Bukefalos 28 år!

Granne tigger sprit

jag förstår inte ditt svar. Jag och några till lyckas gång på gång med att få de riktigt utsatta till hjälp. hemlösa tex eller de som druckit dagligen i mer än tio år. Med olika sätt. Det är ett Svårt jobb som kräver människokännedom rapp käft humor och tålamod och kärlek. Men säg inte att det inte går. Inte till mig är du snäll.
Du kan inte räkna med att gemene man ska klara det. Eller ens ha ork eller mod eller intresse.
 
Det gör jag inte heller. Jag opponerar mig mot påståenden om att missbrukare är si och så och om inte hennes man lyckas så hur ska nån annan.....
Att man inte i något skede kan lirka eller muta. Och massa annat. Det stämmer helt enkelt in på min bild av saken och jag VET att jag anses skitduktig på detta. Av min huvudman och mina kunder, i statlig tjänst och i offentliga sektorn.
Sedan är det ju nya bukefalos att bara pang bom argumentera utan att ha en susning om med vem eller varför. Tiderna är nya här och jag är en gammal kärring som inte har vett att gå.
 
jag förstår inte ditt svar. Jag och några till lyckas gång på gång med att få de riktigt utsatta till hjälp. hemlösa tex eller de som druckit dagligen i mer än tio år. Med olika sätt. Det är ett Svårt jobb som kräver människokännedom rapp käft humor och tålamod och kärlek. Men säg inte att det inte går. Inte till mig är du snäll.
jag har nog haft mer än kontakt. Det är en del av mitt liv att rädda dem. På arbetet och fritiden. De är numera tex livskamrat och vänner. Min försörjning och intresse. Det är lätt att säga att de inte vill. Men de vill. De som är i skiten tänker varenda dag på vad de haft och vart de vill. Det gäller att locka fram mod.
Du har det som yrke och intresse, du får förstå att folk varken har det som yrke eller intresse utan vill när de kommer hem få umgås med sin familj i lugn och ro och slippa folk som trots tillsägelser ringer på i tid och otid. Du vet inte ens hur de här människorna jobbar eller om de har småbarn, jag blir skitförbannad när folk stör mig om de vet att jag sover och det inte är något viktigt. Folk med småbarn vill inte heller bli störda, de kan ha sovit lite själva. Det är inte deras sak att få in henne på utredning, det finns sådana som du som har det som yrke som sköter det bättre.
 
Du har det som yrke och intresse, du får förstå att folk varken har det som yrke eller intresse utan vill när de kommer hem få umgås med sin familj i lugn och ro och slippa folk som trots tillsägelser ringer på i tid och otid. Du vet inte ens hur de här människorna jobbar eller om de har småbarn, jag blir skitförbannad när folk stör mig om de vet att jag sover och det inte är något viktigt. Folk med småbarn vill inte heller bli störda, de kan ha sovit lite själva. Det är inte deras sak att få in henne på utredning, det finns sådana som du som har det som yrke som sköter det bättre.
jag uppfattade en fråga om vad de kunde göra. om det bara är en gnälltråd så har jag inget som helst intresse av den och ber om ursäkt.
 
nej jag sa att jag skulle tagit med henne till beroendecentrum. då fick jag höra hur en missbrukare fungerade. det kändes konstigt. men jag inser att jag har fel och att bukefalos inte alls är som förr och att det inte passar mig längre.
 
Empati är inte samma som ge efter eller låta sig utnyttjas, och om barn finner henne skrämmande beror det på de vuxnas agerande och åsikter - det här gäller inte en stor buse som håller på och hotar och misshandlar folk och fä i fyllan.
Om du nu vänjer barnen vid att det är normalt att det dyker upp fulla grannar och tigger spritt, vad säger att dom inte nästan gång dom är själv ute och träffar på någon faktiskt råkar illa ut för dom inte lärt sig att påverkade människor är opålitliga människor oavsett om det är alkohol eller andra droger.
För det du lär barnen där är att inte lite på sina instinkter/magkänsla för när något KAN vara farligt även om det inte är det varje gång.

Personer med alkoholproblem finns det lite här och var, jag har inte märkt alla som hotfulla eller farliga, det är väldigt individuellt. Jag ser ingen poäng i att försöka skrämma sina barn till en rädsla för alkoholister, eller hetsa mot någon med alkoholproblem.

Alla är inte det långt ifrån men det finns en del hel som kan vända väldigt fort från fredlig och lugn, till aggressiv och våldsam. Och dom kan vara svårlästa när det är på gång att vända, så man ska inte lära barnen att vara rädda men det är bara bra att dom behåller den naturliga respekten för det är inte enkelt för ett barn att avgöra vem som är ofarlig eller inte, och vissa är ofarliga i en situation men livsfarliga i en annan.

/Camilla
 
@FannyN Det låter som om du gör ett bra jobb :)
Men ni lyckas inte med alla, många är öht inte mottagliga för hjälpen. De svar som du anser egoistiska, kanske kommer av människor som har försökt, men gett upp? Man orkar inte hur mycket som helst. Du har många års arbetserfarenhet. Bra. Andra kanske har många år av att leva tillsammans med en sådan person, mot sin vilja. Då är man kanske inte lika benägen att försöka hjälpa. Och att tvinga på en person hjälp är ju oerhört jobbigt. Det uppskattas inte direkt, istället blir man hatad och föraktad. Och du pratar om humor. Hur mycket humor tror du man har kvar när man har växt upp under sådana förhållanden? Humor? Eller skrev du fel? du kanske menade humör?
 
Om du nu vänjer barnen vid att det är normalt att det dyker upp fulla grannar och tigger spritt, vad säger att dom inte nästan gång dom är själv ute och träffar på någon faktiskt råkar illa ut för dom inte lärt sig att påverkade människor är opålitliga människor oavsett om det är alkohol eller andra droger.
För det du lär barnen där är att inte lite på sina instinkter/magkänsla för när något KAN vara farligt även om det inte är det varje gång.



Alla är inte det långt ifrån men det finns en del hel som kan vända väldigt fort från fredlig och lugn, till aggressiv och våldsam. Och dom kan vara svårlästa när det är på gång att vända, så man ska inte lära barnen att vara rädda men det är bara bra att dom behåller den naturliga respekten för det är inte enkelt för ett barn att avgöra vem som är ofarlig eller inte, och vissa är ofarliga i en situation men livsfarliga i en annan.

/Camilla

Som jag förstod det är grannen inte full när hon tigger sprit. Det är därför hon tigger, för att hon har abstinens. Så det är inte nån på fyllan och villan som rumlar runt på byn, utan en missbrukare med abstinens som blivit desperat. Svår alkoholabstinens är rätt gräslig, som jag förstått det, såpass att man hör hemma på sjukhus i det läget. Det är väl därför hon blir så desperat att all stolthet får fara och hon ringer på hos grannen, vad som helst är värt det för att slippa abstinensen.
 
Om du nu vänjer barnen vid att det är normalt att det dyker upp fulla grannar och tigger spritt, vad säger att dom inte nästan gång dom är själv ute och träffar på någon faktiskt råkar illa ut för dom inte lärt sig att påverkade människor är opålitliga människor oavsett om det är alkohol eller andra droger.
För det du lär barnen där är att inte lite på sina instinkter/magkänsla för när något KAN vara farligt även om det inte är det varje gång.

Alla är inte det långt ifrån men det finns en del hel som kan vända väldigt fort från fredlig och lugn, till aggressiv och våldsam. Och dom kan vara svårlästa när det är på gång att vända, så man ska inte lära barnen att vara rädda men det är bara bra att dom behåller den naturliga respekten för det är inte enkelt för ett barn att avgöra vem som är ofarlig eller inte, och vissa är ofarliga i en situation men livsfarliga i en annan.

/Camilla

Jag tycker absolut att man skall lära barn att påverkade inte är att lita på men hur och i vilken grad de är farliga varierar väldigt.

Tycker ni tex. Gudrun Schyman som var alkoholiserad och som kissade på golvet i biografen och annat, faller under samma kategori människor man skall varna och skydda barn för?
 
Jag tycker absolut att man skall lära barn att påverkade inte är att lita på men hur och i vilken grad de är farliga varierar väldigt.

Tycker ni tex. Gudrun Schyman som var alkoholiserad och som kissade på golvet i biografen och annat, faller under samma kategori människor man skall varna och skydda barn för?

Det man vill hålla barnen ifrån är väl framförallt fulla människor, oavsett om de dricker en gång var tionde år, eller varje dag. Det är fyllan som är problemet, inte alkoholberoendet. Jag skulle hellre låta barnen träffa en för tillfället nykter alkoholist, än en för tillfället full nykterist.
 
Jag tycker absolut att man skall lära barn att påverkade inte är att lita på men hur och i vilken grad de är farliga varierar väldigt.

Tycker ni tex. Gudrun Schyman som var alkoholiserad och som kissade på golvet i biografen och annat, faller under samma kategori människor man skall varna och skydda barn för?
Om jag med mina imaginära barn hade varit på biografen hade jag inte tyckt om att behöva se varesig Gudrun S eller någon annan urinera offentligt. Jag tycker väldigt illa öht av att se fyllon pissa i portar och överallt bland folk. :yuck: En nykter Gudrun finns ingen anledning att varna för, en full Gudrun vill jag inte ha i närheten av några ungar eller mig själv.
 
Om jag med mina imaginära barn hade varit på biografen hade jag inte tyckt om att behöva se varesig Gudrun S eller någon annan urinera offentligt. Jag tycker väldigt illa öht av att se fyllon pissa i portar och överallt bland folk. :yuck: En nykter Gudrun finns ingen anledning att varna för, en full Gudrun vill jag inte ha i närheten av några ungar eller mig själv.

Men då kan man gå tillbaka till kvinnan i tråden som var nykter men sjuk och ringde på, jag ser ingen anledning att varna för henne heller eller föra över rädslor till min barn i det fallet.
 
Men då kan man gå tillbaka till kvinnan i tråden som var nykter men sjuk och ringde på, jag ser ingen anledning att varna för henne heller eller föra över rädslor till min barn i det fallet.
Jag tror ingen av de vuxna som hon ringt på har blivit rädda, bara är trötta och förbannade över att hon inte slutar trots att de försökt prata med hennes man om det och sagt åt henne när hon stör. Vi är alla överens om att hon behöver vård, så vad är problemet med att de ringer polis så hon får hjälp? Du tycker inte hon ska få vård?
 
Är det vad jag skrivit, att jag är emot att hon skall få vård?
Jag frågar, kan du vara snäll och svara?
Vi är alla överens om att hon behöver vård, så vad är problemet med att de ringer polis så hon får hjälp? Du tycker inte hon ska få vård?
 
Horribel tråd.
Handlar tydligen om grannarna från helvetet.

Tänk att bo där och behöva hjälp efter infarkt eller fraktur när man vet att de vill ha lugn och ro. Ett dödligt tillstånd verkar inte tillräckligt allvarligt för att få störa.

Är det vanligt att normalbegåvade personer ringer polisen om någon behöver vård? För mig känns det absurt.

Sedan får trådskaparen experthjälp och då sågas det av personer vars erfarenhet är egna anhöriga eller personer som inte vet skillnaden på polis och ambulans?

Jag baxnar och undrar i mitt stilla sinne varför tråden skapades.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 737
Senast: hundtant
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 608
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp