golit löser Gaza-kriget

Och definitivt inte i pingskyrkan heller! @Pegasus63

Jag har barndomsvänner som gått in och ut ur pingskyrkan och bytt mellan olika svenska frikyrkor beroende på hur de känt inför trosuppfattningen. Pingskyrkan har en hel del samarbete med andra kyrkor (inklusive svenska kyrkan), men framförallt är det skillnad mellan olika församlingar.
De har nog lättat lite på många kristna samfund i Sverige som var betydligt konservativare för 30 år sedan. Extremismen verkar ha minskat väsentligt med de församlingar som ingår i equmenia-samfunden.

Statskyrkan däremot. Jag har en präst i vår lokala kyrka som inte hälsar eller pratar med kvinnor, medelålders man, Överhuvudtaget om han får välja. Han fungerar i det svenska samhället så vid behov kan han kommunicera med kvinnor. Han samarbetar med en annan präst som är kvinna, före detta journalist som ofta verbalt har förminskat och utövat härskartekniker mot honom. I sin roll som extremt konservativ religiös vänsterkantsfeminist ansåg hon sig tydligen ha rätt till att uppföra sig så. Vilken djvl soppa det är där alltså egentligen.

Vad jag vill ha sagt att extremt religiösa är mer lika oberoende religion. Islam eller kristendom. De ska hålla sig till sitt intresse religion och undanhållas från alltför mycket makt. Åsikter och inlägg ska de naturligtvis ha.
 
Menar du att judarna som bodde i det heliga landet inte skulle vara palestinier?
I vilket heliga land? Begreppet heligt land och för vem är komplicerat. Det man från forskningen vet är att det aldrig funnits någon enhetligt etniskt, kulturellt, religiöst eller genetiskt enhetligt grupp i området.

Området har alltid varit blandat.
 
Så inga korståg var mot kristna, eller var det så att "vi" bara stödde de övriga korstågen, vilka "vi" förresten?

Vi som i då vår religiösa gemenskap och som vår stadsbildning såg ut. Ibland råkade andra kristna komma ivägen men det var aldrig själva affärsidén
 
Det finns personer som ser som sin uppgift att kontrollera att sharia följs
De är ofta utsedda av sina församlingar.
Så inom sitt eget rättssystem är de Sedlighetspoliser.

Finns överallt i alla fundamentalistiska religioner. Men Sharia är ingen enhetlig lag. Den är ungefär som alla rättssystem. Lite olika.
 
I vilket heliga land? Begreppet heligt land och för vem är komplicerat. Det man från forskningen vet är att det aldrig funnits någon enhetligt etniskt, kulturellt, religiöst eller genetiskt enhetligt grupp i området.

Området har alltid varit blandat.

Jag använde medvetet just det uttrycket eftersom det är är en historiskt och känslomässigt mycket viktig plats för flera grupper eftersom den haft så heterogen befolkning. Jag ville göra just den poäng du nu skriver i ditt svar.
 
Vi som i då vår religiösa gemenskap och som vår stadsbildning såg ut. Ibland råkade andra kristna komma ivägen men det var aldrig själva affärsidén
Visst var det en del av affärsidén, iaf när det kommer till några av korstågen då det inte togs någon som helst hänsyn till religionstillhörigheten när en stad "råkade" stå i vägen. Rent ut sagt krigsförbrytare hela bunten, oavsett om de var riddare eller ofrälse som plundrade och mördade sig fram till Jerusalem.
 
Den här konflikten mellan Hamas och Israel handlar överhuvudtaget inte om Koranen kontra Toran, utan att Ben Gurion 1947 fördrev Palestinier från sina land områden i det som nu mera kallas Israel trots att det fanns ett färdigt förslag om att Jordanien, Syrien och Irak var villiga att upplåta ett landområde i det historiska Israel, något som bla USA, UK och Frankrike röstade nej till 1948 och gick istället på Ben Gurions linje genom att axeptera de områden han med sina lakejer annekterat, däribland västbanken och gaza.
Nej, den här konflikten går tillbaka flera tusen år. Det har varit motsättningar mellan judar och filistéer sedan tusentals år tillbaka. Det går till och med att läsa om det i Bibeln och den skriften är ju från lite längre tillbaka än 1947.
 
Omvärldens (och med det menar jag politiska ledares) tystnad i detta känns alltmer påtaglig. Visst är det en komplex konflikt men här och nu är det trots allt ganska enkelt - civila människor dör i en enorm omfattning, många av dem barn. Man borde komma med starka internationella påtryckningar att respektera civila liv nu, men det man väljer att göra verkar vara att istället se på medan förödelsen breder ut sig. Det som behövs är fred, men det lär dröja.

Utöver det behövs det journalister på plats som kan dokumentera det som sker. Och som överlever. Man är snart uppe i samma antal döda journalister och mediearbetare i det här kriget som för hela förra årets konflikter globalt.
 
Omvärldens (och med det menar jag politiska ledares) tystnad i detta känns alltmer påtaglig. Visst är det en komplex konflikt men här och nu är det trots allt ganska enkelt - civila människor dör i en enorm omfattning, många av dem barn. Man borde komma med starka internationella påtryckningar att respektera civila liv nu, men det man väljer att göra verkar vara att istället se på medan förödelsen breder ut sig. Det som behövs är fred, men det lär dröja.

Utöver det behövs det journalister på plats som kan dokumentera det som sker. Och som överlever. Man är snart uppe i samma antal döda journalister och mediearbetare i det här kriget som för hela förra årets konflikter globalt.
Ja vad är det som sker?! Varför är hela västvärldens politiker så tysta? Är det att man är så ängslig att göra USA sura? Så då håller men hellre tyst trots att det pågår ett folkmord/etnisk rensning exakt i detta nu. Bilderna och vittnesmålen från Gaza är det värsta jag någonsin sett. Hur hur hur hur kan det bara få pågå?
 

Bifogade filer

  • IMG_8306.png
    IMG_8306.png
    103,6 KB · Visningar: 23
Eftersom Palestina var ett brittiskt protektorat - som de varken ville eller kunde skydda - är det väl bara för britterna att göra bot och bättring. De gav bort palestiniernas land så det är väl bara att ge alla palestinier brittiskt medborgarskap, varsitt hus och införa ytterligare att officiellt språk i UK. Eventuellt att man avstår ett par av landsdelarna till en palestinsk stat.
 
Eftersom Palestina var ett brittiskt protektorat - som de varken ville eller kunde skydda - är det väl bara för britterna att göra bot och bättring. De gav bort palestiniernas land så det är väl bara att ge alla palestinier brittiskt medborgarskap, varsitt hus och införa ytterligare att officiellt språk i UK. Eventuellt att man avstår ett par av landsdelarna till en palestinsk stat.
Wales?
 
Ja vad är det som sker?! Varför är hela västvärldens politiker så tysta? Är det att man är så ängslig att göra USA sura? Så då håller men hellre tyst trots att det pågår ett folkmord/etnisk rensning exakt i detta nu. Bilderna och vittnesmålen från Gaza är det värsta jag någonsin sett. Hur hur hur hur kan det bara få pågå?
Har dröjt med att svara på detta eftersom jag tänkt en hel del på det utan att få till ett koncist svar.

Jag tror inte det är en slump att det är just Sydafrika, och inte ett land i västvärlden, som nu drar Israel inför rätta för folkmord. Bland annat med tanke på att Israel stöttade apartheid-regimen i Sydafrika, men inte bara det. Jag tycker det är bra att det här utreds, inte för att jag är övertygad om att det uppfyller kriterierna för folkmord, jag kan för lite rent juridiskt för att avgöra det (samtidigt tycker jag att okunnighet är en dålig ursäkt att inte ta ställning till våldet i sig), utan framförallt för att det här långtgående våldet som staten utsätter Gazas civilbefolkning för helt enkelt måste hejdas och granskas. Så att man kan skydda civila.

Har också tänkt en del på varför, för det är ju till största delen globala syd som nu ställt sig bakom Sydafrikas anmälan medan globala nord har varit ganska tyst alternativt protesterat (Tyskland, vilket ledde till att Namibia uttalade sig om det), och jag hade ett långt inlägg på gång i huvudet om historia, kolonialism, rasism, inrikes- och utrikespolitiska konflikter och folkmord som en singularitet, men har inte riktigt orkat skriva ihop allt eftersom det skulle kräva källor, så jag tror kort sagt att det är komplicerat.
 
Tycker, utöver bevisen som lagts fram av Sydafrika, att det känns sådär att Israel nu meddelat USA att man inte ser en tvåstatslösning som ett alternativ efter kriget. Och att Netanyahu själv använder de omtvistade orden "from the river to the sea"...
 
Tycker, utöver bevisen som lagts fram av Sydafrika, att det känns sådär att Israel nu meddelat USA att man inte ser en tvåstatslösning som ett alternativ efter kriget. Och att Netanyahu själv använder de omtvistade orden "from the river to the sea"...

På ett sätt kan jag förstå det uttalandet. En tvåstatslösning kan bara fungera om det finns nån form av tillit länderna emellan. Tillit till att den ena inte kommer attackera den andra. Det finns ju överhuvudtaget inte i dagsläget!

Ett alternativ är att omvärlden kommer överens (vilket aldrig kommer hända) och tvingar dem (med våld om så behövs) att dela upp landet i två delar, inrättar ett slags ingenmansland mellan dem (likt Cypern fast behövs förmodligen mer militär bevakning). Men det är en riktigt gräslig lösning som aldrig skulle funka!

Så länge tillit i nån form saknas finns så finns det ingen lösning. Ja, jag är pessimistisk i den här frågan. Men jag hoppas att jag har fel.
 
På ett sätt kan jag förstå det uttalandet. En tvåstatslösning kan bara fungera om det finns nån form av tillit länderna emellan. Tillit till att den ena inte kommer attackera den andra. Det finns ju överhuvudtaget inte i dagsläget!

Ett alternativ är att omvärlden kommer överens (vilket aldrig kommer hända) och tvingar dem (med våld om så behövs) att dela upp landet i två delar, inrättar ett slags ingenmansland mellan dem (likt Cypern fast behövs förmodligen mer militär bevakning). Men det är en riktigt gräslig lösning som aldrig skulle funka!

Så länge tillit i nån form saknas finns så finns det ingen lösning. Ja, jag är pessimistisk i den här frågan. Men jag hoppas att jag har fel.
Jag är också pessimistisk, men jag tycker inte att det känns acceptabelt med tanken på att Israel ska ansvara för den palestinska befolkningen efter kriget, samtidigt som man utreds för folkmord, krigar på och släpper in minimalt med hjälp/svälter ut Gaza, ökar antalet bosättningar på Västbanken och dessutom vill ha bosättare i Gaza (åtminstone enstaka ministrar har uttalat sig så).
 
Jag är också pessimistisk, men jag tycker inte att det känns acceptabelt med tanken på att Israel ska ansvara för den palestinska befolkningen efter kriget, samtidigt som man utreds för folkmord, krigar på och släpper in minimalt med hjälp/svälter ut Gaza, ökar antalet bosättningar på Västbanken och dessutom vill ha bosättare i Gaza (åtminstone enstaka ministrar har uttalat sig så).

Tror du att en tvåstatslösning kan bli verklighet utan tillräckligt tillit parterna emellan? Och tror du att det är rimligt att tro att den tilliten kan skapas inom, säg, 10 års tid?
 
Tycker, utöver bevisen som lagts fram av Sydafrika, att det känns sådär att Israel nu meddelat USA att man inte ser en tvåstatslösning som ett alternativ efter kriget. Och att Netanyahu själv använder de omtvistade orden "from the river to the sea"...
Det känns också sådär att Netanyahu har sagt att ingen kommer stoppa Israel - inte heller Haag.

Nu finns det förstås inget resultat än så vi vet inte om domstolen alls kommer försöka ingripa, men om de gör det så vore det förstås inte första gången som länder ignorerar beslut av internationella domstolen i Haag, se bara på Ryssland i Ukraina. Den här typen av uttalanden som Netanyahu gör gynnar ju dock inte direkt tron på att sådana här institutioner ska kunna upprätthålla internationell rätt. Om även länder som Israel nu skulle välja att totalt strunta i vad domstolen kommer fram till, om det skulle visa sig inte passa den egna agendan.

Sedan oroar det mig också lite vad det skulle innebära om Haag väljer att inte göra något alls, alltså (och delvis oberoende av vilken bedömning man gör i själva frågan om folkmord) om de skulle välja att inte komma med några uppmaningar till besinning överhuvudtaget. Inte enbart för konsekvenserna det skulle innebära för civila palestinier (vilka vore illa nog) utan också för framtida humanitära katastrofer skapade av andra stater gentemot andra folkgrupper. Kommer man göra det till en slags praxis att blunda för sådant som Israel nu utsätter civilbefolkningen i Gaza för? Vad skulle det i så fall innebära för internationell humanitär rätt? När frågan väl har nått Haag är den ju på sätt och vis redan större än Israel-Gaza.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 437
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 235
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 371
Senast: hollypolly
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 669
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp