Golden Retriver!

Sv: Golden Retriver!

Det är inte bara färgen man älskar hos dom här hundarna ska du veta!
Riktigt trevliga, lyhörda arbetsmyror är vad dom är. :love:
 
Sv: Golden Retriver!

Min goldentjej Smulan som snart fyller 4 :p




Vi har kört lite agility, men har nu tagit en paus för att få lite ordning på lydnaden.



och så här såg hon ut när hon var en liten bebis:
 
Sv: Golden Retriver!

Det är inte bara färgen man älskar hos dom här hundarna ska du veta!
Riktigt trevliga, lyhörda arbetsmyror är vad dom är. :love:

Jo, det har du ju rätt i. Inte färgen som gör hunden. Men Simson var en golden med färg så jag personligen kommer att skaffa den variant av Golden Retriever i framtiden.

Och det där med arbetsmyra gällde inte i Simsons fall! :angel: Han låg hellre och sova under trappan i hallan än aportera efter saker eller dylikt. Sen var vi inte sånna ägare som aktiverade honom i aportering eller jakt etc.etc. Långa skogspromenader på ett par km var ju dock en höjdpunkt på dagen för honom.

:cry:
 
Sv: Golden Retriver!

Jo, det har du ju rätt i. Inte färgen som gör hunden. Men Simson var en golden med färg så jag personligen kommer att skaffa den variant av Golden Retriever i framtiden.

Och det där med arbetsmyra gällde inte i Simsons fall! :angel: Han låg hellre och sova under trappan i hallan än aportera efter saker eller dylikt. Sen var vi inte sånna ägare som aktiverade honom i aportering eller jakt etc.etc. Långa skogspromenader på ett par km var ju dock en höjdpunkt på dagen för honom.

:cry:
Vad Lilljessicah menade var nog att just den här typen av golden - dvs jakttypen - har en enorm arbetsvilja och lyhördhet, det gäller dock inte för alla golden. Att en golden råkar ha färg betyder inte att den är särskilt bra rent arbetsmässigt, tyvärr.
 
Sv: Golden Retriver!

Lite nya bilder på Spunken :) nu är han nog runt åtta månader.


Spike1-1.jpg


Spike5-1.jpg


Spike6-1.jpg


Spike8.jpg


Spike9.jpg


Spike10.jpg

:D
 
Sv: Golden Retriver!

Vad Lilljessicah menade var nog att just den här typen av golden - dvs jakttypen - har en enorm arbetsvilja och lyhördhet, det gäller dock inte för alla golden. Att en golden råkar ha färg betyder inte att den är särskilt bra rent arbetsmässigt, tyvärr.

Jag är då som sagt inte ute efter en arbetshund utan en sällskapshund. Och vet att detta kommer få mig att verka väldigt ytlig, men jag gillar färgade goldens vilket är varför jag hoppas på att hitta en sån som passar mig och min livsstil. Men men, vi får se hur det blir i framtiden.
 
Sv: Golden Retriver!

Jag är då som sagt inte ute efter en arbetshund utan en sällskapshund.
Tyvärr får jag då, som uppfödare av Golden retriever, säga att det är väldigt synd att man inte väljer en renodlad sällskapshund då... det här är ju nämligen ännu en orsak till att rasen är delad.
 
Sv: Golden Retriver!

Jag tycker din hund verkar ha väldiga humörsvängningar alternativt vara en varg i fårakläder, från att vara världens monster (bild 1) till att se ut som en himla snäll och vacker hund på bild 3 :D ;)
 
Sv: Golden Retriver!

Haha de har du nog rätt i:) Man får inte falla för hennes bedjande små söta valpögon, för där bakom finns en vilde:rofl:
 
Sv: Golden Retriver!

Puttar tråden lite..

Går ni några kurser med era golden?
Vad har ni för planer för framtiden?
 
Sv: Golden Retriver!

Vi har gått två olika valpkurser än så länge (vilket inte alltid märks :angel: ) och för den närmsta framtiden har vi följande planer:
5 st inofficiella utställningar (utspridda på några månader då)
1 vardagslydnadskurs
1 träningshelg med bara retrievers

Annars siktar vi på att kunna träna en del viltspår och apportering när grundlydnaden sitter lite bättre, men det är ju mer ett framtidsprojekt eftersom det går sådär för oss just nu med vissa saker som borde sitta lite bättre :D
 
Sv: Golden Retriver!

La dem visserligen i en annan tråd också, men de kanske passar in bättre här! :)

26993970.jpg


26993975.jpg


De små dassråttorna på sin månadsdag :)
 
Sv: Golden Retriver!

lånar knapp

Min Bella :love:
1239036556_resized.jpg

flygandes

hoppapport080927.jpg

På lydnadsplanen

spar08104.jpg

I bruks spåret

bvilt080803.jpg

I viltspåret
 
Sv: Golden Retriver!

Fortsätter bilder på Bella


bvilt080731.jpg

Apporteringsträning

bellagarpavatten080726.jpg

Flygandes på vatten

1239036619_resized-1.jpg

Bara underbar.

1239036489_resized.jpg

Rätt snygg.
En jättebra kompis o arbetsmaskin. Hon älskar att träna o tävla.
 
Sv: Golden Retriver!

Spike har blivit världens olydigaste hund, avbild utav hunden i boken Marley and me.
Han blir så trött på mig när jag tragglar med honom varje dag :o

Spike7-2.jpg


Spike6-3.jpg


Spike3-5.jpg


SPike2-4.jpg


Spike1-3.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 683
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 825
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 055
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp