Granne som förstört mina tujor.

Lite av problemet är ju även att det var maken du hade överenskommelsen med, inte henne, så hon är inte skyldig dig något som jag ser det.
Ja, så är det ju.
Jag var ju så dum att jag inte räknade med en skilsmässa efter två års äktenskap och två små barn.
Men allt kan hända, så jag borde naturligtvis ha pratat med henne också.

Jag kanske kan nämna det och se vad hon säger?

Hon har inte betalat ett öre för hela trädgården och inte heller för löpande underhåll och skötsel.
Och det VET jag för det har HON sagt direkt till mig.
Kanske hon personligen inte behöver betala för tujorna heller? Vad vet jag.
 
Om personen du gjorde överenskommelsen med fortfarande lever kan du ju prova att ta reda på hans kontaktuppgifter och prata med honom. Personligen förstår jag om hans betalningsvilja är liten, men det kan ju vara värt att testa.

Vad din granne har eller inte har betalt och betalar eller inte betalar för sin trädgård har inget med problemet att göra.
 
Skulle aldrig orka tjafsa om förstörda häckväxter flera år senare. Tujor är inte speciellt dyrt om det inte är någon väldigt udda sort. Hade det handlat om ett nedrivet staket eller liknande som man kunde pratat om direkt när det hände så hade det varit en annan sak.
 
Om personen du gjorde överenskommelsen med fortfarande lever kan du ju prova att ta reda på hans kontaktuppgifter och prata med honom. Personligen förstår jag om hans betalningsvilja är liten, men det kan ju vara värt att testa.

Vad din granne har eller inte har betalt och betalar eller inte betalar för sin trädgård har inget med problemet att göra.
Äsch, så skulle jag aldrig hålla på. Sånt beteende känns orimligt.
 
Hur är hon att prata med?
Går det att gå dit och förklara vad som hände och vad som sagts och på det viset få förståelse för att du vill ha ersättning för skadorna? Hon borde ju ha blivit informerad av sin make kan jag tycka, eftersom gården var deras gemensamma då.
Hon i sin tur kan ju prata med grävfirman för ersättning.
Alternativ att ni delar på kostnaden eftersom det gått några år.
Men jag tycker att du ska försöka prata med henne om det iallafall.
 
Jag kanske kan nämna det och se vad hon säger?

Jag kan se en sådan Buketråd framför mig. ”Grannen kommer och vill ha ersättning för förstörda växter som min exman ska ha lovat henne för två år sen?”

Alla: ”Be henne visa ett skriftligt avtal på det. Och bevis på att förstörelsen beror på er. Kan hon inte det, bry dig inte om det.”

Jag skulle bara släppa det.
 
Hur är hon att prata med?
Går det att gå dit och förklara vad som hände och vad som sagts och på det viset få förståelse för att du vill ha ersättning för skadorna? Hon borde ju ha blivit informerad av sin make kan jag tycka, eftersom gården var deras gemensamma då.
Hon i sin tur kan ju prata med grävfirman för ersättning.
Alternativ att ni delar på kostnaden eftersom det gått några år.
Men jag tycker att du ska försöka prata med henne om det iallafall.
Hon är vad jag vet jättetrevlig. Pratar inte så mycket med henne.
Pratade mer med hennes ex-man. Han var mer öppen och hon mer tillbakadragen.

Jag har konstaterat efter alla svaren jag har fått i tråden att jag får släppa det och fixa nya tujor själv. Alternativt strunta i det.
Era synpunkter har varit värdefulla för mig och jag är tacksam att så många velat dela med sig. :bow:
 
Trist med tujorna :( men om du köper lite mindre och planterar så kommer de ikapp så småningom (beroende på hur hög häcken är). Så det behöver egentligen inte bli så dyrt om du orkar vänta lite längre istället för att köpa större på en gång.
 
Jag kan se en sådan Buketråd framför mig. ”Grannen kommer och vill ha ersättning för förstörda växter som min exman ska ha lovat henne för två år sen?”

Alla: ”Be henne visa ett skriftligt avtal på det. Och bevis på att förstörelsen beror på er. Kan hon inte det, bry dig inte om det.”

Jag skulle bara släppa det.
Rätt så kul, men du behöver inte vara så spydig. :meh:

Jag tar alla svar och synpunkter jag fått seriöst och jag tycker också att jag fått mycket seriösa svar.
Som sagt var, i stort sett alla svar har varit hjälpsamma för mig.

Utom ditt då kanske. Ursäkta! :o
 
Rätt så kul, men du behöver inte vara så spydig. :meh:

Jag tar alla svar och synpunkter jag fått seriöst och jag tycker också att jag fått mycket seriösa svar.
Som sagt var, i stort sett alla svar har varit hjälpsamma för mig.

Utom ditt då kanske. Ursäkta! :o
Det var inte spydigt menat överhuvudtaget. Ibland tycker jag att jag förstör ett skämt om jag använder ;). Men jag får nog vara tydligare.
 
Går tujorna att rädda, t ex klippa av toppen, gödsla, vattna och se om de tunna tujorna växer ikapp de andra?
Tror dom är körda tyvärr. :( De se fördjävliga ut.
Har bestämt mig för att köpa nya i vår.
Tror det går att köpa lite högre i specialaffärer än de som normalt säljs i butikerna.
Tack och lov är de åtminstone placerade längst ner i trädgården, i ena kanten, så det är ingen direkt insyn. Alltid något. :up:
 
Klipp för tusan inte av toppen bara! Thujor grenar inte sig som många andra växter.

Intensivvård, vattning och gödning hade jag satsat på. Det tar ett par år att få ordning på, men det gör det om du köper nya häckplantor också.
Nej, nej för guds skull. Skulle aldrig klippa. Särskilt inte dessa tujor smaragd. De stannar på den höjd man klipper toppen på. Möjligtvis kan de bli lite tätare och frodigare på sidorna.

Har en annan granne som har en tuja drabant.
Den klipper han varje vår både på toppen och på sidorna.
Ser jättebra ut. Han är en jäkel på att klippa. :p
 
De står på min mark. 50 cm in.
Trist att pröjsa själv. :(


När vi skulle sätta häck så krånglade de med åkermarken in till lite. De sa attvi ville sätta häckplantorna förnära detas mark.
Vi hade inte så bra koll på den tiden.
De ville ha ett avtal omatt de inte skulle få besvär med häcken ut i åkern med utstickande grenar o sånt.

Så vi fick fråga en jurist om hjälp.
Och juristen kolkade upp och sa att häck plantor skall sättas 1 meter innan för tomtgränsen för att rötter och grenar skall kunna utvecklas utan att de går in på grannens mark.
Kanske därför de körde grävaren så nära?
Bara en ren fundering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp