Bukefalos 28 år!

Gps på barn?

Sv: Gps på barn?

Och for hans egen sakerhet. Vi bor 200 m fran en smal vag dar det kor manga bilar. Mitt emot oss ligger en bilverkstad dar han kanner sig hemma och alskar att vara nar vi ar med. Men att han skulle vara dar utan oss kan betyda doden da de haller pa och backar bilar och manga kommer och gar. Han skulle latt kunna ga ner dit, det tag honom 40 sekunder att springa over vart falt och utom synhall.

Igar hade han gatt at andra hallet och skjulet ar inte helt barnvanligt heller. Han hade lika garna kunnat sitta fastklamd mellan akgrasklipparen och ett berg torv som han hade halkat pa eller nat.

Ska han kanna sig krankt eftersom vi letade upp honom? Eller for att vi hittade honom snabbare med hjalp av en gps?
 
Sv: Gps på barn?

Är helt klart för även jag. Men tänker inte ta diskutionen här då det ändå inte leder någonstans. Man får var överens om att man tycker olika ibland. Såna härsaker kan diskuteras tills man nött bort tangenterna.....

Hoppas innerligt att det kommer till det dagis min son går på då dom går ut ofta och är i skogen! ;)
 
Sv: Gps på barn?

*kl*

Är det någon som har siffror på hur många barn som dör eller skadas allvarligt varje år pga att de kommit bort från förskolor?
 
Sv: Gps på barn?

Med mina äldre tjejer har jag inte längre stenkoll, de har börjat vilja sitta ifred på toan och vilja göra vissa saker utan föräldrakoll och det ser jag som en helt naturlig utveckling. De har ju också börjat utveckla en mkt större självbevarelsedrift än när de var yngre.

Vid vilken ålder tycker du att du som förälder ska ta ur gps:en ur fickan på dina barn? Dvs om du skulle ha den på dina små barn, när är det dags att ta bort den? Om din 12-åring skulle gå vilse eller bli kidnappad skulle det vara betydligt lättare att hitta henne med en gps.
 
Sv: Gps på barn?

Diverse företag snarare än staten, som det ser ut i Sverige idag i alla fall. Med alla de övervakningskameror som redan sätts upp på fler och fler platser och de allt fler ansökningar om att få sätta upp sådana som kommer in till myndigheterna. Och alla de övervakningssystem som privatpersoner har, kanske utan en tanke på att det kan vara olagligt, för att skydda sig och sitt. (En bekant hade sin häst inackorderad i ett stall där ägaren övervakade hästägarna genom kameran som var avsedd för fölstona, med ljudupptagningen på. När min bekant påpekade att det var rejält olagligt, trodde inte stallägaren på henne. Det var ju hennes stall. :grin:)

Det hela bäddar för ett slags kränkningsimmunitet, som jag finner oerhört skrämmande. Men som tydligen många finner det helt riskfritt att skola in barn i.

Ja, egentligen är det kanske kontraproduktivt att prata om staten eftersom det lätt för tankarna till en världsordning som inte är aktuell i Sverige längre, och hela scenariot kanske känns överspelat. Men jag vet inte vad jag ska kalla "det". För egentligen är det just vanan vid att "någon" alltid övervakar en som det handlar om, vilket öppnar dörren för den som sen vill utnyttja den möjligheten oavsett om det är staten, privata företag, försäkringsbolag eller ens grannar. Är vi inte mer rädda om vår frihet som människor?
 
Sv: Gps på barn?

många 12-åringar har mobiltelefon med inbyggd gps, och om 8 år när mitt barn är 12 kommer det säkert finnas på alla telefoner. Ska man inte använda det om de försvinner menar du?

Annars tycker jag att det mest reella hotet för små barn som rymmer är trafiken. när man kan lita på dem bland bilar kan man ta av gpsen.

för något år sen försvann en liten irländsk flicka i Australien, på två sekunder. De började leta med det samma men det tog flera dagar innan hon hittades. Hon hade trampat på ett brunnslock som snurrat runt och hamnat nere i en kloak. Hade hon haft gps hade hon levt idag.
 
Sv: Gps på barn?

*Knapplån*
Vilken vansinnig diskussion.


Livet och säkerheten måste väl ändå alltid komma först?

Det är inte svårt för ett barn att förstå "Du har den här på dig så att vi skall kunna hitta dig".
Mer behöver de inte veta.
Precis som att de kan både åka bil, ringa i telefon och titta på TV utan att begripa tekniken bakom.

Är ni emot flytvästar på sjön och bilbälten i bilar också?
Olyckor skall ju inte hända och integritetskränkande är de också.
 
Sv: Gps på barn?

många 12-åringar har mobiltelefon med inbyggd gps, och om 8 år när mitt barn är 12 kommer det säkert finnas på alla telefoner. Ska man inte använda det om de försvinner menar du?

En utveckling som sätter gps-sändare som inte går att stänga av på alla mobiler skulle jag inte vilja se, nej. Att ha gps-sändare som går att stänga av (som de som jag sett idag) ser jag inget problem alls med. Då får ju användaren själv välja om man vill kunna gps-övervakas eller inte. En del personer jag känner visar t ex upp på facebook hur de rör sig varje dag. Det är deras val. Jag vill inte tvingas till det.

Håller du med om att det är en skillnad på att som individ själv välja om man vill vara övervakningsbar eller om man automatiskt blir det utan eget val?

Annars tycker jag att det mest reella hotet för små barn som rymmer är trafiken. när man kan lita på dem bland bilar kan man ta av gpsen.

för något år sen försvann en liten irländsk flicka i Australien, på två sekunder. De började leta med det samma men det tog flera dagar innan hon hittades. Hon hade trampat på ett brunnslock som snurrat runt och hamnat nere i en kloak. Hade hon haft gps hade hon levt idag.

En flicka i Australien skulle ha överlevt med gps på sig, och då vill plötsligt ALLA föräldrar i Sverige skola in sina barn till ett övervakningssamhälle? Min kompis lillebror hade också levt idag, om han hållits inomhus istället för att få följa med sin mamma på stan.

Vad anser du om att sätta in övervakningkameror i alla offentliga lokaler och äldre människors boenden? Då skulle man kunna bespara mycket lidande genom att upptäcka olyckor tidigare.
 
Sv: Gps på barn?

Livet och säkerheten måste väl ändå alltid komma först?

För att bespara så många liv som möjligt skulle vi inte låta barnen gå ut överhuvudtaget, och absolut inte hålla på med hästar! Men är det ett rimligt val i förhållande till vad vi förlorar i andra änden?

Det är fortfarande ingen som svarat på frågan om hur många barn som dör eller skadas svårt i en situation där de sluppit det om de haft gps på sig. Vi vet alltså inte ens vad vi pratar om? Hur ska vi då veta vilka åtgärder som är rimliga att sätta in?

Är ni emot flytvästar på sjön och bilbälten i bilar också?
Olyckor skall ju inte hända och integritetskränkande är de också.

Vad har flytvästar och bilbälten med integritet att göra menar du?



Jag tror att det är säkrare för mina barn att de uppfostras till självständiga individer, än om de ska skolas in i ett övervakningssamhälle.
 
Sv: Gps på barn?

Vad har flytvästar och bilbälten med integritet att göra menar du?

Lika mycket som GPS.
Jag är övertygad om att barnet själv tycker att en obekväm flytväst eller att bindas fast i en bilbarnstol är betydligt mera integritetskränkande än att bli påhängd en väst med en GPS-sändare.
 
Sv: Gps på barn?

Vid vilken ålder tycker du att du som förälder ska ta ur gps:en ur fickan på dina barn? Dvs om du skulle ha den på dina små barn, när är det dags att ta bort den? Om din 12-åring skulle gå vilse eller bli kidnappad skulle det vara betydligt lättare att hitta henne med en gps.

Det vore väl allra lämpligast att fråga barnen?! Vill ni ha gps på er så att ni är lätt att hitta om ni mot förmodan kommer bort? Svarar de ja är det gps på, svarar de nej är det gps bort.

Inte svårare än så.
 
Sv: Gps på barn?

Det vore väl allra lämpligast att fråga barnen?! Vill ni ha gps på er så att ni är lätt att hitta om ni mot förmodan kommer bort? Svarar de ja är det gps på, svarar de nej är det gps bort.

Inte svårare än så.

Och det är här det börjar bli intressant, ur min synvinkel. Tror du att en 7-åring vars mamma under 7 år haft en gps på barnet för att mamman tyckte det var något positivt, plötsligt självmant kommer på att gps:en skulle vara något "onormalt" eller negativt? Eller när den fyller 8? Poängen är att ett barn som är uppfostrat till att ett övervakningssamhälle är något positivt och normalt har mycket små möjligheter att självständigt reflektera över det som något onormalt. Det finns många exempel på det i världen, där man som utomstående tycker att det är helkonstigt vad man accepterar och hur man resonerar om det som infödd i det.

Vill du själv ha kameraövervakning i din lägenhet med direktkoppling till SOS om du bodde ensam? Eller om du inte vill det, varför inte? Anser du att det finns någon gräns för när det positiva inte är värt det negativa övervakningen?

Varför är det många människor som inte vill ha övervakningskameror i sina hem, trots att det skulle kunna påkalla hjälp mycket fortare om en olycka är framme?

Man kan ha olika syn på hur mycket frihet och rättigheter är värt i ett samhälle. Om jag spolar fram tiden 50 år och upptäcker att alla människor vill bli övervakade överallt så vore det ur en demokratisk synvinkel fel att tvinga dem att ta bort det. Likaså om mitt barn när det är vuxet verkligen själv vill bli övervakat, så skulle jag inte känna mig ha rätt att förhindra det. Men jag skulle bli mycket mycket ledsen, om jag behöver inse att mitt barn som vuxet om 50 år ser det som normalt att någon/något övervakar varje steg det tar.

Jag vill uppfostra mina barn till självständiga, kritiskt tänkande och respekterande individer. Det blir man inte i ett övervakningssamhälle.
 
Sv: Gps på barn?

Lika mycket som GPS.
Jag är övertygad om att barnet själv tycker att en obekväm flytväst eller att bindas fast i en bilbarnstol är betydligt mera integritetskränkande än att bli påhängd en väst med en GPS-sändare.

Vad menar du i så fall med integritet och integritetskränkning?
 
Sv: Gps på barn?

Och det är här det börjar bli intressant, ur min synvinkel. Tror du att en 7-åring vars mamma under 7 år haft en gps på barnet för att mamman tyckte det var något positivt, plötsligt självmant kommer på att gps:en skulle vara något "onormalt" eller negativt? Eller när den fyller 8? Poängen är att ett barn som är uppfostrat till att ett övervakningssamhälle är något positivt och normalt har mycket små möjligheter att självständigt reflektera över det som något onormalt. Det finns många exempel på det i världen, där man som utomstående tycker att det är helkonstigt vad man accepterar och hur man resonerar om det som infödd i det.

Vad säger att 7-åringen överhuvudtaget har märkt det?
För oss hade det varit otänkbart att använda gps i annat syfte än att hitta barnet vid misstänkt kidnappning eller olycka.

Vill du själv ha kameraövervakning i din lägenhet med direktkoppling till SOS om du bodde ensam? Eller om du inte vill det, varför inte? Anser du att det finns någon gräns för när det positiva inte är värt det negativa övervakningen?

Jag skulle inte känna mig bekväm med en övervakningskamera men väl med en gps. Speciellt när jag är ute och rider 3-åringen själv, då hade det varit välkommet om det larmar när jag legat still ett visst antal minuter.

Varför är det många människor som inte vill ha övervakningskameror i sina hem, trots att det skulle kunna påkalla hjälp mycket fortare om en olycka är framme?

Övervakningskameror är ju helt skilt från en gps, ser du inte skillnaden???


Man kan ha olika syn på hur mycket frihet och rättigheter är värt i ett samhälle. Om jag spolar fram tiden 50 år och upptäcker att alla människor vill bli övervakade överallt så vore det ur en demokratisk synvinkel fel att tvinga dem att ta bort det. Likaså om mitt barn när det är vuxet verkligen själv vill bli övervakat, så skulle jag inte känna mig ha rätt att förhindra det. Men jag skulle bli mycket mycket ledsen, om jag behöver inse att mitt barn som vuxet om 50 år ser det som normalt att någon/något övervakar varje steg det tar.

Ja, det är ju helt upp till dig om du anser att en gps som talar om var någon befinner sig och om denne rör sig eller ej gör dig ledsen.

Jag vill uppfostra mina barn till självständiga, kritiskt tänkande och respekterande individer. Det blir man inte i ett övervakningssamhälle.

Jag tycker det är kvalificerat skitsnack, jag tror inte att du skulle ha några som helst men av en gps som endast användes när någon misstänkte att du var i nöd. Hel kameraövervakning är en annan sak eftersom det riskerar att kränka privatlivet på ett annat sätt. Jag kan inte tänka mig någon som skulle gilla tanken att bli filmad på toaletten och riskera att filmningen sedan blev missbrukad. Även om det antagligen skulle kränka mindre som litet barn än som vuxen.
En förutsättning för att dina barn överhuvudtaget ska kunna växa upp till att bli självständiga, kritiskt tänkande och respekternade individer är ju också att de överlever sina första år. Kan gps hjälpa med det så är i alla fall jag för.
 
Sv: Gps på barn?

Vad menar du i så fall med integritet och integritetskränkning?

Frågan är väl vad barnet uppfattar som integritetskränkande.

Inte vad du eller jag anser.
Att du inte gillar tanken på ett övervakningssamhälle är en annan sak än vad barnet har för uppfattning om att bli övervakad med GPS.
 
Sv: Gps på barn?

Övervakningskameror är utmärkta om de används rätt.
Det är ju skillnad på att ha dem på bussar och i offentliga miljöer, precis som det är skillnad på att hänga på Dagisbarn en GPS-väst på utflykter och att hänga GPS på vuxna som förväntas kunna hålla reda på sig själva.
 
Sv: Gps på barn?

Vad säger att 7-åringen överhuvudtaget har märkt det?

Det var ett svar på ditt svar att gps:en tas bort eller has kvar beroende på vad barnet svarar på frågan om det vill ha gps:en. Senast vid den frågan har barnet rimligen märkt den. Siffran 7 var tagen ur luften, normaliseringsresonemanget och påverkan av föräldrarnas inställning är ju detsamma oavsett vilken siffra man sätter där.

För oss hade det varit otänkbart att använda gps i annat syfte än att hitta barnet vid misstänkt kidnappning eller olycka.

Jag tror inte att särksilt många föräldrar skulle missbruka tjänsten. Det jag pratar om är normaliseringsprocessen i att övervakas. Sedan kan man förstås spekulera i möjligheten för andra människor att pejla in barnens gps:er och därmed se vart de är, att de går samma väg varje dag etc om man vill. Det är trots allt relativt få personer som är ute efter att kidnappa barn, framför allt specifika barn, så även om det blir möjligt med gps:er så är nog risken för skada ganska liten om man inte har ett särskilt hot mot sig.

Jag skulle inte känna mig bekväm med en övervakningskamera men väl med en gps.

Fast en gps hjälper inte mycket om du ramlat och ligger medvetslös. Då behövs en kamera. Varför känner du dig inte bekväm med det? Den är ju till för att kunna ge dig hjälp när du behöver den, och de som bevakar kameran har ju tystandsplikt och kommer inte att använda informationen till annat.

Övervakningskameror är ju helt skilt från en gps, ser du inte skillnaden???

Jo, tekniskt ja. Men syftet är ju detsamma, att kunna hjälpa när personen behöver hjälp. I hemmet kan inte en gps hjälpa, utan där krävs en kamera för att uppnå syftet. Varför gör samma syfte att det ena är okej men inte det andra?

Ja, det är ju helt upp till dig om du anser att en gps som talar om var någon befinner sig och om denne rör sig eller ej gör dig ledsen.

Fast det var inte det jag skrev, så det blir jag inte. Det jag blir ledsen över är om jag upptäcker att min välmenande skyddsinstinkt för mitt barn har gjort att det har uppfostrats in till att känna att ett övervakningssamhälle är normalt.

Det jag pratar om är normaliseringsprocessen. Att gränserna för vad som uppfattas som normalt hela tiden förflyttas, så att det som framstår som fullständigt absurt (t ex kameraövervakning i hemmet) till sist framstår som fullt rimligt när man passerat ett antal steg däremellan.

Jag tycker det är kvalificerat skitsnack, jag tror inte att du skulle ha några som helst men av en gps som endast användes när någon misstänkte att du var i nöd. Hel kameraövervakning är en annan sak eftersom det riskerar att kränka privatlivet på ett annat sätt. Jag kan inte tänka mig någon som skulle gilla tanken att bli filmad på toaletten och riskera att filmningen sedan blev missbrukad. Även om det antagligen skulle kränka mindre som litet barn än som vuxen.
En förutsättning för att dina barn överhuvudtaget ska kunna växa upp till att bli självständiga, kritiskt tänkande och respekternade individer är ju också att de överlever sina första år. Kan gps hjälpa med det så är i alla fall jag för.

Eftersom du då verkar veta att mina barn kommer att ha mycket svårare att överleva utan gps så kanske du kan svara på frågan hur många barn som faktiskt försvinner från förskolor varje år? Dvs hur stort är problemet som gps:erna ska lösa?
 
Sv: Gps på barn?

Frågan är väl vad barnet uppfattar som integritetskränkande.

Inte vad du eller jag anser.
Att du inte gillar tanken på ett övervakningssamhälle är en annan sak än vad barnet har för uppfattning om att bli övervakad med GPS.

Men det var du som jämförde gps:er med flytvästar, då är det ju i högsta grad intressant hur du resonerar med den jämförelsen. Det kan bara du svara på.

Hela mitt resonemang är ju att jag tror att barnets inställning till övervakning i allmänhet kommer att påverkas av en utbredd övervakning med gps på det. Det är därmed inte alls olika frågor, jag är ledsen om jag inte lyckats förklara mitt resonemang tydligt nog.
 
Sv: Gps på barn?

Fast en gps hjälper inte mycket om du ramlat och ligger medvetslös. Då behövs en kamera. Varför känner du dig inte bekväm med det? Den är ju till för att kunna ge dig hjälp när du behöver den, och de som bevakar kameran har ju tystandsplikt och kommer inte att använda informationen till annat.

Med gps:en får du positionen på var du ska leta och det är vad jag tycker är intressant i sammanhanget. En kamera dokumenterar på ett helt annat sätt.


Jo, tekniskt ja. Men syftet är ju detsamma, att kunna hjälpa när personen behöver hjälp. I hemmet kan inte en gps hjälpa, utan där krävs en kamera för att uppnå syftet. Varför gör samma syfte att det ena är okej men inte det andra?

Inne i mitt hem har jag inga problem att själv hålla koll på yngre barn. Utanför hemmet och då speciellt när barnet inte är i vår omsorg ser jag behovet som större.

Eftersom du då verkar veta att mina barn kommer att ha mycket svårare att överleva utan gps så kanske du kan svara på frågan hur många barn som faktiskt försvinner från förskolor varje år? Dvs hur stort är problemet som gps:erna ska lösa?

Googla får du göra själv men vi hade bara häromåret ett litet barn som smet från förskolan och var halvvägs hemma och hade passerat flera vägar. Fruktansvärt både för barnet, personalen (som hade lagt barnet att sova utomhus och glömt spänna fast honom och stänga grinden) och föräldrarna.

Det stod också en hel del i tidningarna om den lille pojken som avled då han kom bort från förskolegruppen på en skogstur och inte kunde hittas.

För mig räcker det med om bara ngn av händelserna kunnat undvikas, hur många försvinnande skulle behövas för dig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp