Grå "halvblodshingst" ?

Inom connemaran finns det exempel på skimlar som aldrig blir helt vita utan får sina vita hår första kanske när de är 8 år eller äldre. Tex hingstarna Hagens O'cheif och Skahanagh Skylark.
På connemaraponny ifokus finns en intressant diskussion i ämnet eftersom dessa senskimlar verkar vara genetiskt annorlunda mot "vanliga" skimlar, men det är inget som någon har forskat på ännu. Dessa hingstar verkar te.x inte ge "vanliga" skimlar tillsammans med färgade ston.

Bildgooglade Skahanagh Skylark, och håller med om att det ser annorlunda ut. Är det verkligen samma anlag? Dels är den extremt mörk för en vuxen häst, dels är huvudet knappt blekt alls, fast det brukar vara det första som bleknar. Eller någon gen som gör att avskimlingen går extremt långsamt? Det ser ut som en skimmel ser ut som åring, fast den är vuxen.

Profilbild
 
Syskon till en av våra ponnyer, som var hälften connemara, hade inte många vita hårstrån som femåring och ljusnade sedan låångsamt. Står lustigt nog som brun här, trots att man ser på bilden att hon är skimmel: https://www.haststam.se/horse/view/205005
Samma uppfödare hade en ren connemara som var väldigt mörk långt upp i åren, folk frågade om det var en unghäst när den närmade sig 20 ...
 
Oerhört intressant!

Jag träffade på en senskimmel på UVFK, han var förmodligen connemarakorsning. Inköpt 1996 som gulbrun fyraåring. När jag red honom i mitten på 00-talet började han ljusna och som sextonåring såg han ljusgrå ut.

Jag vill ha en sån mara, men frågan är hur sjutton man ska hitta en som föl/unghäst?
 
Halvblod som är ordentligt stickelhåriga finns det dock. Har själv en där jag inte har koll på var anlaget kommer ifrån men speciellt vinterpälsen verkar få fler och fler vita hår för varje år.
 
Oerhört intressant!

Jag träffade på en senskimmel på UVFK, han var förmodligen connemarakorsning. Inköpt 1996 som gulbrun fyraåring. När jag red honom i mitten på 00-talet började han ljusna och som sextonåring såg han ljusgrå ut.

Jag vill ha en sån mara, men frågan är hur sjutton man ska hitta en som föl/unghäst?

Om det är samma häst som jag tänker på (Rasmus?) så tror jag han var "vanlig" avblekbar skimmel, men att han bara var lite senare än andra.
 
@Kjerulfia - visst var Finney Master också en som skimlade sent?
Jag såg honom i början av 80-talet och då var han fortfarande mörk - han bör ha varit 15-18 år
 
Nu hittade jag det, 2014 hade de för lite material för att kunna reda ut varför en del skimlar av sent, teorin då var att det troligen är en eller fler mutationer som bromsar ner avskimlingen.

Stämmer det att dessa hästar inte ger vanliga skimlar med färgad partner, så låter det som mer än mutationer. De verkar ju dock som de ger "skimmelutslag" på DNA-tester, så det är verkligen otroligt intressant!
 
Ja, det var Rasmus. :love: Tror inte riktigt jag förstår skillnaden mellan sen avblekbar skimmel och senskimmel.
Senskimmel verkar vara dom som bleks extremt långsamt och aldrig hinner bli vita.
Senskimmel bleks väl även på ett lite annorlunda sätt, inte det "klassiska" där det börjar i ansiktet och sprider sig, utan snarare blir stickelhår/stickelhåriga fläckar lite här och var och där som sagt inte hästarna blir helt vita. Bara sen avblekbar skimmel bleks på samma sätt som en "normal" avblekbar skimmel och blir vit tillslut, är bara lite långsam (alternativt att de andra är snabba ;)).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp