Göra gröt i mikro (hjälp mig...)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 514

Bukefalos 30 år!

MiaMia

Trådstartare
Jag kommer vara utan spis en vecka, men har en (rätt liten och klen) mikro plus vattenkokare.
Har tänkt att det löser sig bra med mat från frysen, mackor och fil.

Men kom på nu att mitt stora problem blir frukostgröten!
Äter alltid en stor portion kokad på nästan 1,5 dl havregryn och rågflingor m.m. Problemet är att jag kokat i gröt mikro några få gånger för länge sedan och minns det som att det blev dåligt resultat och mycket att göra rent efteråt i maskinen.

Ni som har gjort lyckad mikrogröt kan ni dela ett bra "recept". Inklusive praktiska detaljer: storlek på bytta, med/utan lock, tid/effekt, vattenmängd, rörning...
Tacksam för alla tips som kan rädda min morgon. :)

När sonen ska ha havregröt på morgonen brukar jag koka vatten och sedan hälla det över havren. Låter det stå ett tag, vispar lite med en gaffel, fyller ev på med lite mer vatten (till önskad konsistens), sen är det klart. Det blir inte så mycket disk av det och är inte sådär tidskrävande. Jag brukar rigga kaffekokaren till mig själv medan jag väntar på att vattnet liksom ska suga in sig i havren :D

Jag kommer vara utan spis en vecka, men har en (rätt liten och klen) mikro plus vattenkokare.

Äter alltid en stor portion kokad på nästan 1,5 dl havregryn och rågflingor m.m. Problemet är att jag kokat i gröt mikro några få gånger för länge sedan och minns det som att det blev dåligt resultat och mycket att göra rent efteråt i maskinen.

Ni som har gjort lyckad mikrogröt kan ni dela ett bra "recept". Inklusive praktiska detaljer: storlek på bytta, med/utan lock, tid/effekt, vattenmängd, rörning...
Förlåt för att jag kommer här och tipsar om saker du inte bett om 🙈 men kanske kan overnight oats vara ett alternativ under de dagarna?
Det är ju inte som gröt, men ändå typ gröt 😁

Annars hade jag gjort som @Nordthor , det funkar bra med lite tid

Kör i tallrik/skål. Dubbelt så mycket vatten som gryn - typ 3 - 3,5 min i micron beroende på vilken konsistens man vill ha.

Gör alltid min gröt i micron, i min vanliga frukostskål. 0,75 dl havregryn, 1 msk havrekli, 1.5 dl vatten, 1 ägg väl nedvispat, lite salt - kör i min effektiva micro i 2 minuter eller i den slöa micron i stugan i 3-3,5 minuter.

Sen jag skaffade micro så gör jag alltid varm gröt i den. Havregryn i min vanliga grötskål som jag äter ur sen, häller på vatten direkt från kranen så mäter inte. In i micron en dryg minut, tar ut och rör om (och ev har i proteinpulver) och sen in igen en halv minut.

Helt otippat så var det det bästa med micro att göra gröt i den 😄

Jag växte upp med att havregrynsgröt görs i micro och har således aldrig gjort på något annat sätt. Jag gillar min gröt ganska fast och brukar köra 1 dl havregryn med 1,5 dl vatten och en nypa salt i 1,5 minuter på maxtemperatur.

Har aldrig varit med om några missöden, utom den där gången då jag råkade glömma att ha i vatten och torrkokade havregryn i mikron i 1,5 minuter. Det blev en mycket intressant svart krater mitt i såväl havregryn som skål :angel:

Gröt kokt på spisen blir krämigare och godare tycker jag, men orka stå och koka på morgonen plus behöva diska både kastrull och skål :meh:
Alltså gör jag alltid gröt i mikron. Fyra matskedar havregryn, två matskedar linfrö, 1.5-2 dl vatten, salt och nån krydda som kanel, kardemumma eller ingefära. Två minuter i mikron, rör om, sen två minuter till. Jag rör alltid i bär eller äppelbitar också, håller nere vattenmängden om jag tänkt ha bär i för jag tycker det blir så rinnigt annars

Gröt kokt på spisen blir krämigare och godare tycker jag, men orka stå och koka på morgonen plus behöva diska både kastrull och skål :meh:
Alltså gör jag alltid gröt i mikron. Fyra matskedar havregryn, två matskedar linfrö, 1.5-2 dl vatten, salt och nån krydda som kanel, kardemumma eller ingefära. Två minuter i mikron, rör om, sen två minuter till. Jag rör alltid i bär eller äppelbitar också, håller nere vattenmängden om jag tänkt ha bär i för jag tycker det blir så rinnigt annars
Visstja, precis som @Niyama har jag i proteinpulver också. Rör i en lagom mängd när gröten är färdig i mikron för jag tycker mikrat proteinpulver smakar lite skumt

Jag har också gröt på morgonen och har testat mig fram till följande:

0.75 dl glutenfria havregryn (pga att jag inte tål gluten, men detta är relevant.)
2.5 dl mjölk
Salt

Blandar allt i ett djupt fat med kant runt. Mjölken kokar i mikron vilket funkat fint sålänge det finns tillräckligt med utrymme för det. Jag har ganska precist 1 mm i marginal, konsekvent så.

Mikrar först i 2.5-3 minuter. Rör om, det behöver lösas upp "klumpar" då. Sedan in lika länge till. Har på 4 g socker och ibland kanel.

Med observation för att om man har andra havregryn, de vanliga icke glutenfria t ex, behöver man inte alls mikra lika länge och kan då även ha mindre mjölk. Av någon anledning är de jag har väldigt hårda så de behöver bra med tid i mikron. Till viss del funkar det att låta havregryn och mjölk stå till sig ett tag så går det med kortare tid i mikron, men jag har oftast inte den tiden.

Senast ändrad:
Jag höftar alltid men runt en dl havregryn och en nypa salt, vatten så det täcker. Kör en minut i min skål utan lock, öppnar och rör om. Blev det lite för torrt häller jag i mer vatten, kör sedan oavsett vilket en minut till. Upplever jag att det är för grynigt eller för rinnande efter två minuter kör jag lite till men då brukar jag behöva stå och bevaka så det inte kokar över.

Här är min frukost! Havregryn eller rågflingor, linfrön eller chia och salt. Häll på kokhett vatten från vattenkokaren och rör om (samma proportioner som vanlig gröt). Lägg över ett lock och låt svälla 5-10 minuter. Skiva över en banan och klicka kvarg på toppen. Jättegott, enkelt, nyttigt och mättande. 🤗

IMG_6237.webp

Jag upplever att gröten inte blir färdigkokt med bara en omgång kokvatten. Har nu utvecklat konceptet så att jag gör kokvattengryn som får stå under lock på kvällen och sedan rör jag och mikrar det på morgonen.

Men det gör nog skillnad också att jag inte har så där mycket mums uppepå min. Och kanske hur man vill ha konsistens och sådant.

(Mer eller mindre färdig gröt klarar jag alltså att mikra utan att det blir katastrof i maskinen, det har jag brukat göra regelbundet sedan tidigare.)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka