Bukefalos 28 år!

Gps på barn?

Sv: Gps på barn?

Glömde en sak: småttingar behöver direkt övervakning av vuxna ögon lite hela tiden, inte avståndslarm. Jag skulle känna mig mycket otrygg om personalen på mina barns dagis slappnade av i uppmärksamheten på skogsutflykterna för att "barnen är ändå märkta så de kommer inte bort". Och så går stackars Alva tre år och drunknar i en bäck sju meter bort för att ingen ser till henne, för gps-pricken är ju stilla och fin....
 
Sv: Gps på barn?

Men inte i avseendet vart de befinner sig.

Och just därför ska de tas omhand av människor (som de helst ska ha en någorlunda positiv relation till, vilket ju också de flesta barn också har tex till sin förskolepersonal), inte övervakas genom tekniska övervakningssystem.

Brandgul har ju hävdat flera ggr i tråden att t ex 5 åringar inte har rätt till integritet.

Fast vi har inte riktigt fått reda på vad Brandgul menar med integritet. Jag skulle få en svår chock om mina barns förskolepedagoger förklarade för mig att "barn inte har någon integritet". För mig betyder det att det i princip är fritt fram att göra vad man vill mot barnen, samt att den lagstiftning som skyddar dem (förbud mot aga, tex) blir helt obegriplig. Varför ska någon som saknar integritet skyddas av lagen? Men så kan Brandgul ju inte mena.

Det vore intressant att veta hur du i det här sammanhanget definierar integritet. Vad exakt är det som är integritetskränkande i metoden att sätta gps tex i de gula västarna som barnen har på utflykt enligt ditt sätt att se det?

Sen kan man förmodligen med fog hävda att om teknik börjar smygas in i olika sammanhang så är det första klivet åt ett håll man inte bör gå åt. Min arbetsplats har tex tagit det principiella beslutet att inte ha övervakningskameror, det är inte en sådan arbetsmiljö och inställning till människor som man vill ska råda.

Precis, jag tycker att du ger en stor del av svaret på frågan själv.

Att det sedan finns värre saker än gps-övervakning, är ju inte direkt ett argument för sådan övervakning.

Gillar inte alls. I mina ögon är man ute på en slippery slope att minska på personaltätheten och personalens uppmärksamhet, och fortsätta övervaka även äldre barn. Tillvänjning, typ. Varför inte lika gärna sätta en rfidtagg på förskolebarnen direkt, det är ju ändå för deras eget bästa? Man kan aldrig vara säker nog, typ?

Exakt. Samma resonemang gäller som jag ser det även om man inte samtidigt minskar personaltätheten.
 
Sv: Gps på barn?

Och just därför ska de tas omhand av människor (som de helst ska ha en någorlunda positiv relation till, vilket ju också de flesta barn också har tex till sin förskolepersonal), inte övervakas genom tekniska övervakningssystem.

Precis. Milsvid skillnad mellan teknisk övervakning och mänskligt sällskap. Det som stör mig så mycket med det förra är att den övervakade inte vet vem som tittar och kanske inte ens att hen är bevakad. I det senare fallet ser ju barnen att personalen är där och tittar till dem.
 
Sv: Gps på barn?

Nu hänvisar jag bara till de pedagoger på en förskola i mellansverige som har använt gps längre tid. Dom var tydliga på den punkt att gps:en används endast när ett barn kommit bort, inte som övervakningsstand-in i normalfall. Hittills har dom aldrig behövt använda gps för att lokalisera ett barn.

Jag vet inte, jag är kluven ( inte pga av integriteten ). Hur mycket skulle det kosta att "märka" barnen, skulle dom pengarna kunna gå till något mer effektivt? I och med att förskolan jag skrev om ovan aldrig behövt använda gps-funktionen under den tid dom använt tekniken så tycker jag kanske att pengarna går till spillo, pengar som kan läggas på något annat kanske?
 
Sv: Gps på barn?

Fast vi har inte riktigt fått reda på vad Brandgul menar med integritet. Jag skulle få en svår chock om mina barns förskolepedagoger förklarade för mig att "barn inte har någon integritet". För mig betyder det att det i princip är fritt fram att göra vad man vill mot barnen, samt att den lagstiftning som skyddar dem (förbud mot aga, tex) blir helt obegriplig. Varför ska någon som saknar integritet skyddas av lagen? Men så kan Brandgul ju inte mena.
.

Se mitt tidigare inlägg om fotografering så får du något att tänka på.
 
Sv: Gps på barn?

Det kostar ca 1000 kronor per väst. En till personal kostar väl i runga slängar 40.000-50.000 i månaden.

Personaltäthet är ett politiskt beslut. Det är politikerna som bestämmer hur mycket pengar förskolan får. Så länge vi prioriterar sänkta skatter kommer vi aldrig kunna få mer personal på förskolorna.

På min sons avdelning är de nu 37 barn och de kommer ha max 5 personal. För tillfället är de bara 4. Men vi har jättelåg skatt! Jag räknar med att jag får ut 75% av min bruttoinkomst varje månad. Så mycket fick jag inte på min tidigare bostadsort.
 
Sv: Gps på barn?

Glömde en sak: småttingar behöver direkt övervakning av vuxna ögon lite hela tiden, inte avståndslarm. Jag skulle känna mig mycket otrygg om personalen på mina barns dagis slappnade av i uppmärksamheten på skogsutflykterna för att "barnen är ändå märkta så de kommer inte bort". Och så går stackars Alva tre år och drunknar i en bäck sju meter bort för att ingen ser till henne, för gps-pricken är ju stilla och fin....

Det finns mycket som inte får hända. En hiss får inte störta, ett kärnkraftverk får inte smälla, en bil får inte självantända (här säger CillaMuffins att jag dränker mig själv i en skål med soppa, men det gör jag jämt) Det finns otroligt mycket saker som inte får hända. Men det som är gemensamt är att det är olyckor. En olycka är tragisk och borde inte ha hänt, men de jäklarna händer ändå. Skulle man kunna rädda ETT barn från en sådan olycka är det värt att alla barn ha en gps på sin väst när de går ut i skogen. Det står jag för och jag har inga behov av att vara PK i den frågan heller.

Tänk själv om du tappade bort någon annans barn.

Det är väl verkligen att underskatta alla förskolepersonal och tro att de kommer sätta sig och fika någon annastans än vart barnen är än att kolla efter vart de finns. Jag måste säga att det resonemanget är det som gör mig mest arg i det hela. Snacka om att nedvärdera människor.
 
Sv: Gps på barn?

Intressant tråd för att vi diskuterade detta i lunchrummet på jobbet dagen innan tråden kom upp här.

Jag skulle väldigt gärna ha gps på min lilla tjej på förskolan. Inte för att den ska fungera som en extra övervakare, utan för att personalen ska kunna hitta henne om/när hon kommer bort. På hennes förskola har vi barn som klättrar över/öppnar grinden och försvinner. Då letar personalen igenom lokalerna, sen slås det på stora trumman. När detta hände senast kom det tre polisbilar, ambulans och helikopter samt all tillgänglig personal för att leta efter pojken. Den pojkens mamma är idag väldigt noga med att alla verkligen stänger grinden och haspar på. De minutrarna han var borta var (enligt henne) de värsta i hennes liv. En gps hade i det fallet varit väldigt skönt att ha på barnet!
 
Sv: Gps på barn?

Okej.

Här är dom 4-5 personal på 18 barn.

Jag argumenterar inte mot gps, jag kan se nyttan med den och jag anser inte att det är integritetskränkande. Däremot undrade jag lite över hur pass effektivt det är egentligen.
 
Sv: Gps på barn?

Se mitt tidigare inlägg om fotografering så får du något att tänka på.

Jag kollade, men jag fick inget att tänka på. :confused: Jag skrev ju att du inte kan mena så som uttrycket låter i mina öron. Det var redan klarlagt. Vad du istället menar, vet jag däremot inte.

Jag håller för övrigt med om att bilder på barn som läggs ut på nätet också kan vara eller är integritetskränkande, och att vi ser sådant obehagligt ofta, men det är ju inte ett argument för att hänga på dem en gps.
 
Sv: Gps på barn?

Och just där är skillnaden, som jag ser det. Jag är ledsen att det inte gick fram.

Pgs:en enbart övervakar. Pedagogen/föräldern/annan vettig person har en relation med barnet (i vilken det för all del ingår att ta ansvar för barnets säkerhet).

Men GPS:en ska ju inte ERSÄTTA personalen (även om jag ser att det finns en risk att den ger falsk trygghet och/eller används som argument för ännu större barngrupper), den skall vara en extra livrem, typ.
Det jag har svårt att se är just det integritetskränkande. Övriga argument om falsk trygghet är jag med på.
 
Sv: Gps på barn?

Jag kollade, men jag fick inget att tänka på. :confused: Jag skrev ju att du inte kan mena så som uttrycket låter i mina öron. Det var redan klarlagt. Vad du istället menar, vet jag däremot inte.

Jag håller för övrigt med om att bilder på barn som läggs ut på nätet också kan vara eller är integritetskränkande, och att vi ser sådant obehagligt ofta, men det är ju inte ett argument för att hänga på dem en gps.

Jag tolkar henne att hon tänker som jag :angel:

Dvs. eftersom barnen redan har konstant övervakning i form av en vuxen som alltid vet deras position, så borde inte ett tekniskt hjälpmedel som endast avslöjar just barnets position kränka deras integritet. Det betyder inte att inte barn har integritet alls, utan bara att det när det gäller just positionen så är den inte 'privat' på det sättet den kan vara hos en vuxen. Om min chef vill ha en gps på mig är det kränkande.

Jag har också antagit att gps:en är ett hjälpmedel när det händer en olycka eller när ett barn rymmer (eller gömmer sig!), inte som en del i den dagliga rutinen (mer än att man sätter på västen)
 
Sv: Gps på barn?

Men jösses vilken diskussion det blev om det.
Att ha gps på dagisbarn handlar ju endast om barnens säkerhet.
Minimera risken att de försvinner och det händer något. Inget annat.
Det handlar ju ingenting om att kränka barnen eller ta bort deras integritet.

Och där sa du det jag hade tänkt säga :bow:
 
Sv: Gps på barn?

Men GPS:en ska ju inte ERSÄTTA personalen

Det jag har svårt att se är just det integritetskränkande. Övriga argument om falsk trygghet är jag med på.

Det integritetskränkande består i att barnet står under en form av övervakning - gps - som det inte kan begripa (de fattar inte hur gps:en funkar) eller kanske inte ens känner till (tex vid barn två år och neråt) och inte kan relatera till (gps:en liknar helt enkelt inte en förskolepedagog i väsentliga avseenden) i vettig mening av ordet.

Att pedgogen är i närheten och håller koll, vet barnet om, och ser säkert ofta själv som en blandning av trygghet-koll-sällskap.

(Sen finns ju risken att den falska tryggheten som gps kan ge gör att fler barn kommer bort, om än snabbt detekterade igen med hjälp av tekniken, men jag tror inte att det skulle öka barnens trygghetskänsla, direkt.)

Om min chef vill ha en gps på mig är det kränkande.

Jag har också antagit att gps:en är ett hjälpmedel när det händer en olycka eller när ett barn rymmer (eller gömmer sig!), inte som en del i den dagliga rutinen (mer än att man sätter på västen)

Och vi har aldrig någonsin sett hur informations-/övervakningsteknik (också mindre avancerad sådan än dagens) missbrukas? Vi har aldrig sett hur just integriteten löses upp bland människor som står under just övervakning? Vi har aldrig sett hur människors gränser för hur man kan/får kontrollera andra luckras upp just genom att det är tekniskt möjligt? Vi har aldrig sett maktmissbruk normaliseras genom tekniska system?

Vad vill vi att barnen ser som normalt och naturligt som vuxna? Vad hoppas vi på?

Är det okej att vår jakt efter den där (som vi är eniga om - falska) tryggheten tillåter oss att göra "vad som helst" för att uppnå den? Underordnar våra samlevnadsmönster och relationer under jakten på den där - som vi är eniga om - falska tryggheten?

Vi vet väl rätt väl vilka saker som verkligen är farliga för barn, och hur ofta de sker. Att komma bort i skogen är rätt sällsynt. Det finns en anledning till att sådant står i tidningen, men inte varenda allergichock, eller plommonkärna som de sätter i halsen - eller sexuellt övergrepp som deras pappa utsätter dem för.

Varför ser vi i så många andra sammanhang barns integritet som mer känslig än vuxnas? Är det också feltänkt, enligt din uppfattning?
 
Sv: Gps på barn?

Du har som vanligt mycket vettiga argument :). Jag förstår vad du menar med att de är under en övervakning de inte kan förstå. Så har jag inte riktigt sett det om jag skall vara ärlig, jag kanske måste suga lite på den innan jag kommer med något tvärsäkert. Fast en bebis förstår inte babyvakten heller, är det kränkande att tjuvlyssna på dem... ? (Eller om man vill överdriva lite mer, ett andningslarm).

Sedan att teknik alltid kan överutnyttjas - ja visst, så är det ju, man måste alltid väga för och mot. Som kamerorna för trängselavgifterna som bara skulle användas för avgiften lovades det - nu skall man ju kolla brottslingar där också, och vad vet man vad som händer sedan...

Man kan dra många saker hur långt som helst, och ibland måste man välja vart strecket skall gå, för att det inte skall bli absurt. Gränsen går ju tyvärr inte på samma ställe för alla människor, då hade allt varit enkelt ;).

Ärligt är jag inte tvärsäker på om jag är absolut för eller emot gps:er, men det är mest för att jag inte vet hur stort problemet är med barn som försvinner. Jag är nog inte principiellt emot dem, dock, även om jag förstår dina argument. Om mitt barn hade smitit iväg hade jag varit väldigt tacksam för en gps... men det där normaliserandet med övervakning är ju inget jag tycker är jättebra. Det skapar en otrygg värld, på något sätt. Men som sagt, där handlar det om var man vill dra gränsen. Lite övervakning VILL jag ju ha. Och jag tror inte att min gräns går vid gps:er på (små!!) barn.
 
Sv: Gps på barn?

Vansinnigt enligt mig. Ska det göras någonting i barnomsorgen, så är det att anställa fler dagisfröknar.

Aldrig i livet att jag vill att min dotter ska ha någon sorts sändare på sig. Spelar ingen roll vilka fördelar dom har, enligt mig ska det finnas tillräckligt med personal för att hålla koll på barnen.

Blir dom här sändarna allt för vanliga kan vi nog räkna med ännufler dagisfröknar får sluta sina jobb..

Vad kommer härnäst, robotar som ska byta blöjor på ungarna??
 
Sv: Gps på barn?

Nuddis. Barnen loggar ut och in med en bricka och det registreras i ett system. Där kan man se vilka barn som kommit och vilka tider barnen går.

Men det ni egentligen motsätter er är att ni inte tror att personalen klarar av tekniken utan lutar sig tillbaka och tar en kopp kaffe? För det är mest det argumentet som upprepas, egentligen inte så mycket annat.
 
Sv: Gps på barn?

Fast vad jag förstår så är det inte två alternativ, dvs antingen gps eller fler personal. Mer gps eller ingenting.
 
Sv: Gps på barn?

*lånar knapp och lite halvt ot*

För det första, precis som Calazirya skriver så handlar det inte om gps eller personal, utan om gps eller inget. Jag hoppas ju att personalen ändå kommer att vara med barnen prcis som nu, gps:en är ju en säkerhetsåtgärd.

Jag vet att när något av mina kusinbarn, födda i slutet av 80-talet, gick på förskola utrustades barnen med visselpipor vid utflykter, så att de skulle kunna vissla ifall de tappade bort sig. Fördelen med en gps är ju att man även kan hitta ett barn som tappar bort sig frivilligt, eller (hemska tanke) ett barn som ramlat och slagit sig medvetslöst.

Mera ot så har jag jobbat i verksamheter där gps skulle vara guld värt, med utvecklingsstörda barn. Det spelar egentligen ingen roll hur pass väl man "bevakar" dessa barn, vissa av dem är blixtsnabba och väldigt finurliga när det kommer till att gömma sig.
Ett exempel: En personal, två barn ska klä på sig för att gå ut. Ena barnet måste snytas, går in på toaletten men får inte loss pappret. Personalen sätter det andra barnet på en stol och ber det att stanna där. På den tiden det tar för personalen att riva loss pappret hinner det andra barnet försvinna. Ytterdörren är låst, så barnet finns någonstans i byggnaden.
10 minuter senare återfinns ett fnissande barn i torkskåpet i kapphallen intill... Det hade varit väldigt skönt att kunna pejla in barnet direkt, istället för att ha halva personalstyrkan letandes (och ett av de andra barnen i upplösningstillstånd eftersom h*n var övertygad om att monster hade tagit kompisen).

Kan tänka mig att förskolepersonalen i många fall har samma utmaningar men på mycket färre personal...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp