen och runtomkring där. Då kan du ta spårvagnen från chalmers genom tunneln till Korsvägen. Har dock noll koll på hur det ser ut med hyresrätter runtomkring där, det kommer ju ut väldigt få hyresrätter i centrala stan eftersom de som har kontrakt i stan oftast byter mot nån annan lägenhet.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 670
Senast: kma
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Otherside
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 842
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 539

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp