Gräsklippare

sthu

Trådstartare
Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi har en batteridriven Ryobi men batteriet räcker bara till kanske en tredjedel av framsidan.
Så nu behöver vi investera i en ny klippare. Men vad ska vi satsa på?

Gräsmattan är väldigt mossig och ganska kuperad, så det behövs något självgående annars blir det för tungt. Vi har kanske 1500 kvm som behöver klippas (inga tips om att lämna den oklippt, det har vi 1500 kvm), så jag vill ju gärna ha en med ganska bra klippbredd.
 
Jag har också stor och kuperad tomt.

Exet brukade säga om gården att vi behövde en gräsklippare som var till hälften jordfräs. Så jag tänker nog fortfarande så. Alltså inte för mesig

Köp en med bra motor (välkänt märke). Helst elstart och sen är det en smaksak Om ni vill ha uppsamlare eller låter klippet göda gräsmattan.

Jag har haft flera Stiga och Husqvarna. De är hållbara och inte alltför dyra att serva och ev. laga.

Och - finns det ens sådana som inte är självgående numera :confused:
 
Jag har också stor och kuperad tomt.

Exet brukade säga om gården att vi behövde en gräsklippare som var till hälften jordfräs. Så jag tänker nog fortfarande så. Alltså inte för mesig

Köp en med bra motor (välkänt märke). Helst elstart och sen är det en smaksak Om ni vill ha uppsamlare eller låter klippet göda gräsmattan.

Jag har haft flera Stiga och Husqvarna. De är hållbara och inte alltför dyra att serva och ev. laga.

Och - finns det ens sådana som inte är självgående numera :confused:
Jo, ungefär så långt har jag med kommit. Men marknaden är stoooor och jag vet inte alls var jag ska börja leta.

Jadå, det finns många som inte är självgående.
 
Jobbig tråd, det sämsta med sommaren. Vi har tre stycken. En åkgräsklippare, en fingräsklippare (Stiga tror jag) och en fulgräsklippare (som vi klipper runt stallet med).
Uppsamlaren är bortplockad på bägge.
 
Jo, ungefär så långt har jag med kommit. Men marknaden är stoooor och jag vet inte alls var jag ska börja leta.

Jadå, det finns många som inte är självgående.
:D

Då är det enklare att vara gammal och rigid och bara titta på de två jag har använt. genom åren. :rofl:
 
Kolla vad som är max klipphöjd.
Jag har en känsla av att det är rätt få nya som går att ställa upp till rejäl höjd. Jag som kör terräng (gropar, branta lutningar, stenar och trädrötter, allmänt knöggel) med min skulle köra fast med hjulen alternativt dra kniven i backen alldeles för ofta utan bra markfrigång

En rejäl kåpa som inte är för tunn plåt skulle jag satsa på också. Om man kan tänkas få mycket sprätt av kvistar, kottar, grus etc. eller stöta i kanten i diverse terränghinder. Min är ordentligt sliten och repig - men hel och funktionsduglig.
 
Jag har en Stiga Combi 553 SECombi 553 SE (51 cm klippbredd och elstart). Supernöjd med den, lättstartad (använder inte elstarten) varje år även första starten för säsongen. Både tidigare och nuvarande trädgård är kuperad och mossig, och den har aldrig krånglat förutom att jag slagit i en sten några gånger i förra trädgården så drivhuvudet behövde bytas två gånger men till och med det lyckades jag göra själv 😂 efter det gör jag inte på lägsta nivå på klipphöjd utan kör på tredje steget 😂
 
Jag älskar min Husqvarna med drivning :love: Den startar direkt och tramsar aldrig (jag har extremt dålig erfarenhet av Stiga... men kan säkert ha råkat ut för måndagsexemplar).

Sedan är ju min tomt så stor att jag har åkgräsklippare också, en gammal MTD som lever på övertid men den fick nytt liv förra året med en ny förgasare :heart

Jag använder alltid Aspen till mina maskiner numera, det är snällare för dem så de håller längre.
 
Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi har en batteridriven Ryobi men batteriet räcker bara till kanske en tredjedel av framsidan.
Så nu behöver vi investera i en ny klippare. Men vad ska vi satsa på?

Gräsmattan är väldigt mossig och ganska kuperad, så det behövs något självgående annars blir det för tungt. Vi har kanske 1500 kvm som behöver klippas (inga tips om att lämna den oklippt, det har vi 1500 kvm), så jag vill ju gärna ha en med ganska bra klippbredd.
Köra med två robotgräsklippare?
Så hade vi gjort om vi tänkt på det när vi skaffade. Skulle ha blivit billigare. Detta då vi har stor tomt och den som klarade hela ytan var inte billig.
 
Köra med två robotgräsklippare?
Så hade vi gjort om vi tänkt på det när vi skaffade. Skulle ha blivit billigare. Detta då vi har stor tomt och den som klarade hela ytan var inte billig.
Har redan sålt roboten. Och som sagt, väldigt kuperat och flera olika nivåer i trädgården.
Och inget eluttag på framsidan. Blir rätt kostsamt att dra fram allt.
 
Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi har en batteridriven Ryobi men batteriet räcker bara till kanske en tredjedel av framsidan.
Så nu behöver vi investera i en ny klippare. Men vad ska vi satsa på?

Gräsmattan är väldigt mossig och ganska kuperad, så det behövs något självgående annars blir det för tungt. Vi har kanske 1500 kvm som behöver klippas (inga tips om att lämna den oklippt, det har vi 1500 kvm), så jag vill ju gärna ha en med ganska bra klippbredd.
Jag har en Al-Ko, inte koll på beteckningen men den lite större bensindrivna som jag är väldigt nöjd med. Den är lite billigare än Stiga mfl tror jag. Men har fått bra resultat i alla tester. Den del av min tomt jag klipper låter rätt lik er.
 
Jag har en Al-Ko, inte koll på beteckningen men den lite större bensindrivna som jag är väldigt nöjd med. Den är lite billigare än Stiga mfl tror jag. Men har fått bra resultat i alla tester. Den del av min tomt jag klipper låter rätt lik er.
Har också en Al-Ko, ny förra året efter den tidigare gått oavbrutet i 10 år. Enkel, effektiv och hållbar.

Min innan dess-Stiga höll i 1,5 år och säljaren vägrade ta det som reklamation. Förutom att jag fick vänta på att måndagsexemplaret skulle levereras i 2 månader efter löfte om 3-4 dagar. Plus att den var tusenlappen dyrare än AlKon.

Det mest jobbiga med att klippa gräs var innan jag hade förstått att uppsamlare bara är för dem med för mycket tid och ork.
 
Ska du ha en vanlig motorklippare du går efter ska du ha en Klippo.
Ska du ha en åkare ska du ha en Husqvarna eller Stiga. Husqvarnan krånglar lite mindre men Stigan klipper snyggare.
Åkare hade varit najs men de är alldeles för dyra.
Ska kolla på Klippo, tror det är en i närheten som säljer såna begagnade i bra skick. Tack för tipset!
 
Oenigheten är stor här hemma.
Jag röstar för en bensindriven som orkar klippa hela gräsmattan på en gång. Maken vill köpa fler batterier och klippa oftare.
Jag vet att det inte kommer klippas oftare. Att det skulle behövas typ fem batterier för att orka hela gräsmattan på en gång verkar han inte förstå.
 
Klippo är lågprisalternativet från Husqvarna så samma teknik och lite annan design, i övrigt samma komponenter. Även Stiga går under Husqvarna sfären men har inte koll på vilka delar som är gemrensamma.
 
Oenigheten är stor här hemma.
Jag röstar för en bensindriven som orkar klippa hela gräsmattan på en gång. Maken vill köpa fler batterier och klippa oftare.
Jag vet att det inte kommer klippas oftare. Att det skulle behövas typ fem batterier för att orka hela gräsmattan på en gång verkar han inte förstå.
Hur gick det med klipparen?
Vi letar gräsklippare för fullt, är mest sugna på en med batteri
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag behöver en vettig gräsklippare, men jag har ingen aning om vad jag ska ha. Har en batteriklippare just nu och det vill jag inte ha...
Svar
19
· Visningar
1 318
Senast: skogaliten
·
Trädgård & Växter Nu åker gräsklipparjäveln ut, jag blir galen på den. Har tidigare haft billiga gräsklippare, tänk 2 - 2500 kr nya. Fungerat över...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 814
Trädgård & Växter Vår gårdsplan är i princip helt asfalterad, vilket är väldigt praktiskt med tanke på butiks- och lagerverksamheten. Det finns dock en...
Svar
2
· Visningar
1 338
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp