Bukefalos 28 år!

Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag hadde en period med min häst där jag använde graman.Det hadde inget som helst med form att göra utan det handlade om att hitta takt och hindra honom från att skena med mig och lätta i framändan.Nu har jag iof en travare och en lite egen sådan.Men just då var det en nödlösning för att komma till någon form av ridning öht. Han hadde ganska taskig balans och blandade gångarter hejvilt. Och kunde i bland när han satte den sidan till bli helt okontrollerbar.Och jag fick om än en falsk trygghetskänsla med gramanen på .Men det hjälpte för jag kände mig tryggare och vi kunde komma över förbi och hitta takt och balans. Nu handlade detta om en väldigt kort period .Varannan dag i några veckor bara och efter det har jag inte ridit med den öht.Och det var inte heller på tal om att dra ner hans huvud för jag är på tok för klen för att klara något sådant. I säkerhet gjorde det stor skillnad eftersom jag lättare fick stopp på honom när det väl bar i väg. Och det handlar ju inte bara om min säkerhet utan även hästens. En tokskenande häst över stock och sten i diken och över hyggen och trafikerade vägar är inte bra.Vare sig för ryttare eller häst eller ev andra medtrafikanter ur säkerhetssynpunkt.

Jag tror inte att man på ett ärligt sätt kan hitta en bra form med hjälp av gramanen .Och jag lever i tron att man ska utbilda en häst på ett sätt där den vill jobba för ryttaren med glädje inte i mot ryttaren.Har man inte en häst som är positiv till att arbeta kanske man ska fundera över hur man lagt upp träningen för hästen. Visst min häst går imot handen och hamnar utanför ramen. Han spänner sig och tittar på stjärnorna i bland. Detta kan jag bara lösa med så god ridning som jag förmår med ödmjukhet inför hästen. Ett långt snöre kommer aldrig långsiktigt ge ett bra resultat.

Har för mig att en användare här på buke sa en gång.

Att använda graman är som att pinka på sig.
Det är varmt och trevligt till en början .Men sen blir det jäkligt obehagligt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Man har förbindelse till munnen genom bridongen och båda tyglarna innebär höger och vänster tygel inte stång och bridongtygeln.

Felet dom flesta gör är att dom spänner kedjan för löst så stången faller igenom. spänn kedjan som den skall vara spänd så behövs inte många mm tygelvikt för att stången skall inverka.

Jag ser vad det står. Berättade bara min tolkning av det - rätt eller fel det kan diskuteras. Jag har dock alltid varit övertygad om att man inte får ha glappande stångtygel på tävling. Kanske på grundval av att säkert 95% av de i världstoppen inte har några glappande stångtyglar under tävling. Det har känts väldigt underförstått. Men, men... vad vet jag :D

En sak vet jag dock - och det är hur man spänner kedjan. Inga problem där :)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Har för mig att en användare här på buke sa en gång.

Att använda graman är som att pinka på sig.
Det är varmt och trevligt till en början .Men sen blir det jäkligt obehagligt.

Det är ett citat från Dadde , det är som att pinka på sig först är det varmt och skönt och sedan blir det jäkligt kallt och obehagligt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag ser vad det står. Berättade bara min tolkning av det - rätt eller fel det kan diskuteras. Jag har dock alltid varit övertygad om att man inte får ha glappande stångtygel på tävling. Kanske på grundval av att säkert 95% av de i världstoppen inte har några glappande stångtyglar under tävling. Det har känts väldigt underförstått. Men, men... vad vet jag :D

En sak vet jag dock - och det är hur man spänner kedjan. Inga problem där :)

För mig är det väldigt underförstått och kristallklart att man inte har lika mkt stöd på stångtygeln som på bridongtygeln då stångtygeln verkar mkt skarpare än bridongen men det är jag det ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

För mig är det väldigt underförstått och kristallklart att man inte har lika mkt stöd på stångtygeln som på bridongtygeln då stångtygeln verkar mkt skarpare än bridongen men det är jag det ;)

Jag ser en skillnad på glappande tygel och "inte lika mkt stöd".....

:angel:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag ser en skillnad på glappande tygel och "inte lika mkt stöd".....

:angel:


Varför stödjer du din uppfattning på TR då det det klart och tydligt står

Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.."

Det var ju därifrån du fick det där med att hästen skall stödja lika mkt på båda tyglarna, tycker du inte det nu då :confused:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Varför stödjer du din uppfattning på TR då det det klart och tydligt står

Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.."

Det var ju därifrån du fick det där med att hästen skall stödja lika mkt på båda tyglarna, tycker du inte det nu då :confused:

I detta hänseende var det olyckligt att jag markerade även mening 2. Jag tänkte faktiskt mer på första meningen med att ryttaren skall ha en lätt förbindelse till munnen. Där var jag otydlig. Sorry!
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag är långt ifrån expert på bedömningar som domare gör. Men i TR mom 240 står "Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.."

Det måste väl betyda till bägge betten/alla tyglarna i de fall kandar påbjudes? Om det vore OK att låta stångtygeln glappa fattar jag inte riktigt vitsen med kandar över huvud taget? Man kunde då kanske ha valfri betsling i samtliga klasser??

I detta hänseende var det olyckligt att jag markerade även mening 2. Jag tänkte faktiskt mer på första meningen med att ryttaren skall ha en lätt förbindelse till munnen. Där var jag otydlig. Sorry!

Jasså? Jag citerade hela inlägget och jag tror inte du var så otydlig utan ganska så tydlig med hur du menade dvs till bägge bätten och ALLA 4 tyglar och det blir ju helt ologiskt nu eller hur :angel:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jasså? Jag citerade hela inlägget och jag tror inte du var så otydlig utan ganska så tydlig med hur du menade dvs till bägge bätten och ALLA 4 tyglar och det blir ju helt ologiskt nu eller hur :angel:

Det var ju själva glappet på stångtygeln som diskuterades. Det var i alla fall min andemening. Att det skall vara stöd till bägge betten. Så menade jag - ologisk eller ej.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Har inget alls emot att folk använder hjälptyglar när det är behövligt och görs på rätt sätt. Dock använder jag inga själv, tycker det känns som värsta fusket typ.. men skulle situationen uppstå och det var absolut nödvändigt så skulle jag överväga att prova hjälptyglar. Rider inte med sporrar eller spö heller. Tycker många använder hjälptyglar, spö och sporrar för ofta och alldeles i onödan i många fall. För mig är det sånt man tar till när verkligen inget annat fungerar, känns som en dålig genväg annars.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Är det någon som tävlat som ö.h.t har fått en sådant avdrag eller hört någon annan som blivit neddömd ?

Nej, har aldrig råkat ut för det själv o jag rider alltid med lös stångtygel när jag har kandar. Har heller inte hört talas om någon annan som råkat ut för detta. Möjligen är jag naiv eller okunnig eller rentav båda delarna, men jag förstår inte varför man ska använda stångtygeln om den inte behövs.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har tävlat. Inte kandarklasser. Inte ens msv men jag har tävlat och jag satsar på att komma ut på tävling nu under våren. Minns jag inte helt fel har jag fått påpekan på glappande tygel i slutkommentaren någon gång.

Jag undrar om du, när du pratar om glapp stångtygel, menar "lös" eller "glapp"? Det är ju en viss skillnad. En glapp tygel kommer att ge små ryck o nyp i hästens mun o ska självfallet påpekas o ges poängavdrag för. Men att ha en jämn mjuk kontakt på bridongtygeln samtidigt som stångtygeln hålls lös o alltså inte inverkar, kan väl knappast bevisa att hästen inte accepterar bettet? Det är en viss skillnad i skarphet o användningsområde hos de två betten.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

KL
Det är många som bara rider på bridongen med slak stångtygel.

De har bara kandaret på för att man måste. Det står ingenstans att du är tvungen att inverka med stången.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har graman på när jag rider ut. Åkte o köpte en i höstas efter att vi hade skenat hysteriskt i skogen.

Har den på som en säkerhet nu. Som quadrofenia skrev. Det är inte nyttigt att skena över stock o sten. :crazy: Har på martingal och trär gramantygeln igenom ringarna.
Tänkte att om hon skickar av mig så trasslar hon förhoppningsvis inte in sig i tyglarna.

Annars rider jag aldrig med graman. Har ingen åsikt om den heller.:cool:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

En del har Gramanen genom en halsrem- får en annan effekt.

Den verkar ju a la hävstång.
Om man nu har den som kombinerad nödbroms- ser inte jag skadan som större än att bara få större skarpare drag i munnen.

Om hästen tar upp huvudet o drar, får man bara mungipeverkan- som martingal kan avstyra.
Gramanen ger även nackpåverkan- som Gags.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

KL

Jag red min häst på graman när jag hade träns. Han trivdes inte med tränset riktigt (jag har löjligt många olika varianter av tränsbett och han var kollad i munnen osv. osv.) och gick bättre när jag hade gramanen som han i alla fall kunde få lite stöd på.
Personligen är jag inte så förtjust i att rida på graman, jag tycker det är jobbigt att hålla på och reglera den fram och tillbaka och tjaffs. Kan jag rida utan slipper jag gärna.

När jag hoppade med min häst provade jag också X antal bett, men kom till slut fram till att det bästa var att han en förbygel och stoppa ner gramanen där så att det inte fanns någon risk att han skulle fastna. Det var helt enkelt bästa bromsen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nu blir jag förvirrad...hur menar du att "det går att lyfta upp formen" :confused:
I min värld så är det formen som avgör hur bakbenen arbetar, jag kan lätt få formen (läs huvudets position) upp i gp form utan att hästen i övrigt arbetar i den samlingen.
Varför rider du inte bakbenen till en ärlig form, känns som om du börjar i fel ände- med huvudet ?

Eftersom så många verkar tro att man arbetar hästen i en helt statisk fastlåst form med nosen i bringan när man rider på gramanen skrev jag att det går att lyfta upp formen även för att man har graman på. Borde kanske varit tydligare med att jag menar att det går att ändra formen trots att gramanen är på.

Den bruna jag visade bilder på böjer på nacken hur jag än gör. Men det är en laddad dama och för att kunna rida på mer bakifrån hjälper gramanen till att bromsa upp framtill så att jag kan mata på bakifrån. Om det är rätt eller fel metod tänker jag inte säga och jag prackar inte på andra att rida på graman.

Men tycker du verkligen inte att hästen har förbättras från i somras? Jag vet att hon inte har bakbenen långt inunder sig, men det beror ganska mycket på att hon är sååå lång. Om man ser en bild på henne uppställd och jämför är ryggen verkligen med och jobbar.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nu hoppas jag att jag inte trampar i klaveret här.. har försökt läsa igenom alla inlägg..
Jag är handikappryttare och har lite problem med att mitt söta sto gärna blir stark och drar tygeln ur min hand när vi saktar av från galoppen. Ibland har hon lite hyss för sig och då har jag ingen chans att hålla kvar henne. Tog upp detta problem med min tränare (mycket gammal rutinerad tränare) och han tyckte jag skulle rida på graman fastsatt i högst upp i sadeln.
Så då och då använder jag detta och vi har redan kommit över en hel del små kontroverser..:bow:
Så det finns flera sätt att använda graman på...
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag brukar rida med en kompis som har gramanen om hästen är vild ute efter vila tex. Han bockar rejält. Hon trär genom halsringen för att den inte ska snubbla på slängande gramantyglar.

Jag antar att man också kan sätta den i sidan vid sadelgjorden det inverkar också skarpt.

Jag säger inget om det, har aldrig ridit hennes häst och jag har full förståelse om man inte vill flyga av i skogen eller fara fram i 180 över stock och sten.
Om jag behövde graman för att känna att jag hade kontroll på hästen så vore det absolut något jag skulle överväga, säkerheten är viktig.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

kl
Hjälptygeln används korrekt om man behöver den allt mindre. Om hästen gått med graman en längre tid och sedan går precis (lika illa) som innan när man tar bort den, ja då har man ju inte kommit igenom med någonting alls. Men om den kan hjälpa till en bättre (och för hästen hälsosammare form) varför då inte använda den istället för att slita på hästen medan man behöver fyra gånger så lång tid utan.
:bow::bow: Say no more!

De anledningar JAG har haft för att använda graman har varit:
1. Häst som sticker när jag vill galoppjobba i skogen - Graman hjälper då mig då att kunna hålla hästen när jag står i fältsits så att jag inte behöver slita och dra utan kan få en lång stärkande galopp.
2. När jag red en häst som förstörde min sits - För att inte hästen skulle slita tyglarna ur handen på mig varje gång den slängde med huvudet (och för att bespara mig näsbod) så gjorde gramanen att jag under ett par veckor på träning kunde jobba med min sits. Vi jobbade då inget med att förbättra eller försämra formen på hästen utan ville bara att han skulle jogga på i en öppen form utan att bråka.
3. För att jobba bort en tjock underhals - Red ett par veckor på graman varvat med löst spända inspänningstyglar på en stjärnkikarhäst som aldrig gått i rätt form för att visa honom att det faktiskt gick att böja halsen och för att underhalsmusklerna skulle börja tvina. Efter några veckor började han få muskler på ovansidan av halsen och jag kunde då ta av hjälptyglarna och börja grundutbildningen i dressyr. (Detta var min älskade spindel Porthos som nån av er kanske minns o som jag sen vann Bolivianska mästerskapen med.:love::cry:)

Nån jämförde gramanen med andra hjälptyglar och dissade då totalt chambongen. Jag longerade en felriden häst med chambong i djup sand i några veckor och byggde upp en fin överlinje som sen gjorde att jag kunde börja rida honom i rätt form.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
415
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp