Bukefalos 28 år!

Gps på barn?

Sv: Gps på barn?

Jo du skrev att det fanns staket och grindar, och det gör det ju inte jämt.

Det här är rätt roligt för jag blev ju fotad för "Vi fem" i Aftonbladet och fick denna fråga samma dag som vi träffades! Jag var med i tidningen sen också ;)

Jag var självklart den enda som sa ja till GPS. De andra tyckte att barnen skulle ringa hem själva. Ja du vet ju själv hur små våra barn var då, de skulle sällan klarat av att ringa hem själva och skulle de befinna sig där ingen av oss visste vart våra barn befann sig skulle det självklart vara katastrof...

Haha, så det var meant to be! Du kommer inte undan frågan.
Staket och grindar finns inte jämt, det är sant, men jag tänkte just att den begränsningen skulle vara lika kränkande som gpsen isåfall. Men ingen ifrågasätter dem. Typ.

Kränkande är det att smyga in en på sin tonåring, eller på sin man för att kolla att han verkligen är där han påstår sig vara. Fast vi använder ofta 'skicka min position'-funktionen i iphonen, jag tycker det är jättepraktiskt :).
 
Sv: Gps på barn?

Och att skriva att jag inte har intelligens nog för att ta en högskolepoäng är inte att göra sig lustig på min bekostnad?
 
Sv: Gps på barn?

Ja jag hade någon slags friend finder på min telefon en gång när jag försökte vara otrogen. Mest korkat. Jag tycker det är mer integritetskränkande med alla bilder som folk lägger upp på sina barn på nätet i alla möjliga situationer. Vi har tex som policy att alltid fråga barnet om hem vill vara med på bild och aldrig ta bilder på sovande barn eller barn som sitter på pottan.
 
Sv: Gps på barn?

Försökte vara otrogen? Den storyn skulle jag vilja höra ;)

Ja, att man är emot bilder på barn på nätet har jag förståelse för, att man kan tycka det är integritetskränkande. Jag har ju faktiskt bilder på min ute, men kommer inte ha mer än just dessa småttingbilder. Jag har varit ambivalent i den frågan... Oavsett vilken sida man står på där förstår jag argumenten.
 
Sv: Gps på barn?

Fast det finns ju olika grader av bilder också... Att ha några fina bilder på sitt barn eller att lägga ut allt från första bajset till första skrikutbrottet typ...
 
Sv: Gps på barn?

Ibland blir jag verkligen förundrad över hur du uttrycker dig i diskussion, direkt från start har du en redigt syrlig attityd och slänger ur dig meningar som ovan för att sedan bli beklämd över att folk använder samma diskussionston tillbaka.

Till ämnet:

Jag håller med Petruska i att det kan skapa en falsk trygghet. Men om vi bortser från det, dvs vi förutsätter att personalen fortsätter som innan så kan jag se idén med gps på förskolebarn. Trots att det inte ska hända, så händer det att barn går vilse eller rymmer. I diskussionen vill i alla fall jag skilja på små barn som inte bör/ska vistas utan vuxen och barn stora nog för att vistas utan vuxen i direkt närhet.

Ang bild diskussionen;


Brandgul har en för mig klar poäng. Det är för mig skillnad på att lägga ut fina påklädda bilder jämfört med naket, pottbilder, gråtbilder, ilska, hånande bilder m.m
 
Senast ändrad:
Sv: Gps på barn?

Första tanken är väl att barn ska inte försvinna eller glömmas bort på dagis alls.
Men det händer ju (skrämmande nog) och då är det säkert ett bra sätt att ha koll.
 
Sv: Gps på barn?

Jag ser självklart inte förskolan som enbart att vakta barn :confused:.

Hemma gör vi massa andra saker än 'vaktar barn' också, men det betyder inte att jag inte hela tiden vet var dottern ÄR någonstans. Det ena utesluter inte det andra.

Och just där är skillnaden, som jag ser det. Jag är ledsen att det inte gick fram.

Pgs:en enbart övervakar. Pedagogen/föräldern/annan vettig person har en relation med barnet (i vilken det för all del ingår att ta ansvar för barnets säkerhet).
 
Sv: Gps på barn?

Jag kan faktisk inte förstå hur man kan prata om integritet och förskolebarn.

Mystikst men alltså bra dyr barnens integritet eller hur tänker du?

Tryckfelsnisse har varit framme i din sista mening är jag rädd, så jag vet inte exakt vad du frågar om. Men det jag tänker är alltså att alla människor har (rätt till) sin personliga integritet. Av det skälet bör barn tas om hand av människor som de har en relation till, inte övervakas av tekniken.

Snarare än att säga att barn inte har någon integritet, vilket för mig låter fruktansvärt illa, och jag hoppas verkligen att du inte menar så som det låter för mig, skulle jag säga att barn är särskilt sårbara och därför bör deras integritet respekteras i särskilt hög grad.
 
Sv: Gps på barn?

Men inte i avseendet vart de befinner sig. Jag hoppas ingen förväntar sig att barnen kan befinna sig på något annat ställe och att allt är frid och fröjd.
 
Sv: Gps på barn?

Tryckfelsnisse har varit framme i din sista mening är jag rädd, så jag vet inte exakt vad du frågar om. Men det jag tänker är alltså att alla människor har (rätt till) sin personliga integritet. Av det skälet bör barn tas om hand av människor som de har en relation till, inte övervakas av tekniken.

Snarare än att säga att barn inte har någon integritet, vilket för mig låter fruktansvärt illa, och jag hoppas verkligen att du inte menar så som det låter för mig, skulle jag säga att barn är särskilt sårbara och därför bör deras integritet respekteras i särskilt hög grad.

Brandgul har ju hävdat flera ggr i tråden att t ex 5 åringar inte har rätt till integritet.
 
Sv: Gps på barn?

Men du kommer fortfarande inte med någon bra förklaring till varför en treårig har rätt att befinna sig på något ställe där ingen vuxen vet vart barnet finns.
 
Sv: Gps på barn?

Det vore intressant att veta hur du i det här sammanhanget definierar integritet. Vad exakt är det som är integritetskränkande i metoden att sätta gps tex i de gula västarna som barnen har på utflykt enligt ditt sätt att se det?

Den information man får ut av gps:en är ju enbart var barnet befinner sig, det anser jag inte är en särskilt provocerande eller respektlös information att samla in i dagisverksamheten på en utflykt. Det skulle vara betydligt värre om dagisen hade övervakningskameror eller någon annan form av dokumenterande utrustning. Sen kan man förmodligen med fog hävda att om teknik börjar smygas in i olika sammanhang så är det första klivet åt ett håll man inte bör gå åt. Min arbetsplats har tex tagit det principiella beslutet att inte ha övervakningskameror, det är inte en sådan arbetsmiljö och inställning till människor som man vill ska råda.
 
Sv: Gps på barn?

Men jösses vilken diskussion det blev om det.
Att ha gps på dagisbarn handlar ju endast om barnens säkerhet.
Minimera risken att de försvinner och det händer något. Inget annat.
Det handlar ju ingenting om att kränka barnen eller ta bort deras integritet.
 
Sv: Gps på barn?

Men du kommer fortfarande inte med någon bra förklaring till varför en treårig har rätt att befinna sig på något ställe där ingen vuxen vet vart barnet finns.

Nej det har jag inte skrivit eftersom jag inte anser att treåringar skall vara på ställen där ingen vuxen är med o har koll.
 
Sv: Gps på barn?

Gillar inte alls. I mina ögon är man ute på en slippery slope att minska på personaltätheten och personalens uppmärksamhet, och fortsätta övervaka även äldre barn. Tillvänjning, typ. Varför inte lika gärna sätta en rfidtagg på förskolebarnen direkt, det är ju ändå för deras eget bästa? Man kan aldrig vara säker nog, typ?
 
Sv: Gps på barn?

Om du tittar i tråden så skrev jag om Lociloci för att föräldrar skall kunna hålla koll på var deras barn befinner sig.

Vad gäller dagis/förskola så bör man utöka personaltätheten o bara anställa utbildad personal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp