gramantyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Binsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 7 498
Sv: gramantyglar

:bow: :bow: :bow:

du verkar vara vettig, med kunskap i ryggen och med sund inställning till din häst

kul att se ponnytjejer som fattat vad det handlar om

go girl! :p

jajust det, så behåller du lugnet och resonerar moget, trots påhopp från alla "vetabästare"

*hukar mig*

Men finns det bara en rätt form för dig? Varierar du aldrig formen?

Just det här att hon ska bli lite lägre än vad hon vill bli har hennes kiropraktor/massör gett mig råd om, och det ger verkligen mycket.

Kung Bob skrev:
knapplån

Jag har aldrig använt graman på min ponny, jag har aldrig känt att jag behöver det.

Tränade för en mkt duktig tränare i somras och enligt henne så skulle graman ENDAST användas av riktigt duktiga ryttare. Och som hon sa, riktigt duktiga ryttare behöver oftast inte en graman...

Jag tror aldrig att jag har sett en graman användas korrekt, så nej, jag är inte så vänligt inställd till graman, skulle jag nån gång se någon rida med graman på ett bra sätt kanske jag ändrar mig. Jag tror det när jag ser det...

Sist jag såg nån rida på graman var när ett par var o hoppade på gräsbanan med graman. De hade praktiskt taget inte behövt några tyglar...
Läs den här tråden ang hoppa med graman så förstår du varför och hur man gör.

Akustik skrev:
Du kan nog inte veta huruvida jag har kontroll över min hsät eller ej genom att läsa det lilla jag skrev.
Visst han har mkt energi och egen vilja, och tar över då och då.
Det motverkar jag genoma tt rida han med graman de dagar jag vet att han är sprallig å så.. (När man rider ute när det blåser m.m m.m)
Han har varit skadad i x antal månader och har då inte blivit genomriden.
Det är därför itne så konstigt att han saknar respekt och itne är helt lydig just nu.
Mitt mål med ridningen är itne att kunan rida i grimma m.m, däröfr att det är inte det jag vill få ut av ridningen heller.
Jag vill rida dressyr på MSV nivå och högre, och då rider man inte i grimma.
Jag andvänder inga starka bett, utan rider på 2 eller 3 delat hela tiden.
Hjälptyglar, andvänder jag vid longering eller som jag berättat, för att kunna hålla ihop Akustik under vissa dagar.

Hans temprament är dessutom helt olik från din hästs (troligen) han har mkt fullblod i sig och är en riktig hare.

Men visst, du har rätt i att det beror på hur mycket jobb man vill lägga ner,
Men jag lägger inte ner mycket tid på att försöa rida min häst i grimma, utan att rida hnom så bra som möjligt på vanligt bett.

jag har inte tränat mina hästar för att ridas i grimma dom är såpass lydiga och uppfostrade att dom kan det.

att du siktar på MSV och högre har inget med detta att göra,det handlar om kommunikation mellan häst och ryttare och om du vill hoppar över vissa trappsteg av utbildningen bara för att det är enklare så kommer det slå tillbaka mot dig hundra ggr värre.

stoet jag hjälper till på kan jag inte heller rida i grimma för det är så mycket fullblod i,har ridit henne i två månader nu och hon börjar äntligen slappna av och lita på mig,hon får gå lång låg nu utan att hon rusa iväg och är rädd för allt. hon frustar och arbetar igenom hela ryggen och är mycket tryggare i sig själv.

det handlar om trygghet,kommunikation och hur mycket arbete du vill lägga ner plus din egen kunskap.
hade jag behövt ha graman för att ja inte kan hålla hästen ute så hade jag gjort markarbete och gått ut och gått med den och tagit en lugnare häst med som trygghet.

pallas_athena skrev:
jag har inte tränat mina hästar för att ridas i grimma dom är såpass lydiga och uppfostrade att dom kan det.

att du siktar på MSV och högre har inget med detta att göra,det handlar om kommunikation mellan häst och ryttare och om du vill hoppar över vissa trappsteg av utbildningen bara för att det är enklare så kommer det slå tillbaka mot dig hundra ggr värre.

stoet jag hjälper till på kan jag inte heller rida i grimma för det är så mycket fullblod i,har ridit henne i två månader nu och hon börjar äntligen slappna av och lita på mig,hon får gå lång låg nu utan att hon rusa iväg och är rädd för allt. hon frustar och arbetar igenom hela ryggen och är mycket tryggare i sig själv.

det handlar om trygghet,kommunikation och hur mycket arbete du vill lägga ner plus din egen kunskap.
hade jag behövt ha graman för att ja inte kan hålla hästen ute så hade jag gjort markarbete och gått ut och gått med den och tagit en lugnare häst med som trygghet.

Mh.. men risken finns ju fortfarande att han sticker, e ganska oberäknelig.
Och med hans skada vill jag inte ta den risken, eftersom att vi just nu bara galopperar korta skräckor då han itne bär så mkt vikt på frambenen (samlar ngt korta perioder).

tja ska jag vara helt ärlig så tänker jag...ryttarna kan inte rida bra, hästen har kanske ont, hästen sätter väldigt fula muskler och får en väldigt ful hals..

Minelli skrev:
Läs den här tråden ang hoppa med graman så förstår du varför och hur man gör.

Ok, tittade lite på den. Men enligt mig är det inte ett bra sätt. Det är alltföt många som tror att de gör rätt, men som eg inte kan.

Dessutom förstår jag inte hur du får hästen låg med graman. Ihopdragen kanske, men låg? Dessutom, lär dig rida din häst låg utan graman istället...

och de som jag såg hoppa med graman sist hoppade hinder på ca 1 m och de gav inte nån eftergift...

Min d-ponny sätter gärna sig själv i en för hög form och sänker ryggen när han blir lite spänd men då rider jag fram honom till bettet genom massor med övergångar och tempoväxlingar.. och då kan jag variera hans form hela tiden utan någon grammantygel..

Jag ger hästen en ärlig chans att muskla sig rätt innan jag kränger på hjälptyglar. Gillar inte genvägar, förstör mer än det hjälper :crazy:

Visst går det, det är ju så jag rider de andra hundratals timmarna under året, men ibland kan hon behöva en liten extra fingervisning. :idea:

Blir lite sur på mig själv, jag läste en forsningsrapport för ett par år sedan (från Tyskland tror jag) där man kommit fram till att när en kunnig ryttare red hästen på graman placerades mer vikt på bakbenen än utan graman men jag kan tyvärr inte hitta den längre. :mad:

Ska bli intresant att se vad de kommer fram till om forskningen som bedrivs på Strömsholm (?) nu där de studerar samma sak! :D

Jag har ridit med gramantygel ngn enstaka gång. Under en period var han helt tokig att rida ut med, hoppade och for för allting. Var gråtfärdig efter varje tur för att han var så hemsk. Satte på en gramantygel så att jag fick mer "hejd" på honom, och oj vad det gick bra! Rund, låg form, höjd rygg, bra bakben... Han blev mycket lugnare och vi hade mycket trevligare.

Jag ÄR inte en fullfjädrad ryttare, så ja, jag tar till genvägar om det går och är absolut nödvändigt. Jag rider normalt sett aldrig med graman, men skulle det behövas under en kort period så skulle jag sätta på den. Graman är en sista utväg, men om min häst går bra med den, i vissa perioder när inget annat hjälper, så ja, jag sätter på den ett kort tag då.

Vad jag menar är att; graman är en bra hjälp om den används på rätt sätt, precis som allting annat! :)

Lånar knapp.

Då jag är en gaman älskare så kommer väl alla hata mig här!
Så istället för att få hundra anklagade hat meddelande så skulle jag vill ha proffsens svar på följande:
1. Är det bättre att såga ner än häst än att hiva ner den. Förklara!
2. Är det fel att hoppa med graman om hästen rusar eller ska man bettsla upp? Förklara!
3. Är Jan Brink en dålig ryttare? Då han kan avända graman. Förklara!
4. Är Ebba von Essen en dålig ryttare då hon kan använda graman?
5. Är Mattias Jansson en dålig ryttare då han kan rida på graman?
6. Är Roffe en dålig ryttare för att han kan rida på graman?
7. När är man så duktig att man kan rida med graman? Förklara!
8. Är det fel att rida in bakrädd häst med graman? Förklara
9. Är det fel att låta en osäker häst fina trygghet i graman? förkara!
10. När är graman´använding ok?
11. kommer inte på fler nu....kommer mer

1. Är det bättre att såga ner än häst än att hiva ner den. Förklara!
Jag tycker inte något av det är bra!
2. Är det fel att hoppa med graman om hästen rusar eller ska man bettsla upp? Förklara!
Varför rusar hästen? Varför dra in nosen för att den rusar? Rid mer markarbete och lär hästen att lyssna på dina hjälper!
3. Är Jan Brink en dålig ryttare? Då han kan avända graman. Förklara!
4. Är Ebba von Essen en dålig ryttare då hon kan använda graman?
5. Är Mattias Jansson en dålig ryttare då han kan rida på graman?
6. Är Roffe en dålig ryttare för att han kan rida på graman?
På både 3,4,5,6= Jag tycker att så kunniga ryttare som de du räknar upp, antagligen har ganska bra koll på sig själv att de vet vad de gör och varför. Detta är dock ganska få förunnat.
7. När är man så duktig att man kan rida med graman? Förklara!
När man kan göra piruetter såklart... :smirk: Jag tycker det är omöjligt att sätta en sån gräns... .
8. Är det fel att rida in bakrädd häst med graman? Förklara
Jag förstår inte vad du menar med en bakrädd häst? Förklara.
Hur skulle den kunna finna trygghet i graman om den inte finner trygghet i bettet redan?.
När man är så pass duktig att man kan rida utan den, men att det förenklar jobbet att rida med den.
11. kommer inte på fler nu....kommer mer
Nehe, ok, men det var ju ganska duktigt spånat...

Senast ändrad av en moderator:

Kung Bob skrev:
Hur skulle den kunna finna trygghet i graman om den inte finner trygghet i bettet redan?.
När man är så pass duktig att man kan rida utan den, men att det förenklar jobbet att rida med den.

9. Som jag skrev, min häst slappnade av mycket mer när jag red ut med graman och hade lättare att koncentrera sig, och han har i vanliga fall en trygghet i bettet redan.

10. Men det är väl precis det vi har sagt? Rumpnissen kan rida utan graman och det gör hon nästan alltid. Jag kan rida utan graman och gör det i stort sett alltid. Men ja, det förenklar arbetet ibland och istället för att kämpa livet ur sig så kan man få en knuff i rätt riktning med gramanen. Det är väl ingen härinne som har sagt att man ska använda graman om man inte kan rida utan den? :idea:

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025