Bukefalos 28 år!

Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag förstår och inser oxå hur pass svårt det är att andvända gramanen på detta sätt.
Dessa ryttare som du skriver om är experter på att få hästen genom utbildning att andvända sin kropp och då speciellt- sina bakben på ett optimalt sätt. Kan man på detta sätt utbilda en häst och slutligen- andvända sig av en graman för att få hästen att komma igenom i nacken är en stor skillnad.

Det som framgått av de som andvänder gramanen i denna tråd- andvänder gramanen i första delen av utbildningen och av skäl som jag uppfattat är att visa vägen eller att ö.h.t rå på hästen pga sina svagheter som ryttare.

En bra slutsats av min lite luddiga förklaring :) Jag håller med dig och jag kan tänka mig att med den tanken i huvudet så uppfanns gramanen , det satt en gubbe där en gång för länge sedan och fick slutligen inte igenom nacken och kände att NU skulle jag behöva något extra i ett par steg.

Det är faktiskt den enda förklaring av gramananvändning jag kan köpa där det finns en logisk tanke bakom, jag har själv hamnat i samma sits med bakbenen optimalt och nacken högst med nosen där framme på mitt stora stora sto och det finns inte en suck på jorden att jag kan hålla kvar min stora häst på sätet när hon blir komprimerad och med det trycket bakifrån som det blir så tyvärr så hamnar vi då lite med 3 halskotan högre och lite slappare bakben i stället. :cry:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Då kanske du vet något som jag missat. Var i TR står det att stångtygeln inte får glappa ? nån som har TR ?

Domarna som dömt mig har missat detta då jag ett flertal tillfällen inte inverkat alls med stången, den har tom har den glappat.
Sett att Brinken glappat med bägge tyglarna och ridit Briar med en eftergift, undrar om han fått avdrag ?

Tja, det är många år sedan jag läste det (inom senaste decenniet eller nåt) i artiklar om kandarridning. En del ryttare på landslagsnivå som kom med tipps sa just det.

Vad gäller ditt exempel med dig själv och brink så handlar det väl om helhetsintrycket.

Samtidigt finns ju bedömningsgrupperna.

Här bedömningsgrupp 3 från GP special:
Lösgjordhet(uppmärksamhet och förtroende, harmoni,
lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; accepterande
av bettet
och framdelens lätthet)

En glappande stångtygel skulle alltså påvisa att hästen inte har lärt sig acceptera bettet.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det finns fortfarande bättre sätt att komma tillrätta med en flaxig hand. Men i princip håller jag med dig - att göra sin hand bättre är ett viktigt steg! (Inte minst för hästen!)

Men ska man dra det ett steg längre, så sitter problemet inte i handen - det sitter i sitsen. Ingen sits - ingen hand.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Då kanske du vet något som jag missat. Var i TR står det att stångtygeln inte får glappa ? nån som har TR ?

Domarna som dömt mig har missat detta då jag ett flertal tillfällen inte inverkat alls med stången, den har tom har den glappat.
Sett att Brinken glappat med bägge tyglarna och ridit Briar med en eftergift, undrar om han fått avdrag ?

Det står inte men jag har faktiskt haft en kompis som fick den kommentaren för runt 10 år sedan att stångtygeln glappade och att man skall använda stången? Men jag tror att det isåfall är en särskild sorts domare som har någon sorts personlig agenda om det där.

En mer normal kommentar hade ju varit "använd inte stången så mkt" och inte tvärtom :confused:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

En glappande stångtygel skulle alltså påvisa att hästen inte har lärt sig acceptera bettet.

Fast den går ju redan på bridongen, jag skulle nog se det som tvärtom att om hästen hela tiden går på stången+ bridongen så har den ju verkligen inte lärt sig acceptera bettet :confused:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Samtidigt finns ju bedömningsgrupperna.

Här bedömningsgrupp 3 från GP special:
Lösgjordhet(uppmärksamhet och förtroende, harmoni,
lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; accepterande
av bettet och framdelens lätthet)

En glappande stångtygel skulle alltså påvisa att hästen inte har lärt sig acceptera bettet.

Nu får faktist du ursäkta men jag sträcker mig efter popcornsskålen fnittrande ;)

Hur kommer du till slutsatsen att hästen inte lärt sig acceptera bettet om tygeln glappar ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

En mer normal kommentar hade ju varit "använd inte stången så mkt" och inte tvärtom

Jo :D en vanlig effekt av att rida mycket på stången utan att tillföra lika mycket energi som man kan hantera till att hästen bär sig, dvs ha hästen mellan hand och skänkel är att hästen hamnar bakom hand, fäller in nosen och släpper ryggen.

Samma effekt som med gramanen om jag tänker efter...hmmm- kanske ska ta stångens verkan utan energi i en annan tråd.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Fast den går ju redan på bridongen,
Visst, den har accepterat bridongen och tar stöd på den. Men den skall också acceptera stången och ta stöd på den.

Som jag fattat det så anses det av domare att en glappande stångtygel betyder att hästen inte accepterat stången vilket gör att ryttaren väljer att rida med glappande stångtygel så att hästen inte slår ifrån eller kryper bakom.

Jag personligen tycker inte det är fel med en glappande stång tygel.

jag skulle nog se det som tvärtom att om hästen hela tiden går på stången+ bridongen så har den ju verkligen inte lärt sig acceptera bettet :confused:
Tar den stöd har den ju accepterat betten. Eller?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Nu får faktist du ursäkta men jag sträcker mig efter popcornsskålen fnittrande ;)

Börjar du få slut på argument eftersom du tar till med ironi?

Hur kommer du till slutsatsen att hästen inte lärt sig acceptera bettet om tygeln glappar ?

Jag har inte sagt att JAG kommer till den slutsatsen. Du får gärna visa mig var jag skrivit det om du anser att jag påstår annorlunda.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Visst, den har accepterat bridongen och tar stöd på den. Men den skall också acceptera stången och ta stöd på den.

Som jag fattat det så anses det av domare att en glappande stångtygel betyder att hästen inte accepterat stången vilket gör att ryttaren väljer att rida med glappande stångtygel så att hästen inte slår ifrån eller kryper bakom.

Jag personligen tycker inte det är fel med en glappande stång tygel.


Tar den stöd har den ju accepterat betten. Eller?


Jag håller absolut inte med varken det första eller det andra :D

Acceptans av bettet har mkt mer att göra än att bara ta stöd, iallafall i min värld. Hästen kan ju använda stödet på samma sätt som den använder sig när den kryper bakom dvs komma undan arbete.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men ska man dra det ett steg längre, så sitter problemet inte i handen - det sitter i sitsen. Ingen sits - ingen hand.

Jag vågar ta det steget längre. En dålig hand försämrar sitsen. En dålig sits försämrar handen. Skänkelläge, säte, rygg, hand, axlar, nacke hänger ihop som på trådar. Ställer du en del fel drar det allt fel.

Min sits har varit mycket sned men detta håller på att åtgärdas tack vare en fantastisk kiropraktor. Två behandlingar har redan gett stora resultat.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Acceptans av bettet har mkt mer att göra än att bara ta stöd, iallafall i min värld.

Där kan jag faktiskt hålla med dig. Jag har sett hästar gå piruettgalopp med extrem samling och helt hängande tygel. Den ryttaren kan verkligen konsten att rida hästar för säte och skänklar.

Det har hänt att min vallack varit så lösgjord och framme på hjälperna att jag kunnat samla traven till att nästan trava på stället och släppa fram tygeln så den hänger och han går inte ur. Nacken som högsta punkt och näsan aningens framför lod, fatiskt. Lite mer som Dadde vill ha dom, om jag fattat honom rätt. Fast det är så sällan det händer att det går att räkna på en tumme.

Grejen är att vår värld är väldigt annorlunda i jämförelse med domarnas värld. Hade jag varit huvuddomare när Rusty vann VC (och senare blev av med den då det visade sig att han var testosteron dopad, har jag för mig) så hade jag inte släppt igenom hästen vid första piaffen. Jag hade blåst av och skickat ut den för veterinärundersökning då den hade uppenbara problem med bakbensaktionen, hoppade jämfota och såg allmänt ut som om den hade patellhakningar i varje steg.

Men så är jag inte dressyrdomare.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det står inte men jag har faktiskt haft en kompis som fick den kommentaren för runt 10 år sedan att stångtygeln glappade och att man skall använda stången? Men jag tror att det isåfall är en särskild sorts domare som har någon sorts personlig agenda om det där.

En mer normal kommentar hade ju varit "använd inte stången så mkt" och inte tvärtom :confused:

Jag är långt ifrån expert på bedömningar som domare gör. Men i TR mom 240 står "Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.."

Det måste väl betyda till bägge betten/alla tyglarna i de fall kandar påbjudes? Om det vore OK att låta stångtygeln glappa fattar jag inte riktigt vitsen med kandar över huvud taget? Man kunde då kanske ha valfri betsling i samtliga klasser??
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Ja, jag läste det! Det är verkligen fantastiskt! :bump:

Vilken glädje du måste känna! (Sen tar det ju ändå lång tid att lära sig rida bra, men om sitsen är mindre sned blir det ju kanske några färre år i det stora hela!)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Grejen är att vår värld är väldigt annorlunda i jämförelse med domarnas värld.

Nja i vissa domares världar.Dom flesta är ju iallafall överens tycker jag. Det finns alltid märkliga domare med konstiga bedömningar men man kan ju inte ändra saker och ting för domarens skull för då får man ju inte göra annat.

Man får rida på sitt och hoppas att domaren har förmågan att se det som är bra och det som inte är bra istället för att hänga upp sig på en hängande stångtygel och döma ett helt program därefter :eek:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Som jag fattat det så anses det av domare att en glappande stångtygel betyder att hästen inte accepterat stången vilket gör att ryttaren väljer att rida med glappande stångtygel så att hästen inte slår ifrån eller kryper bakom.

Men har du tävlat själv genom att du nu skriver om en generell uppfattning som domare har ?

Börjar du få slut på argument eftersom du tar till med ironi?

Naturligtvis inte. Du skrev detta...

Samtidigt finns ju bedömningsgrupperna.

Här bedömningsgrupp 3 från GP special:
Lösgjordhet(uppmärksamhet och förtroende, harmoni,
lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; accepterande
av bettet och framdelens lätthet)

En glappande stångtygel skulle alltså påvisa att hästen inte har lärt sig acceptera bettet.

I detta citat står inget om din uppfattning om hur domarna enligt TR ska döma. Jag tog för givet att det var du som kom fram till det som jag strykigt under.
Alltså undrade jag hur du kom fram till denna slutsats.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag är långt ifrån expert på bedömningar som domare gör. Men i TR mom 240 står "Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.."

Det måste väl betyda till bägge betten/alla tyglarna i de fall kandar påbjudes? Om det vore OK att låta stångtygeln glappa fattar jag inte riktigt vitsen med kandar över huvud taget? Man kunde då kanske ha valfri betsling i samtliga klasser??

Man har förbindelse till munnen genom bridongen och båda tyglarna innebär höger och vänster tygel inte stång och bridongtygeln.

Felet dom flesta gör är att dom spänner kedjan för löst så stången faller igenom. spänn kedjan som den skall vara spänd så behövs inte många mm tygelvikt för att stången skall inverka.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det måste väl betyda till bägge betten/alla tyglarna i de fall kandar påbjudes? Om det vore OK att låta stångtygeln glappa fattar jag inte riktigt vitsen med kandar över huvud taget? Man kunde då kanske ha valfri betsling i samtliga klasser??

Om jag inte minns fel så red en berömd tysk ryttarinna på globen med en glappande stångtygel i stort sätt hela sitt program. Nu var hon missnöjd med sina poäng men hon bevisade varjefall för mig att hästen kunde ridas mellan hand och skänkel utan stångens hävstångsverkan.

Är det någon som tävlat som ö.h.t har fått en sådant avdrag eller hört någon annan som blivit neddömd ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men har du tävlat själv genom att du nu skriver om en generell uppfattning som domare har ?
Jag har tävlat. Inte kandarklasser. Inte ens msv men jag har tävlat och jag satsar på att komma ut på tävling nu under våren. Minns jag inte helt fel har jag fått påpekan på glappande tygel i slutkommentaren någon gång.

I detta citat står inget om din uppfattning om hur domarna enligt TR ska döma. Jag tog för givet att det var du som kom fram till det som jag strykigt under.
Alltså undrade jag hur du kom fram till denna slutsats.

Om du kopplar ihop den sista meningen i det du citerade mig med vad jag skrev tidigare om artiklar gällande glappande stångtygel så är det inte så svårt att förstå var slutsatsen grundar sig på. Det är fortfarande inte MIN åsikt utan en slutsats genom att tolka bedömningsgruppen och tidigare lästa artiklar samt nu även AnnBurs citat av TR (satt själv och skummade igenom TR men hittade inte. Tack AnnBur)




AnnBur har citerat TR.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Man har förbindelse till munnen genom bridongen och båda tyglarna innebär höger och vänster tygel inte stång och bridongtygeln.

Hela TR är upplagt att vara en tolkningsfråga. "Båda tyglarna" betyder ju solklart höger och vänster vid vanligt tränsbett men kan även betyda stång och bridong tygel när man tränsat med kandar.

Felet dom flesta gör är att dom spänner kedjan för löst så stången faller igenom. spänn kedjan som den skall vara spänd så behövs inte många mm tygelvikt för att stången skall inverka.

Helt sant.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
419
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp