"Grästrimmer" ??

T

truls

\"Grästrimmer\" ??

Vi skulle behöva köpa någon form av "trimmer" till traktorn men när man kollar i tex. Blå Börsen så står det ju så mycket konstiga saker så man vet ju inte vad man ska ha *suck*

Heter det slåtter det som klipper ner tex. ratorna i hagen efter betet ???
Det är nämligen det jag behöver !!!

Finns det flera sorter & vad är bäst ???

Tacksam för lite info !
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Heter det alltid så ?? eller är det samma som slåtteraggregat ???
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

En betesputs är som en stor gräsklippare ungefär.
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

En slåtterbalk (i alla fall det vi har) har långa knivar som klipper av gräset som en sax. På det vi har så är knivarna ca en meter långa och går ut på ena sidan bara. Sen finns det rotorkross (tror jag det heter) och de ser ut ungefär som en jättestor motorgräsklippare, alltså med roterande knivar.
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

En betesputs är en ganska tålig maskin som klarar lite sorkhögar och sånt jämfört med en slåtterkross som är till för hö och ensilageskörd. Mindre och smidigare också. Bra till att putsa vägkanter från gräs också.
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Kan varmt rekommendera en gammal hederlig slaghack, man får tag i fina exemplar för några hundralappar och de klarar allt från sly till sorkhögar. De har en smalare klippbredd men man kan köra dem på betydligt högre hastighet (jmf med en slåtterbalk).
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Det finns en nackdel med slagslåttermaskiner och det är att gräset inte skärs av utan det slits av. Det gör att det dröjer längre innan det nya gräset börjar växa igen.

Fördelen är ju som sagt att maskinen är tålig och finfördelar allt från gräs till gödselhögar och sorkhögar.
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Slaghack...ok !!
Då ska jag kolla efter det :)

Man ser ju...redan 3-4 olika saker/benämningar på vad man kan ha *suck* En djungel :-)
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Slagslåtter...nu vart det svårt igen :mad:
Är det slackhack eller slåtteraggregat du menar nu Thomas ???
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Jag vet inte riktigt vad jag menar :crazy: Jag håller inte 100% koll på alla benämningar jag heller.

När gräset slås av med slagor och inte skärs av med kniv så slits gräset av och skadas eftersom det inte blir någon fin snittyta.

Jag har svårt att förklara med ord men du kan ju försöka titta på hur maskinen är uppbyggd.
 
Re: \"Grästrimmer\" ??

Man har tagit fram så många olika mojänger för att man har olika behov. Varje maskin har sina för- och nackdelar, t.ex. det som TN skrev om slaghacken, utnyttjar man all betesmark är det naturligtvis en nackdel, då vill man kunna släppa djuren på den putsade marken så fort som möjligt. Vi har lite för mycket mark och det växer lite för tjock för att slåtterbalken ska fungera och därför blir slaghacken ett bättre alternativ. Hade vi haft mer mark och mindre sork hade rotoslåtter varit mer lämplig men det är en större investering och vi har inte behov av det.
Välj utifrån vad ni har för behov av marken, hur mycket areal ni behöver hålla efter och sist men inte minst hur mycket pengar ni kan investera.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 897
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 810
Senast: Jeps
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 119
Senast: Otherside
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 334
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp