Gömma ansiktet i händerna?

doglover

Trådstartare
Loke gömmer ansiktet i händerna när man säger till honom att han inte får göra vissa saker. Varför gör han så tro? Ex: Nej Loke, ajjabajja, du får INTE göra så. *gömma ansiktet*

:confused:

Sen har jag även upptäckt att han blir jätteledsen när han ex välter ner en kruka eller så. Han börjar då gråta. Jag får krama om honom, pussa honom och säga att det är okej, det är ingen fara. Tror han då att man ska skälla på honom eller blir han bara överaskad/rädd?

Sv: Gömma ansiktet i händerna?

Istället för att säga ajjabajja (och ge honom skuldkänslor?) kan du väl prova med att istället visa hur han SKA göra. Ta hans hand i din och visa, såhär gör man, titta så bra! Då blir det en positiv upplevelse för honom istället. Se till att han alltid har en positiv "väg ut" ur situationer där han "gjort fel", att han kan vända det hela till nåt positivt där han gör rätt.
Med blomkrukan kan du bara säja Oj hoppsan, gick den sönder?! och så plockar ni tillsammans upp skärvorna, utan förebråelser, lägger dom i sophinken och sen kanske han kan få hjälpa till att sopa rent med sopborsten med. Sen har han och du gjort ett bra jobb tillsammans!

Det man inte ser eller det som inte syns finns inte i liten ålder.
Titt-ut-leken är ett lysande exempel på detta.

Så han "försvinner" då när han förstår att han har blivit upptäckt med de rackartygen han gör?

Krukan var av tenn eller så, så den gick inte sönder. Det var hemma hos min pappa, det var bara lite jord som kom utanför. Jag visade honom iallafall att det inte alls var någon fara och det gick över fort.

Vad gör man när han gömmer sig då? Leker titt-ut eller jag ser dig?

Jag hade frågat -vart tog Loke vägen? då kommer han nog fram med ett leende och du kan visa hur du vill att han ska göra.

Min son blev också jätteledsen när han var liten (runt året) när något välte/gick sönder/han hällde ut.
Jag tror att han blev både rädd och lite arg, rädd för att det låter/ser otäckt ut när det blir fel och arg för att han inte kunde göra som han hade tänkt sig.

Jag minns så väl när sonen var 6 månader och både jag och hans pappa låg i influensa, vi nös hejvilt och sonen blev lika ledsen och rädd varje gång.
Vi började med att skratta efter varje gång vi nös så att han skulle förstå att det inte var farligt.
Han började då skratta själv efter att han hade nyst, varenda gång, tills han var ett par år och insåg att man inte behövde skratta bara för att man nös:love:

Jag hade tolkat det som att han skäms, så jag hade tröstat. Ungefär: Du glömde att man ska klappa katten försiktigt. Det är okej. Du ville bara leka. Kom så ska jag hjälpa dig!

Han kanske är ovanligt ambitiös. Då är det extra viktigt att se den goda tanken bakom handlingar som går snett, och berätta det för honom.

Isak skriker när man startar dammsugaren men är den väl igång så går det över fort. Inte så att han blir direkt ledsen men han gillar inte ljudet tror jag.

Loke mer eller mindre gråter när dammsugaren är igång. Kanske för att den låter högt? Han gillar ej mopeder heller.

*kl*

Okej, så det är bara till att mer eller mindre leka titt-ut med honom då när han "gömmer sig"?

Det man inte ser eller det som inte syns finns inte i liten ålder.
Titt-ut-leken är ett lysande exempel på detta.

Precis! Vi har lekt mycket tittut med William och någon gång innan han var två så började han också hålla för sina ögon = han gömde sig.

Sen ibland ropar han också Naan = William samtidigt och vill då att vi ska ropa på honom och leta efter honom...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
26 079
Senast: Jahaja
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 632
Senast: qitis
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
17 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka