Grälsjuka föräldrar? *långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tican

Hur kommer det sig att många föräldrar är så otroligt grälsjuka när det gäller sina barn? Inte alltid såklart, men personligen tycker jag det räcker som det är.

Praktexempel från dagen:

Min syster (åtta år) skrek på hundarna när de skällde.
Mamma skriker: SKRIK INTE PÅ HUNDARNA!
*syster sätter sig, och sträcker sig efter mjölken*
Mamma ryter: Du behöver inte mer mjölk, du har MASSA på gröten.
Syster: Jag ska dricka.
*mjölken slut, syster reser sig för att hämta ny*
När hon drar ut stolen för att sätta sig: Sätt dig ner och ÄT nu!
Syster: JaJA.
*häller upp mjölk och dricker*
Mamma: DRICK DIG INTE MÄTT NU IGEN!

Vad är detta? :mad: Fortsatte så dessutom tills jag skrek på henne att ta ut sina aggressioner på nåt annat. :crazy:

Praktexempel två:
Pappa kommer in i rummet: NEEEEEJ vi kan ju inte ha granen HÄÄR.
Jag: Nähä?
Pappa, svinirriterad: Då kommer det ju massa barr på mattan, och då kan ju DU plocka bort dom.
Jag: Men, vi lägger ju ett lakan under.
Pappa: Anna, jag är en etisk människa. Det är inte att diskutera. (haha)
Jag: Men det har ju nästan samma färg som mattan och kommer inte synas under grenar o paket..
Pappa ryter: Inte att diskutera sa jag! *stampar därifrån*

Kommer in igen, till mig och min storasyster: NU. Ska ni inte få sprida ut er på den här våningen. KOLLA HÄR! *tar upp lillsyrrans bandspelare, hon var inte ens där* OCH HÄR! *tar upp en för tidig julklapp som jag just öppnat*
Jag: Men vi bor ju också här?
Pappa:
Fortsatte sen att bråka om var vi skulle ha julklappsutdelningen imorrn. Så vitt jag vet håller han å mamma fortfarande på å tjafsar.

Alltså, jag förstår inte? Han har knappt träffat oss på hela dagen och har ingen synlig anledning till att irritera sig på oss. Inte mamma heller. Okej att man kan ha en stressig dag såhär innan jul, men att ta ut det så på nån annan? Det känner jag inga vuxna icke-föräldrar eller andra ungdomar som skulle komma på tanken att göra så.

Förklara, föräldrar! :mad:
 
Sv: Grälsjuka föräldrar? *långt*

Ja... Vad säger man? :crazy:
Det du upplever är mest tragiskt... Är inte själv någon "perfekt förälder" men jag önskar att jag gör det bättre...

Hoppet återstår! Det kan ju vara så att de är stressade inför julen och har en massa annat i tankarna... ;)

Hoppas att ni får en fortsatt bra jul och att inte detta "tar knäcken" på dig och dina syskon!

Mycket mer kan jag nog inte säga... trots "förälrar svara!". Det är ju alltid så lätt att säga "bra saker" så länge man inte är inblandad i det, och dessutom inte kan hela historien... :crazy:

Men glöm inte! Konfrontera dina föräldrar, en och en, och fråga vad de egentligen menade och varför! Det bör de kunna svara på, sitt inte i skymyndan och "ta åt dig", för dig och dina syskon. De är vuxna, ställ dem till svars!
 
Sv: Grälsjuka föräldrar? *långt*

Fast ibland när man har tjatat om samma saker om och om igen så behövs det bara att barnet gör samma sak en gång till och man blir vansinnig. Även om et är dagen därpå.
Eller ibland så släpar barnen bara ut och ut och ut saker, och så får man själv plocka upp och plocka upp och plocka upp...
Men jag brukar försöka låta bli...och så brukar jag försöka säga de saker de gör bra också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 216
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 212
Senast: Okeydokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp