Grannars barn och mina hästar

Y

Yrsla

Hur hanterar ni grannarnas barn som ränner över till stallet så fort tillfälle ges? Jag känner att orken börjar tryta, för jag har varken tid eller ork att vara deras privata instruktör något mer. :( Det är nästan så att man inte VILL gå ut i stallet för då kommer de springandes på en gång. Visst kan jag visa dem, lära dem osv men som en vuxen människa med egna barn och jobb så är tiden verkligen begränsad.

Till saken hör att våra hästar må vara snälla, men är inte lämpliga för barn utan en vuxens vakande öga och det tjatas friskt på att få rida, pyssla osv. Vad händer om mina hästar skadar barnen? Har jag det fulla ansvaret?
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

Säg till barnens föräldrar att de gärna får vara där, när du tycker det är lämpligt, har tid eller orkar. alt. förklara för barnen att du gärna vill vara själv lite med dina hästar och inte vill ha besök just nu.
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

Jag hade talat om för barnens föräldrar att antingen får de betala för mina tjänster eller också får de se till att hålla barnen borta från stallet, alternativt att barnens föräldrar är med dem och att De tar det fulla ansvaret.
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

så där hade jag det också....skillnaden var att det var en vuxen man som hängde efter mig! Han skulle hjälpa till med allt möjligt!

Jag höll på att bli galen:devil:

Men jag hade turen att han flyttade efter ett tag. Vad det gäller "dina barn" så tycker jag att du kan prata med dem. Säg att stallet är din fredade zon, att de kan komma en dag i veckan(om det är okej för dig) och att de då får hjälpa till. Men att du orkar inte varje dag!
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

prova med "Vet ni ungar, jag har inte tid nu, ni kan väl komma på Söndag istället men ta med eran mamma eller pappa för ni får inte vara här utan era föräldrar, ni kan göra illa er och det kan inte jag ansvara över, ni får inte vara här utan era föräldrar från och med nu"

Kan ju inte skada att prova ;)
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

prova med "Vet ni ungar, jag har inte tid nu, ni kan väl komma på Söndag istället men ta med eran mamma eller pappa för ni får inte vara här utan era föräldrar, ni kan göra illa er och det kan inte jag ansvara över, ni får inte vara här utan era föräldrar från och med nu"

Kan ju inte skada att prova ;)

Håller med, det var ett bra förslag till TS.
Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men det går ju att säga till dom först (som i ex. ovan) och funkar inte det så får du gå till föräldrarna och säga detsamma, att dom får inte vara i ditt stall utan målsmans sällskap för det är stor skaderisk alt. inte vara i ditt stall alls.
Dom har ju ingen "rätt" att vara där, men har dom fått vara där från början så förstår jag att som fortsätter att komma, dom kan inte veta hur du känner det.
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

Jag har inte riktigt samma problem, men en 5-åring som helst skulle spendera all sin tid här om han fick. Jag fick nästan låta elak i början, typ som filiduttan säger "jag har inte tid idag, vi ses en annan dag, HEJDÅ" Efter ett tag vande han sig och nu räcker det jag säger "tack för idag det var trevligt att ses, vi ses en annan dag" så cyklar han iväg. Jätteskönt tycker jag för det är mysigt en stund att ha honom!
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

Det är lite känsligt det där. Föräldrarna har varit över och pratat med oss eftersom de tyckte att det var bra om de fick "lära" sig hos oss. Vi förklarade läget, att det inte är hästar som är lämpliga för barn att hålla på med och att det är bättre att de rider på en ridskola.

Jag tycker det är jättesvårt att på ett vänligt men bestämt sätt säga att jag helst inte vill ha dem här...
 
Sv: Grannars barn och mina hästar

Men försök då förklara att du inte känner att du vill eller klarar av att hålla öga på barnen, och därför, för deras egen säkerhets skull, inte vill att dom är där om inte deras egna föräldrar är med!! Det kan man göra på ett rätt fint sätt, skulle tro att föräldrarna inte har tid eller lust att vara med sina barn i stallet särskilt mycket om de resonerar så!! Och deras säkerhet borde dom ju vara intresserade av =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
944
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 657
Senast: bobbbo
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 404
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp