Bukefalos 28 år!

Grand Danois som kräks slem?

AraSlei

Trådstartare
Hoppas ni kan hjälpa mig snabbt med det här.
Pojkvännen är iväg och jagar, och jag passar hans GD under tiden. Han åkte iväg tidigt imorse, och då vaknade jag av att hunden kräktes, var orolig och gick omkring. I förmiddags när jag kom ner så hade han kräkts igen, både i soffan och på mattan.

Det som kommer upp är framförallt slem, men även en del mat.

Hunden är väldigt känslig i magen, men vad jag vet så har han bara ätit sitt vanliga foder, och kanske nån bit skinka som han vanligen inte reagerar på.

Något att vara orolig för?

Pojkvännen var helt förstörd när han åkte i morse, och helt säker på att hunden kommer dö, dock hoppas jag inte att det är riktigt så allvarligt :p
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Min tik kräker om hon blir tom i magen och då kommer det bara upp magsaft/slem. Så jag måste potionera ut hennes foder i mindre mängder under dagen för annars kräker hon. Också när hon tex käkat grisöron eller tuggben då hon sväljer för stora bitar som irreterar magen och kommer upp till slut. Hjälper inte att ge han lite ris som balanserar och är milt mot magen, brukar hjälpa min tik?
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

hm, så kan det kanske vara... Grejen är att han fått två gånger/dag i hela livet (är 8 nu), och han har aldrig spytt frekvent..
Fast det kanske kan visa sig nu när han börjar bli gammal?

Ris ska jag absolut prova!
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Filmjölk är bra om det är tom-i-magen-kräkningar. Min egen hund kräks om han blir för tom i magen och då lugnar filen magen snabbt
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Hoppas ni kan hjälpa mig snabbt med det här.
Pojkvännen är iväg och jagar, och jag passar hans GD under tiden. Han åkte iväg tidigt imorse, och då vaknade jag av att hunden kräktes, var orolig och gick omkring. I förmiddags när jag kom ner så hade han kräkts igen, både i soffan och på mattan.

Det som kommer upp är framförallt slem, men även en del mat.

Hunden är väldigt känslig i magen, men vad jag vet så har han bara ätit sitt vanliga foder, och kanske nån bit skinka som han vanligen inte reagerar på.

Något att vara orolig för?

Pojkvännen var helt förstörd när han åkte i morse, och helt säker på att hunden kommer dö, dock hoppas jag inte att det är riktigt så allvarligt :p

Ja, jag hade varit OROLIG av bara den och ringt veterinär. Magomvridning kan vara en orsak som man inte ska bortse från och inte är det en ung hudn heller. Magomvridning kan def leda till döden. Du säger också att hunden är känslig i magen - jag hade ringt vet i stället för att åka i väg om det varit min hund. Nu är det ett dygn sedan du ställde frågan och jag undrar hur det gick...
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Det gör väl inget att han åkte iväg när jag var hemma och höll koll på hunden? :confused: Självklart hade jag åkt in om läget förvärrats, men jag antar att en magomvridning är relativt smärtsam, och han var som vanligt förutom kräkningarna på morgonen/förmiddagen.

Känslig i magen har han varit i hela sitt liv, och man kan ju inte ringa vet varje gång som hunden får diarré (som han får så fort han ätit något annat än torrfodret)?

Det var tre dygn sedan, men det gick jättebra med honom, och han slukade glatt ris+fi på em, och har inte spytt sedan dess.
 
Senast ändrad:
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Du får ursäkta men jag tolkade ditt inlägg som att du inte har någon större vana av GD och svarar utifrån det.

På samma sätt känns det för mig (och som jag vet en hel del andra brukar svara) konstigt att ställa frågor om sjukdomsbehandling på nätet.

En magomvridning är smärtsam ja, och tiden från det du gick och lade dig tidig morgon till dess du kontrollerade hunden på förmiddagen kunde varit tillräckligt för att hunden skulle ha hunnit dö. Så är det...

Tur att det inte var så allvarligt trots allt. Ett samtal till en veterinär kostar inget och jag tycker hellre ett samtal i "onödan" än att ett djur ska behöva lida. Sen - för att förtydliga - våra hundar behöver inte besöka vet ofta men en GD som skulle börja vara orolig och "spy" slem hade fått mig att ha mycket noga koll på utvecklingen och även haft vetkontakt.
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Vill bara göra ett inlägg i "kräks-debatten" med att det är ris-avkok man ska ge vid risig mage, inte riset i sig.
Riset gör nog i och för sig ingen skada, men det är alltså vattnet man kokar riset i som oroliga magar gillar, inte sjävla riset.

Risavkok: 1dl ris och liter vatten, låt koka upp och sjuda i minst 20 minuter, sila av och servera själva vattnet. Riset går att använda igen.
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Ok man lär sig nåt nytt varje dag:). Jag har iaf gett ris i små mängder under dagen till min tik om hon haft diarre och kräkts, det är lättsmält och har alltid hjälpt om magen varit orolig. Har hon varit tom i magen så har det känts bättre att hon fått lite ris i magen än att gå med bara vätska, även om det i vissa fall krävs att vila magen helt men inte med henne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Ingen större vana av GD nej, vi har mestadels haft Wachtel, tax och smålandsstövare ;)

Självklart så lämnade jag inte hunden ensam under de timmarna! Han sov i ena änden av soffan, och jag kollade på film i den andra änden, så hade han blivit akut sämre så hade jag märkt det :) Var dock uppe en snabb runda och bäddade sängen, och det var då han passade på att kräkas.
Även om pv bor i en liten stuga med sovloft (och soffan därmed är ca 2 meter ifrån sängen) så är det ju självklart att man inte ligger kvar i sängen utan går ner för att ha ordentlig koll på hunden.

Just eftersom att hunden inte var orolig, utan 'bara' kräktes så kändes det inte speciellt akut. Han verkade väldigt oberörd av kräkningarna.
Pv ringde också en god vän som är veterinär som sa att vi skulle avvakta och att det troligtvis inte var någon fara.

Är det vanligt med magomvridning på GDs?
 
Senast ändrad:
Sv: Grand Danois som kräks slem?

OK - då förstår jag bättre.

Magomvridning är vanligt på GD och det är inte kul alls.
Stora hundar och de med djup bröstkorg kan drabbas av magomvridning. Vid magomvridning fylls magsäcken med gas och magen vrider sig runt sin egen axel. Övre och nedre magmunnen snörs av så att gas inte kan passera ut. I magsäcken sker en gasutveckling och den blir allt större. Hunden försöker kräkas men inget kommer upp. Genom att magsäcken trycks mot diafragman får hunden svårt att andas.

På några timmar kan hunden dö om man nonchalerar eller inte förstår vad som händer. Det är bråttom att komma till veterinär!

Så när du skrev som du gjorde blev jag lite bekymrad ;) Nu är ju allt bra igen så det är ju skönt!
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Är det vanligt med magomvridning på GDs?

Det är inte helt ovanligt med magomvridningar på GDs. De GD-ägare jag känner har sina hundar på ett mycket strikt matschema med fasta tider, ingen lek en bra stund innan mat och inga aktiviteter direkt efter maten, för att magen ska jobba lugnt. Hundarna bli lite som skalman - en inbyggd mat och sov-klocka :D

Sedan vet jag att det har gått något skit den senaste månaden som får hundarna att sagla mycket och kräkas under ett dygns tid. Har läst om det på många hundägares bloggar den senaste tiden.
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Oj, jag visste ju att magomvridning inte är att leka med, men jag ska helt klart hålla koll på honom lite extra om det händer något liknande!
 
Sv: Grand Danois som kräks slem?

Oj, det är nog ett under att den här hunden överlevt :p

Även om han alltid varit älskad så köptes han nog mest för att han var 'stor och häftig', grabben var rebellisk som ung och skulle väl impa på kompisar och tjejer. Trots ett hektiskt liv med fest varje helg, jobba med husse på vägen i veckorna och kanske inte några direkt bestämda matrutiner så är han ju trots allt 8 år, och väldigt pigg och aktiv, så det verkar ju inte som att han tagit någon större skada :)
Sen har ju min pv lugnat ner sig lite, och blivit klokare och lugnare med åren också..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 376
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 960
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp