grodan21

Trådstartare
Jag har börjat fundera på kanske flytta till Göteborg.

Men hur är det att bo i Göteborg? Jag är född och uppvuxen i en mellanstor stad och bor nu i en annan mellanstor stad. Tänker att Göteborg kanske känns jättestort?

Vart i Göteborg är det bäst att bo? Har nästan 5000 kö dagar, så borde inte vara något problem att få tag i lägenhet.
 
Jag älskar Göteborg 😁
Själva centrumkärnan är inte så värst enorm, lite som en långpromenad.
Jag bor ganska centralt (går ner till Avenyn på 10-15 minuter typ och tycker att det är ett helt perfekt läge. Jag slipper bli påverkad (till exempel ljudmässigt/bilmässigt) av festivaler, Göteborgsvarvet, demonstrationer, övriga folksamlingar men kan ändå välja att gå dit om jag vill titta.


Boendeområde beror mycket på vart du ska jobba/plugga tänker jag. Jag hade inte velat bo på Hisingen om jag hade behövt ta mig till Chalmers till exempel.
 
Jag trivdes jättebra i Göteborg, flyttade därifrån pga studier på annat håll. Bodde i närheten av Korsvägen så väldigt lätt att ta sig runt i centrala delarna och kändes "nära till allt".
Har kompisar i Linné och Eriksberg och där är supertrevligt.
 
Jag har börjat fundera på kanske flytta till Göteborg.

Men hur är det att bo i Göteborg? Jag är född och uppvuxen i en mellanstor stad och bor nu i en annan mellanstor stad. Tänker att Göteborg kanske känns jättestort?

Vart i Göteborg är det bäst att bo? Har nästan 5000 kö dagar, så borde inte vara något problem att få tag i lägenhet.

Hur långt är ett snöre? Vilken hund passar mig :p

Nä förlåt, men vad gör du i din vardag? Vad lockar med Göteborg?
 
Jag älskar Göteborg 😁
Själva centrumkärnan är inte så värst enorm, lite som en långpromenad.
Jag bor ganska centralt (går ner till Avenyn på 10-15 minuter typ och tycker att det är ett helt perfekt läge. Jag slipper bli påverkad (till exempel ljudmässigt/bilmässigt) av festivaler, Göteborgsvarvet, demonstrationer, övriga folksamlingar men kan ändå välja att gå dit om jag vill titta.


Boendeområde beror mycket på vart du ska jobba/plugga tänker jag. Jag hade inte velat bo på Hisingen om jag hade behövt ta mig till Chalmers till exempel.
Om det ska vara enkelt att åka ut ur stan och gå att hitta vettig stallplats till hästen?
 
Första alternativet skulle ju vara att fråga nuvarande arbetsgivare om att få byta kontor och de har kontor i närheten av Liseberg.
 
Hur långt är ett snöre? Vilken hund passar mig :p

Nä förlåt, men vad gör du i din vardag? Vad lockar med Göteborg?
Jag jobbar och är i stallet 🙈

Jag ville flytta till Göteborg för att plugga, men blev kvar i min hemstad pga häst. Nu är jag äldre och har utbildat mig, så nu skulle jag ekonomiskt kunna flytta till Göteborg och ha häst.
 
Om det ska vara enkelt att åka ut ur stan och gå att hitta vettig stallplats till hästen?

Hehe. Jag vet inte mycket om stallplatser men tror de är rätt mycket dyrare än på andra ställen på grund av markpriserna. Det är rätt enkelt att åka ur stan från de flesta ställen. Med kollektivtrafik. Rusningstid i bil är hemsk och kommer bara bli värre.
Kollektivtrafiken är uppbyggd så att man i de flesta fall måste åka in till centrum och byta. Skulle jag till ett stall dagligen hade jag väldigt gärna bott så att jag kunde åka ut till hästen utan att byta i brunnsparken!!
 
Första alternativet skulle ju vara att fråga nuvarande arbetsgivare om att få byta kontor och de har kontor i närheten av Liseberg.

Liseberg ligger nära korsvägen. Där finns det en del expressbussar ut ur stan så det kan vara ett bra ställe att utgå ifrån. Kolla spårvagnslinjerna som går från korsvägen och vilka områden de passerar.
 
Om jag fortfarande hade bott i storgöteborg så skulle det kännas viktigt att ordna geografin smidigt kring bostad / arbetsplats / stall - och då hade jag prioriterat ner just "bostad i centralt läge" till förmån för smidighet. Bättre att ta sig smidigt mellan de ställen man är på varje dag, och istället åka buss eller spårvagn en liten stund de gånger man vill in till centrum. Det är lätt att underskatta den tid/kostnad det innebär att förflytta sig med bil i trafikinfarktens Göteborg.

Utifrån hästperspektivet skulle jag själv titta på några specifika områden. Antingen längs väg 158, så långt söderut som min ekonomi dikterar (vilket för mig och många innebär öster om v 158). Eller hellre Mölndal - Kållered - Lindome - Kungsbacka, pendling inåt centrum är relativt smidig med spårvagn, buss eller pendeltåg, och Lisebergstrakten ligger bra till i det perspektivet. Eller möjligen västra/norra Hisingen, där ffa de västra (läs: Torslanda-nära) delarna generellt är dyra. Uppstallning centrumnära är, föga förvånande, både bristvara och dyrt. Visst kan man bo och jobba centralt och ha hästen ocentralt, men det äter oundvikligen en väldig massa tid.

Det finns uppstallningsmöjligheter även i andra områden än dessa, men färre. Mitt intryck är att de flesta göteborgshästar finns utanför en linje mellan Lindome - Mölnlycke - Partille - Säve (och är därmed per definition oftast inte göteborgshästar).
 
Senast ändrad:
Jag är född och uppvuxen innanför vallgravarna och har förutom några kortare avstickare till Norge och England så har jag bott i Gbg hela mitt liv.

För mig är det tudelat. Jag älskar Gbg på ett sätt för att jag har mina vänner och min familj här, men hade jag kommit nån annastans ifrån vette tusan om jag bosatt mig i Gbg 🙈 Hela stan är mer eller mindre ett grävhål ATM, så himla mycket infrastruktur som är undermålig tycker jag. Nu vet jag iofs inte hur det är på andra ställen, det kanske är lika illa. Vi bor i ett väldigt lugnt område på Hisingen, alltså inte något av de sk "utsatta områdena" (mellan Kyrkbyn/Eriksberg/Bräcke typ) och det är bilbränder stup i kvarten just nu. Ska man ha häst i stan är hagarna på dom flesta ställen rätt trista, så tillvida man inte söker sig en bit utanför stan. Usch hör hur jag låter supergnällig nu, det beror ju såklart på hur ens liv ser ut och vad man har för prioriteringar. Känner också viss sorg över att staden som var väldigt fin när jag växte upp på vissa platser ser rent av skändad ut just nu.
 
Brasklapp; hade jag inte haft häst och hade velat bo i större stad så hade Göteborg absolut legat bra till. I så fall hade jag kanske sökt mig mot Johanneberg, Lunden - Olskroken - Kålltorp, Majorna, eller neråt Toltorpsdalen - Mölndal. Eller Slottsberget förstås, men det är i praktiken ouppnåeligt. :grin:
 
Jag har bott i Göteborg i 16 år, flyttade ut i vintras när vi köpte hus och då var jag rätt trött på staden, men på många sätt älskar jag den fortfarande. Det tråkiga är ju som nån ovan skrev att det byggs överallt just nu och är stora hål i marken ungefär överallt. Annars är Göteborg en fantastisk stad, mycket grönområden, nära till det mesta och tycker verkligen inte att det känns som en storstad. Centrum är ju litet och lätt att manövrera sig i, gångavstånd överallt. Däremot är det rätt svårt att ta sig tvärs över staden, jag bodde i Johanneberg och min kompis i Majorna och det tog evigheter att ta sig.
 
Hela stan är mer eller mindre ett grävhål ATM, så himla mycket infrastruktur som är undermålig tycker jag.
ATM och i minst tio år till men troligtvis ännu längre.. Detta är göteborg i ett nötskal!

De områden på hisingen som får mycket uppmärksamhet som utsatta områden är trevliga, naturnära med bra stämning tycker jag! Men har man barn kanske man resonerar annorlunda.

Bilbränder förekommer i perioder i olika områden men det varierar vilka så svårt att bosätta sig rätt där.

Det går nu pendeltåg till trollhättan så många små ställen norrut har hamnat nära göteborg. Så du kan bo halvlantligt och ändå komma snabbt in till korsvägen om du vill.
 
Brasklapp; hade jag inte haft häst och hade velat bo i större stad så hade Göteborg absolut legat bra till.
+1 på detta.
Hade jag slutat med hästarna så hade jag varit sugen på att bo centralt i Gbg, "det" livet istället. Men kommer ihåg hur meckigt det var med stall när jag bodde i stan. Slutade med att jag hade hästen i det stall jag står i nu -på landet utanför Kungälv.
 
ATM och i minst tio år till men troligtvis ännu längre.. Detta är göteborg i ett nötskal!

De områden på hisingen som får mycket uppmärksamhet som utsatta områden är trevliga, naturnära med bra stämning tycker jag! Men har man barn kanske man resonerar annorlunda.

Bilbränder förekommer i perioder i olika områden men det varierar vilka så svårt att bosätta sig rätt där.

Det går nu pendeltåg till trollhättan så många små ställen norrut har hamnat nära göteborg. Så du kan bo halvlantligt och ändå komma snabbt in till korsvägen om du vill.
Alltså jag jobbar ju mycket att försöka undvika stan så långt det går 😜 Men tänker att om man flyttar till Göteborg för att man vill bo i Göteborg kanske man vill bo i stan?

Bodde i Kortedala innan vi flyttade till Hisingen och trivdes mycket bra där! Nära till Lärje med den i särklass finaste naturen i området enligt mig. Skulle jag flytta mig från Hisingen i dagsläget skulle jag nog helst satsa på någon kranskommun eller närliggande ort dock, typ Trollhättan.
 
Jag säger emot @Zinfernia och säger absolut att Hisingen skulle funka, även om man vill åka till Chalmers 😁. Beror ju på var på Hisingen man bor, men jag har 13 min med vagnen härifrån (Kville) och nära till Säve som har gott om stall.
Möjligtvis om man alltid åker kollektivt 😅 Jag som alltid kör bil tycker att det skulle vara lite meckigt att ta sig igenom stan varje dag, särskilt nu när Tingstadstunneln är avstängd i ett år och folk kör alternativa vägar. Å andra sidan är jag väldigt bekväm av mig. Vårt kontor ska flytta till Marieholm så småningom och jag har redan ångest för att behöva ta mig dit från Guldheden 😅
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Otherside
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 196
Senast: kolblakkur
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 953
Senast: Ramona
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
857
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp