Golvet luktar kiss

Lyan

Trådstartare
Min ena hund kan inte hålla sig på nätterna så det är alltid kisspölar på sovrumsgolvet (hon har hälsoproblem som gör att hon kissar onormalt mycket och min boendesitiutation gör att det inte kan lösas på annat sätt. Veterinär är såklart inblandad). Jag moppar och moppar men golvet luktar alltid kiss! Hon väger bara 2,2kg så det är ju inga stora pölar men det luktar ändå. Det blir som en fet hinna som inte går bort. Jag moppade först med vanligt rengöringsmedel och nu med diskmedel. Diskemedlet tog bort den stinkande hinnan första gången jag använde det men nu är den tillbaka och jag är så trött på att alltid känna kissdoft och både strumpor och tassar känns äckliga.

Golvet är plastmatta.

Någon som har något tips?
 
Kattlåda med papper i så det inte kommer kiss på golvet? Det känns ju inte riktigt fräsch. Plastat babylakan i frotté med papper över? Allt för att skydda golvet så det inte blir permanent skadat.
Det är skitäckligt! Har inga tidningar och glömmer alltid det när jag är hos mormor men kanske kan det funka så det iallafall inte kommer lika mycket på golvet. Tyg vill jag inte använda då hon redan har börjat markera i sängen när jag har nya lakan :yuck: hon har inte gjort det innan utan började när jag skaffade ny säng. Golvet är dock från första stunden hon kom innanför dörren och eftersom hon kissar närjag sover så kan jag inte lära henne att kissa på en speciell plats.

Främst behöver jag något som verkligen rengör golvet. Jag provade med urine off och tyckte inte att det var värt priset för det luktade fortfarande svagt. Däremot hjälpte den när hon kissade på mitt täcke.
 
Jag tycker att plastad frotté (när jag var liten hade mor ark av sådant under lakanet, för att skydda madrassen mot kiss/kräks - smidigt format) var ett bra tips. Och så ordentligt med tex tidningspapper över. Det borde skydda golvet så att det inte blir förstört av urinen, tänker jag, men också göra det otroligt mycket lättare för dig att städa iom att urinen inte borde hamna direkt på golvet. Alternativt sopsäckar i botten? Dem kan du klippa upp så att de täcker större yta per säck.

När det gäller rengöring så brukar ju Urine off rekommenderas, eftersom det ska bryta ner urinen vilket vanliga rengöringsmedel inte gör. Men plastmatta drar åt sig lukt rätt bra och jag tänker att om det legat kvar ett tag så behövs kanske flera omgångar? Har du gjort som de rekommenderar här (citat från vetzoo.se) ?

Om det är en gammal och intorkad fläck täck över området med plast och låt Urine Off verka under natten. Ta sedan bort plasten och låt området lufttorka.
Gamla urinfläckar kan behöva behandlas flera gånger för bästa resultat.
Ta bort eventuella rester med vatten.
 
Min ena hund kan inte hålla sig på nätterna så det är alltid kisspölar på sovrumsgolvet (hon har hälsoproblem som gör att hon kissar onormalt mycket och min boendesitiutation gör att det inte kan lösas på annat sätt. Veterinär är såklart inblandad). Jag moppar och moppar men golvet luktar alltid kiss! Hon väger bara 2,2kg så det är ju inga stora pölar men det luktar ändå. Det blir som en fet hinna som inte går bort. Jag moppade först med vanligt rengöringsmedel och nu med diskmedel. Diskemedlet tog bort den stinkande hinnan första gången jag använde det men nu är den tillbaka och jag är så trött på att alltid känna kissdoft och både strumpor och tassar känns äckliga.

Golvet är plastmatta.

Någon som har något tips?

jag har bra erfarenhet av urine-off! Ibland kan man få behandla flera gånger dock.

Komposthage på nätterna där golvet täcks av uppsugningsdukar med plastad baksida sen fortsättningsvis.
 
Jag vill ju helst ha golvet som ett golv, vilket blir svårt om jag ska hålla på att täcka över allting 😕 kanske skaffa ett gäng billiga trasmattor som jag bara kan slänga i tvätten varje morgon 🤔 Då kan jag lägga plastad frotté under mattan så blir det lite mer ombonat när det inte syns.

Hage har jag funderat över men hon sover alltid näranära och det känns elakt att ha en i hage men inte de andra tre. Jag har dessutom ett minisovrum som jag äntligen fått hemtrevligt så hage är inget alternativ som det ser ut nu.

Jag får se vad jag hittar och sedan tokskura med urine off för som det är nu så är det så äckligt trots att jag moppar :yuck: Jag kommer inte ihåg hur längejag lät den verka men jag är rätt säker på att jag inte hade plast
 
Ha hunden i en hage täckt med såna här, dom suger massor och det blir inte blött på undersidan:

K1991-kissunderlagg-training-pads-1.jpg

Det viktigaste är ju att dit golv inte blir förstört, inte så kul att behöva lägga nytt när du ska flytta för att mattan stinker kiss.
Att ha ”golvet som ett golv” har du ju inte nu heller, eftersom du har ett helt nerkissat och stinkande golv. Då är det bäst att du begränsar utrymmet och täcker det utrymmet.

Skulle också moppa med ny och fräsch mopp och använda klorin samt Urine-off.
Köp flera mopphuvuden så du kan byta och tvätta dom ofta och ta nytt vatten varje dag.

Ett tikskydd med en stor maxibinda för människor som klipps till alternativt de allra minsta bebisblöjorna där du klipper ett hål för svansen kan också vara ett alternativ. Beror ju på mängden hon kissar också men de brukar ha bra uppsugningsförmåga.
 
Senast ändrad:
Har du testat cillit bang fett och golv? Jag hade tidigare en hund som ibland kissade inne och cillit bang var det enda som tog bort både den feta hinnan och lukten.
 
Tack för svaren! Svarar alla nedanför

Jag har inte testat klorin eller cillit bang. Jag har klorin hemma men eftersom det inte rekommenderas när djur kissar inne så har jag fått för mig att det inte skulle göra en rent.

Moppen är helt ny men det gjorde ingen synlig skillnad, men jag är säker på att det blev bakteriell skillnad. Tanken är att köpa fler moppar när jag är på dollarstore nästa gång.

Bur/hage är inget alternativ. Kom på att jag har testat det hos pojkvännen och det slutade med att jag fick sova på soffan med Pärla (hans säng är för hög för henne) för hon var så förtvivlad trots att hon hade de andra hundarna hos sig. Hon är också som en bulldozer som forcerar alla grindar jag har för hon SKA vara hos mig. Hon har haft ett jobbigt liv så jag klarar inte att vägra henne den närheten hon behöver. Vi har kommit så långt att hon kan vara kvar i sovrummet medans jag gör mig i ordning för morgonkiss och nöja sig med att vara vid mina fötter istället för i famnen om famnen är upptagen, men helst hade hon velat bo i famnen dygnet runt. Hon klarar också att vara ensam med de andra hundarna några timmar.

Jag har blöjor som hon måste ha när sängen är nybäddad tills jag har fått henne att fatta att man kissar INTE o sängen, men hon kissar alltid stora pölar så det är precis att den kan hålla kisset inne och att ha blöja på natten går inte för dels är det obekvämt för henne och dels är det för många omgångar kiss för att någon blöja jag vet ska kunna hålla tätt.

Jag har beställt plastad frotté nu! Jag hoppas att hon kommer att ta det som en matta och inte som tyg så hon tror att det är okej att kissa på sängkläder. Jag tog så mycket att den kommer att täcka hela golvet och i två omgångar så jag kan alternera när jag tvättar. Tog också rosa så det kommer förhoppningsvis att kännas lite mer som en matta än som en hundtoalett. Kanske kommer det att gå att minska ned ytan med frotté efterhand så jag bara behöver en hörna till slut.

Tack för alla tips! Jag ska prova klorin idag och om inte det funkar blir det cillit bang och urine off
 
Tack för svaren! Svarar alla nedanför

Jag har inte testat klorin eller cillit bang. Jag har klorin hemma men eftersom det inte rekommenderas när djur kissar inne så har jag fått för mig att det inte skulle göra en rent.

Moppen är helt ny men det gjorde ingen synlig skillnad, men jag är säker på att det blev bakteriell skillnad. Tanken är att köpa fler moppar när jag är på dollarstore nästa gång.

Bur/hage är inget alternativ. Kom på att jag har testat det hos pojkvännen och det slutade med att jag fick sova på soffan med Pärla (hans säng är för hög för henne) för hon var så förtvivlad trots att hon hade de andra hundarna hos sig. Hon är också som en bulldozer som forcerar alla grindar jag har för hon SKA vara hos mig. Hon har haft ett jobbigt liv så jag klarar inte att vägra henne den närheten hon behöver. Vi har kommit så långt att hon kan vara kvar i sovrummet medans jag gör mig i ordning för morgonkiss och nöja sig med att vara vid mina fötter istället för i famnen om famnen är upptagen, men helst hade hon velat bo i famnen dygnet runt. Hon klarar också att vara ensam med de andra hundarna några timmar.

Jag har blöjor som hon måste ha när sängen är nybäddad tills jag har fått henne att fatta att man kissar INTE o sängen, men hon kissar alltid stora pölar så det är precis att den kan hålla kisset inne och att ha blöja på natten går inte för dels är det obekvämt för henne och dels är det för många omgångar kiss för att någon blöja jag vet ska kunna hålla tätt.

Jag har beställt plastad frotté nu! Jag hoppas att hon kommer att ta det som en matta och inte som tyg så hon tror att det är okej att kissa på sängkläder. Jag tog så mycket att den kommer att täcka hela golvet och i två omgångar så jag kan alternera när jag tvättar. Tog också rosa så det kommer förhoppningsvis att kännas lite mer som en matta än som en hundtoalett. Kanske kommer det att gå att minska ned ytan med frotté efterhand så jag bara behöver en hörna till slut.

Tack för alla tips! Jag ska prova klorin idag och om inte det funkar blir det cillit bang och urine off
Klorin hade jag inte vågat använda. Iallafall för katt luktar det urin och kan späda på kissandet. Klorin används med fördel i kattlådor just för att de luktar kiss.
 
Klorin hade jag inte vågat använda. Iallafall för katt luktar det urin och kan späda på kissandet. Klorin används med fördel i kattlådor just för att de luktar kiss.
Ja, det är det jag har tvekat på. Späda på själva kissandet gör inget för hon har haft urinsten så ju mer kiss desto bättre. Men att det kanske luktar ännu mer kiss efter jag har skurat med klorin 🤔 Fast det får bli klorin idag ändå för det känns som att där nog växer en del bakterier som behöver en rejäl omgång
Ättika brukar väl vara bra för att få bort lukter?
Testat ättika? Tar bort lukter och jag tycker det funkar på det mesta (även om jag inte haft just ditt problem mer än valp).
Hur gör jag bäst med ättikan? Räcker det med att ha det i skurvattnet eller behöver jag hälla ut det på golvet? Kanske ska börja med cillit bang, sedan ösa ut en flaska ättika, låta verka någon timme och sedan skura bort allting och ta urine off om det finns någon lukt kvar. Men stora artilleriet får vänta till frottén kommer så jag slipper göra om allt igen 😅

Att en så liten hund kan pinka så mycket! Nu har hon dessutom börjat på kortison så nu lär det väl bli ännu värre :crazy:
 
Ja, det är det jag har tvekat på. Späda på själva kissandet gör inget för hon har haft urinsten så ju mer kiss desto bättre. Men att det kanske luktar ännu mer kiss efter jag har skurat med klorin 🤔 Fast det får bli klorin idag ändå för det känns som att där nog växer en del bakterier som behöver en rejäl omgång


Hur gör jag bäst med ättikan? Räcker det med att ha det i skurvattnet eller behöver jag hälla ut det på golvet? Kanske ska börja med cillit bang, sedan ösa ut en flaska ättika, låta verka någon timme och sedan skura bort allting och ta urine off om det finns någon lukt kvar. Men stora artilleriet får vänta till frottén kommer så jag slipper göra om allt igen 😅

Att en så liten hund kan pinka så mycket! Nu har hon dessutom börjat på kortison så nu lär det väl bli ännu värre :crazy:
Jag skulle nog spä med vatten, iaf först och se om det tar lukten. Om det inte tar lukten hade jag nog vräkt på mer och låtit de ligga lite :D
 
Vi har en sprayflaska med blandning av vatten och ättika till lite allt möjligt. 50/50 kanske. Hade nog tagit lite mer koncentrerat för att få bort mycket/ingrott.

Och ja, jag hade nog försökt lära in låda om det inte bara är tillfälligt.
 
Vi har en sprayflaska med blandning av vatten och ättika till lite allt möjligt. 50/50 kanske. Hade nog tagit lite mer koncentrerat för att få bort mycket/ingrott.

+1 på detta, jag har använt ättiksblandning för att städa bort kattkiss (som ju är ökänt stinkande), och det märks inte alls att det någonsin hänt en olycka där jag skurade med ättikan. Möjligtvis att jag skulle rekommendera lite starkare blandning än 50/50 bara för att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 819
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Har fått ett "mega"problem, och jag förstår inte vad det är som händer. Ska försöka göra en lång historia kort så ni vet lite bakgrund...
Svar
14
· Visningar
3 946
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp